بنر هدر

جاذبه گردشگری قلعه ماران مینودشت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این قلعه که به نام های قلعه میران، قلعه موران و دژتاکی نیز مشهور است، قله‌ای به ارتفاع ۲۴۳۰ متر است که در بالای این قله، زمینی مسطح به مساحت ۳ کیلومتر مربع قرار دارد.

قلعه ماران دارای چشم اندازهای جالب و زیبا است، چشمه آبی در بالای آن وجود دارد و اطراف قلعه از غنای طبیعی جالبی برخوردار است.این بخش از رامیان و این قلعه در گذر زمان توجه بسياري از امراي عرب، مغول، ترک و فارس را به خود معطوف کرده است و در دوره های مختلف تاریخی مرکز و پایتخت بعضی حکومت‌ها از جمله سلسله اشکانیان بوده‌ که برای ییلاق به آنجا مهاجرت می کردند.

قلعه ماران یكى دیگر از مهمترین دیدنى هاى مینودشت است. بنا به یك روایت تاریخى قلعه ماران همان پایتخت دوم پارت ها (اشكانیان) است كه تیرداد آن را ساخت و به دارا موسوم شد و گفته مى شود همان «داریون» یونانى هاست.

جاذبه گردشگری قلعه ماران مینودشت

در دوره تيموريان، تيمور و پسرش به نام ميرانشاه وارد راميان شده و در قلعه ماران دو دژ ساختند که یکی از آنها به نام قلعه ميرانشاه بوده و از آن پس این قلعه، به قلعه ميران معروف شد.

برای رسیدن به قلعه ماران باید از روستای پاقلعه عبور کرد. جاده این روستا از میان جنگلهای سرسبز و زیبایی می گذرد. این روستا یکی از مسیرهای اصلی صعود به قله ماران محسوب می شود.

فصل بهار فصل مناسبی برای صعود به این قله به حساب می آید چرا که در تابستان به دلیل رطوبت بالای جنگل و در زمستان و پاییز سرمای هوا کار را برای کوهنوردان سخت می کند. اما در فصل بهار تنها موضوع با اهمیت احتمال ریزش باران و سُر بودن مسیر است که گاه شیب زیادی دارد.

جاذبه گردشگری قلعه ماران مینودشت

کسانی که به قلعه ماران سفر می کنند، در واقع با یک تیر دو نشان می زنند. اینجا یکی از بهترین مناطق استان گلستان برای ماجراجویی، طبیعت گردی و کوهنوردی است. هر سال کوهنوردان بسیاری برای فتح قله ۲۴۳۰ متری ماران به شهرستان رامیان سفر می کنند و علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر منطقه، از قلعه باستانی چند هزار ساله آن هم دیدن می کنند. از بلندای این قله، چشم اندازهای بسیار زیبایی را می توان مشاهده کرد. در بلندای قلعه منطقه ای مسطح به مساحت حدود ۳ کیلومتر وجود دارد که می توانید در آن چادر خود را برپا کنید و شبی را زیر آسمان پر ستاره رامیان به صبح برسانید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید