بنر هدر

خانه ابریشمی ، بنایی زیبا و دیدنی در رشت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خانه ابریشمی رشت در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان و در انتهای کوچه شاعری جای دارد. بافت پیرامونی این خانه از جلوه ای نسبتاً سنتی و تاریخی برخوردار است.

خانه ابریشمی ، بنایی زیبا و دیدنی در رشت

شناخت بنا

موقعیت طبیعی: شهرستان رشت در 49 درجه و 36 دقیقه طول جغرافیایی و 37 درجه و 16 دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده و بافت لایه های زمین از نوع جریانهای آبرفتی است که در طول سالیانی طولانی بر هم انباشته گشته. ارتفاع شهر از سطح آبهای آزاد 3/5 متر است. این شهر دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب و در اعداد بزرگترین و قدیمیترین شهرهای ناحیه جنوب دریای خزر میباشد. میزان بارش سالانه حدوداً 1800 میلیمتر و درجه حرارت هوا از 5- تا 32 درجه سانتیگراد متغیر است.

موقعیت فعلی: این بنای زیبا در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان و در انتهای کوچه شاعری جای دارد. بافت پیرامونی این خانه از جلوه های نسبتاً سنتی و تاریخی برخوردار است. ارتباط خانه مزبور با خیابانهای اصلی شهر پس از گذر از معابر پرپیچ و خم و کوچه های باریک صورت میپذیرد.

خانه ابریشمی یکی از ارزشمندترین ابنیه مسکونی متعلق به عصر قاجار است که در شهر رشت قرار دارد. این بنا اثری به جا مانده از خانواده حاج میر اسماعیل حاکمی از اهالی پیر بازار رشت است. وی در زمان ناصرالدین شاه قاجار سمت کلانتری شهر رشت را داشته و به همین جهت به حاج حاکم معروف شده بود. بانی این خانه به قولی حاج حاکم معروف شده بود. بانی این خانه به قولی حاج قاسم پسر کهتر حاج حاکم بوده است که معروف به عالی جناب حاج میرقاسم پیرب ازاری بوده است. این خانه در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی توسط حاج میرزا احمد ابریشمی از ورثه حاج میر قاسم خریداری گردید.

ورودی اصلی و قدیمی خانه ابریشمی از جبهه جنوبی است که با درب چوبی دو لنگه به هَشتی و از آنجا به حیاط خانه ارتباط دارد. محوطه، با دیوارهای آجری قرمز، به ارتفاع ۵ متر که با آهک بند کشی شده، محصور است.

خانه ابریشمی ، بنایی زیبا و دیدنی در رشت

مساحت محوطه و بنا تقریبا ۲۰۰۰ متر مربع و مساحت زیر بنا ۶۵۰ متر مربع می باشد. بنای اصلی، دو طبقه بوده و هر طبقه ۸ اتاق دارد. اتاقک های همکف ساده بوده و هیچ گونه تزیینی ندارد. از ۸ اتاق طبقه بالا، دو اتاق، یکی چینی خانه و بعدی، تالار آیینه با آینه کاری های دقیق و ظریف است که کنار هم قرار گرفته اند. دو اتاق با گچبری گُل و بوته و قاب بندی برجسته سقف و بدنه آراسته شده و چهار اتاق دیگر ساده بوده و تزیینی ندارد.

در تالار چینی خانه ظروفی منقوش به نقش گل و مرغ، در دوایری که با گچ بری ها احاطه شده، تزئینات بی شمار سقف، گیلویی ها، طاق ها، طاقچه ها و سردرها به همراه گچ بری های ظرفی در اطراف پیش بخاری این بنای مسکونی را در ردیف زیباترین منازل دوره قاجاریه قرار داده است.

خانه ابریشمی در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی به شماره ۳۳۶۵ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشاره به اقداماتی که در دوره های گذشته روی بنا انجام شده است.

توسعه و یا تعمیرات و دخل و تصرف انجام شده تاکنون
پس از تحویل بنا توسط میراث فرهنگی اقداماتی صورت گرفته که به شرح ذیل میباشد:
– تعمیر کلی سربندی از تبدیل تعویض چوبهای پوسیده و سفالهای فرسوده و شکسته شده.
– تعویض قسمتهای چوبی بنا از قبیل لمبه ها-ستون ها -سرشیرها -اشک ها و تخته های کف بنا و بالکن
– الحاق پله چوبی جهت دسترسی و ارتباط به طبقات فوقانی و احیاء اطاقک زیر کلاه فرنگی.
– تعمیر و تعویض درب و پنجره های اطاقک کلاه فرنگی و نصب شیشه.
– سوزاندن و از بین بردن رنگهای پوسته شده قسمت های چوبی ساختمان و جلاکاری مجدد آنها و رنگ آمیزی کل ساختمان.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید