آبشار آتشگاه ، از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آبشار آتشگاه لردگان طولانی ترین آبشار ایران است. این آبشار سه کیلومتری که به آبشار مینیاتوری ایران معروف است، یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی کشور به شمار می‌رود که در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان قرار دارد .

این آبشار که از جاذبه های طبیعی و گردشگری لردگان محسوب می شود ، در دره‌ای به طول سه کیلومتر قرار گرفته که مسیر آن از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان پوشیده از فضایی سرسبز است که انواع درختان و گیاهان جنگلی را شامل میشود. شیب زیاد و پستی و بلندی ‌های دره، آبشارهای کوچک متعددی را ایجاد کرده‌است. رود خرسان نیز که از سرچشمه‌ های اصلی رودخانه بزرگ کارون و از ارتفاعات برف گیر دنا و زاگرس مرکزی در جنوب استان اصفهان و شمال کهگیلویه و بویر احمد میباشد، پس از الحاق چندین رود و چشمه دیگر در چهار محال و  بختیاری وارد استان خوزستان می ‌شود.

آبشار آتشگاه ، از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعیشیب زیاد و پستی و بلندی های دره، آبشارهای متعددی را ایجاد کرده است. دره مشتمل بر 7 آبشار اصلی است که هرکدام زیبایی خاص خود را دارد. پیوند عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبز زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج در این مکان فراهم آورده است. درختان بلوط و چنار مسیر آبشار تا محل اتصال به رودخانه خرسان، چنان این منطقه را مزین کرده‌اند که آتشگاه به یکی از دیدنی ‌ترین مناطق گردشگری استان چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می ‌یابد که بدانیم این منطقه به خوزستان گرمسیر نیز نزدیک است و به همین دلیل در تمامی طول سال پذیرای طبیعت ‌گردان و گردشگران است. رودخانه خرسان یکی از پرآب ‌ترین سرشاخه‌ های کارون بزرگ است که پس از حرکت از کوه‌ های دنای سمیرم وارد شهرستان لردگان شده و در نهایت به دریاچه سد کارون 3 خوزستان می ریزد.

آبشار آتشگاه ، از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی

برای رسیدن به این آبشار باید به ۴۰ کیلومتری شهر لردگان، پس از روستاهای میلاس و سردشت شوش در روستای آتشگاه سفر کنید. در فاصله ۲۰۰ متری دره هم دو آبشار نسبتا بزرگ خواهید دید که در کنار عناصر زیبای طبیعی مانند دره، سبزه زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح‌بخشی را جهت گذران اوقات فراغت فراهم آورده اند.

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه که خاطرات سرداران عیلامی را به یاد می آورد، دره ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعی است که در میان آن، نهر خروشانی جاری است و سنگ های آهی و گچی و درختان کهنسال گردو، چنار، بلوط و زبان گنجشک پیرامون آن را فراگرفته اند. روستای آتشگاه از جنوب و جنوب غربی به کوه شورم جلاله و از شمال به کوه ریگ محدود است. ارتفاع آن از سرح دریا ۱۳۰۰ متر است و آب و هوای آن در اکثر مواقع سال معتدل است تنها تابستان های آن گرم می شود. این روستا در گذشته محل ییلاق عشایر بختیاری بوده و در طول زمان کم کم تبدیل به روستا شده است.

دره آتشگاه یکی از زیباترین و دیدنی ترین فضاهای تفریحی است که از ناهمواری های آن آبشارهای آتشگاه لردگان جاری هستند. علاوه بر آبشار کوه های اطراف آهکی هستند و در دل آن ها غارهای متعددی شکل گرفته است که هر ساله کوه نوردان و غارنوردان زیادی برای کشف آن به آتشگاه سفر می کنند.جنگل های اطراف روستا با درختان کهنسال بلوط، گردو، بادام کوهی و زالزالک از جمله جاذبه های طبیعی روستا هستند که گردشگران زیادی را در بهار و تابستان به این جا می کشانند.

فعالیتهای اقتصادی مردم روستا عموما زراعت و دامداری است. گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به چشمه برم، چشمه سندگان، امام‌ زاده شهسوار در ۴۵ کیلومتری باختر لردگان، امام ‌زاده جعفر در ۵ کیلومتری غرب لردگان و امام ‌زاده حسن در ۷۵ کیلومتری غرب لردگان اشاره کرد.

در ابتدای روستا چندین پارکینگ به گردشگران اختصاص داده شده فقط قبل از پارک کردن مبلغ پارکینگ را با آن ها تعیین کنید که بعد دچار مشکل نشوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید