بنر هدر

جاذبه گردشگری کاخ موزه گرگان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاخ موزه گرگان چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی کشور است که متعلق به دوران پهلوی اول است.ساختمان کاخ در مرکز شهر در خیابانی به همین نام در پارک شهر گرگان قرار دارد. این بنا در دوره پهلوی اول بر روی فندانسیون ساختمانی متعلق به دوره صفوی احداث شده و مساحت آن ۲۵۰ متر مربع و در دو طبقه و سقف شیروانی می‌باشد.

دو بخش اصلی موزه شامل بخش معرفی مشاهیر استان گلستان و بخش اشیاء سلطنتی می باشد. تندیس علما، دانشمندان و فرهیختگان ناحیه گرگان قدیم و استرآباد و اشـیای سلطـنتی مربوط به مبلمان کاخ به نمایش در آمده است.

جاذبه گردشگری کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان شامل دو بخش همکف و طبقه بالاست که در طبقه همکف موزه ۳۰ تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی معرفی شده‌ اند و در طبقه بالا ۱۰۰ قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی، استراحتگاه خانواده پهلوی به نمایش گذاشته شده‌ اند.

در بخش دیگر موزه، فضایی تحت عنوان نمایشگاه موقت قرار دارد که به نمایش موضوعات مختلف تاریخی و هنری اختصاص دارد. به دلیل خاص بودن این موزه، تبدیل به یکی دیگر از جاهای دیدنی گرگان شده است.

در حیاط موزه سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ قمری به تماشا گذاشته شده است. در سالن باستان‌ شناسی آن نیز زوایایی از تاریخ سرزمین باستانی گرگان از ۵۰۰۰ سال پیش تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش درآمده است.

جاذبه گردشگری کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی همزمان با افتتاح پارک شهر، کتابخانه  ایستگاه راه آهن گرگان به طور رسمی افتتاح گردید و در همین زمان این موزه شامل ۱۵۲ قلم آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی از هزاره پنجم قبل از میلاد تا اوایل دوره اسلامی بود.

این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۳۶ به شمارهٔ ثبت ۱۵۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و با مرمت و بازسازی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ افتتاح شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید