بنر هدر

معرفی روستای زیبای دلمرز بهمراه تصاویر آن

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای دلمرز از توابع شهرستان سرو آباد استان کردستان، با مختصات جغرافیایی 46 درجه و 29 دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 7 دقیقه عرض شمالی، در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی سرو آباد قرار دارد. روستای دلمرز که از جاذبه های گردشگری سروآباد می باشد ، در محدوده‏ای کوهستانی استقرار یافته و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۹۰۰متر است. این روستا، با اقلیمی مدیترانه ایی در فصل بهار  آب و هوایی معتدل و مطبوع، در تابستان هوای نسبتآ گرم و در پاییز و زمستان، سرد می‏ باشد.

معرفی روستای زیبای دلمرز بهمراه تصاویر آن

وجه تسمیه روستای دلمرز 

روستای دلمرز از روستاهای قدیمی کردستان است ، وجه تسمیه روستا به گفته اهالی، دالان مرز بوده است زیرا در گذشته کاروان ها برای استراحت یکی،دو روز در دلمرز می ماندند و سپس از آن عبور می کردنداما به علت شرایط منطقه طی سالیان گذشته نام روستا چندین بار تغییر کرده است. بعد ها نام آن به سرمرز تغییر می کند زیرا یزد گرد سوم به علت دور بودن منطقه تحت حاکمیت خود آن را مرز منطقه قرار داد. دره مرز نام بعدی این روستا بود که به علت قرار گرفتن در یه دره عمیق که رودخانه سیروان ار آن می گذرد به دره مرز تغییر نام یافت.

دل مرز یا دلمرز نام کنونی روستا است که بعد از بوجود آمدن روستای همسایه دل به مرور زمان از دره مرز به دل مرز تغییر نام یافت که تا اکنون به همین نام شناخته شده است. به گفته ریش سفیدان روستا بنیان و هسته اولیه روستا را شخصی به نام ابراهیم قره داغی گذاشته است که یکی از ساکنان قره داغ عراق بوده است.

معماری خانه ها

شکل خانه‏ ها و فضاهای درونی آن، براساس نوع فعالیت و میزان درآمد اقتصادی مردم شکل گرفته است. مصالح اصلی به کار رفته در ساخت خانه‏ ها، سنگ، چوب و گل است که دیوارها غالباً سنگی است و به صورت خشکه چینی ساخته می‏ شوند.
بیشتر کوچه‏ های قدیمی باریک و طولانی هستند و بر خلاف زندگی شهری که همسایه از احوال همسایه خود بی خبر است اینجا تمامی مردم برای کمک به یکدیگر پیش قدم هستند.

روستای دلمرز، در یک محدوده کوهستانی،استقرار یافته و بافتی متراکم و به هم فشرده دارد؛ استقرار روستا در شیب ملایم موجب پلکانی شدن بخشی از خانه‏ ها شده است،به طوری که سقف مسطح بام یک خانه، حیاط خانه دیگر است.

بیشتر کوچه‏ های قدیمی باریک و طولانی هستند. در ساخت خانه‏ های جدید، از مصالح تیرآهن، سیمان، گچ و مانند آن‏ها استفاده می‏شود.

زبان و دین

مردم روستای دلمرز به زبان هورامی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب تسنن (شافعی مذهب) هستند ، مردم روستا مانند سایر ایرانیان مسلمان در اعیاد دینی عید فطر، عید قربان و میلاد پیامبر اکرم (ص) با برگزاری جشن به شادمانی می‏پردازند و عید نوروز باستانی را نیز گرامی می‏دارند.

الگوی معیشت و سکونت

اقتصاد این روستا بر پایه زراعت، باغداری ،دامداری ، پرورش زنبور عسل و به صورت سنتی  مشاغل خدماتی و صنایع دستی استوار شده است.کشت آبی و دیمی در روستا رواج دارد ؛ آب آشامیدنی و زراعتی از طریق چشمه گول گولین و رودخانه سیروان، تأمین می‏شود؛ گندم ، جو ، نخود ،عدس، توت فرنگی ، انار ، گردو ،توت،زردالو و انواع لبنیات شامل شیر،ماست ،پنیر،دوغ،کشک مهم‏ترین محصولات روستا هستند.

معرفی روستای زیبای دلمرز بهمراه تصاویر آن

جاذبه های گردشگری

روستای دلمرز به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه جلوه‏ای زیبا و بسیار منحصر به فرد دارد.مناظر و چشم‏ اندازهای زیبای آن، در بیشتر فصول جذاب و جالب توجه است.مهم‏ترین جاذبه‏های طبیعی روستا رودخانه سیروان از به هم پیوستن تمامی رودهای بخش جنوبی غربی، غرب و مرکز استان، مانند رودخانه‏ های قشلاق، گاو رود و گردلان، تشکیل یافته است.

معرفی روستای زیبای دلمرز بهمراه تصاویر آن

این رودخانه  در پایان به رودخانه الوند (حلوان) می‏پیوندد و با نام دیاله در خاک عراق به دجله می‏ریزد. اطراف این رودخانه، بسیار زیبا و محل زیست انواع پرندگان و ماهیان است.همچنین کوه بوزورگه وا در شمال و کوه شاهو در جنوب آبادی روستا واقع شده اند. و غار  شمیران که در کوه های شاهو  یکی از قدیمی ترین غارهای این منطقه می باشد.

همه ساله، در اردیبهشت ماه، دامداران گله‏ های خود را برای چرا، به ییلاق می‏ برند؛ منظره این کوچ بهاری، زیبایی و شکوه زندگی در ارتفاعات را دوچندان می‏ کند.

معرفی روستای زیبای دلمرز بهمراه تصاویر آن

ماهی گیری

چشمه گول گولین محل تجمع دسته عظیمی از ماهیان ازنوع قاشانی است که زمینه کسب درآمد را برای اهالی روستا محیا می کند، این ماهیان در اواخر شهریور تا اواسط آذر در داخل این چشمه جمع می شوند. مردم روستا در گذشته با صید ماهی نیاز غدایی خود را تامین کرده و اضافه آن را به سایر روستاها می فرستادند و با سایر خوراکی ها مبادله می کردند و به این گونه نیاز غذایی خود را برای تمام سال تهیه می کردند.

معرفی روستای زیبای دلمرز بهمراه تصاویر آن

و این جاذبه های گردشگری زیبا می توانند برای دو سه روز بهترین لحظات گذران اوقات فراغت را برای دوستداران طبیعت فراهم آورد.

طبیعت بکر و دست نخورده ،وجود شرایط مساعد جوی در چهار فصل و صید ماهی نیز از توانمندی های گردشگری روستا می باشد لذا برای گردشگران بخصوص کوهنوردان در فصل بهار  سفر یک دو روزه خالی از لطف نیست .

پوشش گیاهی و درختان :پوشش گیاهی روستا شامل انواع گیاهان مانند گل گاو زبان، خاکشیر ، ختمی ، بابونه ، گاو زبان ، شقایق، بو مادران، آویشن، شیرین بیان، پونه، کنگر، ریواس، خوژه، قارچ و گون که کاربرد غذایی، دارویی و صنعتی دارند و کاسنی و انواع درختان بلوط، کیکم، ارژن ، بنه، انار ، ون ،زالزالک ، گلابی و انجیر و اطراف روستا را مراتعی سرسبز، در برگرفته است. پوشش گیاهی مناسب برای چرای دام را داراست.

جانوران: گونه های جانوری در زیستگاهای روستا شامل شغال ، گرگ ، خرس ، بزکوهی ، روباه ، خرگوش ، گراز ، خوک و به گفته بعضی از مردم روستا گونه نادری از یوزپلنگ.

روستاهای همسایه

روستاهای کولیج، ژریژه، کانی حسین بگ، دیبر و سرومال از  شمال؛ روستاهای جولانده و دیوزناو از شرق؛ روستاهای زوم، رودبار از غرب؛ روستای دل از سمت شمال غرب روستاهای همسایه دلمرز می باشند و کوه های شاهو جنوب روستا را در بر گرفته اند.

راه های ارتباطی روستا 

راه های دسترسی روستا به  شهرهای مختلف از جمله کامیاران، پاوه، سروآباد و سنندج قابل دسترسی است اما راه ارتباطی موجود خاکی و صعب العبور  است.

اقامت

در این روستا محل خاصی برای اقامت شما وجود ندارد اما کردها بسیار مهمان نواز هستند و می توانید برای یک شب یکی از اتاق هایشان را اجاره کنید بعلاوه می توانید از چادر های مسافرتی هم استفاده کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید