معرفی بقعه امامزاده شاهور(ع)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بقعه امامزاده شاهور(ع) در 12 کیلومترى شمال غربى شهر خنداب و در چهار کیلومترى جنوب غربى روستاى امامزاده (قلعه چه) از دهستان دهچال قرار دارد و بسیار مورد احترام اهالى است.

امام زاده شاهور از نوادگان امام موسی ابن جعفر (ع)است که مورد تکریم و احترام خاصی برای اهالی روستا به شمار می رود.بنای این امام زاده به گفته اهالی روستا نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت تاریخی دارد و این امر باعث تخریب و عدم رسیدگی به آن شده است.

معرفی بقعه امامزاده شاهور(ع)

ساختمان بقعه که از آثار دوره صفویّه، قاجاریّه و پهلوى است، از سنگ لاشه و خشت‏وگل ساخته شده و شامل؛ دو ایوان، حرم، شبستان و گنبد است. ازاره دیوارها گچ‏اندود است و هشت طاق‏نما در داخل حرم تعبیه شده است.مرقد امامزاده به اندازه 120 سانتى متر از کف بقعه بالا آمده و باگچ پوشش یافته است. بر گرد مرقد، ضریح آهنى مشبّک قرار دارد.درِ ورودى بقعه قدیمى و منبّت کارى شده و کتیبه‏اى به این مضمون در آن دیده مى‏شود: «هو الواقف بالضمائر وقف کرد عالى جاه اللَّه یارخان از براى سنگ قبرهایى در اطراف بقعه به تاریخ 1297 ـ 1306 ـ امامزاده عمل استاد امیرقلى توسرکانى، حرّره میرزا مهدى چندى 1284».

در پشت بقعه،راه پلّه‏اى جهت رفتن به پشت بام طرّاحى شده است. این بنا چندین بار مورد حفّارى قرار گرفته و در سالیان اخیر مرمّت شده است.

اهالى، اعتقاد خاصّى به این امامزاده دارند و در آخر هر هفته مقیّد به زیارت او هستند و مشهور است، شخصى نابینا در بقعه شفا یافته و دیگرى پس از خلاصى از درد مزمنى، کف حرم را به خاطر بر آورده‏شدن حاجتش موزاییک کرده است. از قدیم معروف است که امامزاده شاهور از نوادگان حضرت امام سجّاد (ع) است، امّا متأسّفانه از نام و نسب وى هیچ اطّلاعى در دست نیست و اهالى خود نیز چیزى به یاد ندارند.

در کنار آستان مبارک امام زاده شهید بسیجی به نام علی اکبر بارانی دفن شده است که در منطقه عملیاتی خیبر مورخ ۶۲/۱۲/۱۱ به شهادت رسیده است.

بقعه امامزاده شاهور که از جاذبه های مذهبی خنداب می باشد،به شماره 19023 و در تاریخ 28/12/1385 به ثبت آثار ملّى و تاریخى رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید