بقعه چهار انبیاء ، از جاذبه های مذهبی و زیارتی استان قزوین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آستان متبرک بقعه‌ی پیغمبریه (چهار انبیا) از جاذبه های مذهبی و زیارتی استان قزوین به شمار می‌آید. این بقعه در کناره‌ی شرقی خیابان پیغمبریه قزوین قرار دارد و هرساله زائران و گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران به سوی خود می‌کشاند. مقبره پیغمبریه یا چهار انبیا از معدود آثار تاریخی و مذهبی پیش از اسلام و مسیحیت است که در نزد ایرانیان و ادیان الهی ارزش زیادی برای آن قائلند.

«سلام»، «سلوم»، «سهولی» و «اقلیا» چهار اسم با ریشه عبری- سامی متعلق است به چهار پیامبری که در چهار انبیاء قزوین مدفون هستند. طبق روایت های تاریخی این چهار پیامبر الهی که سال ها مورد آزار و اذیت قوم بنی اسرائیل قرار گرفته بودند، تصمیم به مهاجرت به نواحی داخلی فلات ایران و ایالت “ماد” می گیرند.

بقعه چهار انبیاء ، از جاذبه های مذهبی و زیارتی استان قزوین

هدف از این مهاجرت که دست کم 2100 سال از آن می گذرد، رهایی از آزار و اذیت های قوم بنی اسرائیل، تبلیغ شریعت موسی(ع) و مهم تر از همه دادن بشارت میلاد مسیح به موحدان ایالت ماد بوده است.بعدها این چهار پیامبر در همین شهر از دنیا می روند ولی اینکه آیا علت مرگ این افراد طبیعی بوده و یا اینکه کشته شده اند؟ تاکنون در هیچ منبعی ذکر نشده است.

چهارانبیاء به لحاظ سبک های معماری نیز اثری در خور ستایش است. چنانکه جای جای این بنا ردی از سبک های متعدد معماری اسلامی را در خود دارد، اما در این بین معماری صفوی بیش از سایر سبک ها جلوه گری می کند.

مسجد، مقبره و مدرسه ای که در کنار زیارتگاه قرار دارد با هم مجموعه پیغمبریه را تشکیل می دهند که در این بین مسجد و مدرسه متعلق به دوره صفویه است و بنای فعلی بقعه نیز دراواسط دوره قاجاریه ساخته و مرمت شده است.

بقعه چهار انبیاء ، از جاذبه های مذهبی و زیارتی استان قزوین

بقعه پیغمبریه دو طبقه دارد که در طبقه پایین، سرداب امامزاده قرار گرفته است. در طبقه‌‌ی دوم بقعه پیغمبریه نیز می‌توانید به تماشای ضریح فولادی که با آیات قرآنی و نقوش زیبا از جنس طلا و نقره‌ تزیین شده بپردازید. بقعه پیغمبریه در چهار گوشه‌اش 4 شاه نشین را دارد که طرح آن به صورت بیست ضلعی و از چهار قوس بلند تشکیل شده است. این قوس‌های بلند به کمک فیلپوش‌ها طاق‌ها را در روی خود نگه داشته‌اند. در دور تا دور داخل حرم کتیبه‌ای گچ‌بری شده با سوره جمعه را نظاره می‌کنید که با رنگ طلایی در روی زمینه لاجوردی به خط نسخ شیخ علی سکاکی نگاشته شده است.

در این بقعه شما می‌توانید به زیارت امامزاده صالح بن حسن مجتبی (ع) که در کنار چهار تن دفن شده بروید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید