ویژگی های دریاچه اوان

این دریاچه با مساحت ۷۰ هزار متر مربع، ۳۲۵ متر طول و ۲۷۵ متر عرض دارد و عمیق ترین قسمت آن ۶/۸ متر عمق دارد. جایی در نزدیکی دریاچه اوان، دریاچه دیگری به اسم الوبوم هست که افراد کمی از وجودش خبر دارند.
اين درياچه از محيط بیرون از خود، آبی دريافت نمی كند و تنها از آب چشمه های موجود در كف درياچه تغذيه می گردد.آب دریاچه اوان شیرین است و دمای آن در عمیق ترین قسمت حدود ۲۳ درجه سانتی گراد می باشد.بستر مملو از لجن و رسوبات دریاچه حالتی چسبنده را در کف آن به وجود آورده و میدان دیدی کمتر از یک متر را در زیر آب ایجاد می کند.

آب دریاچه از طریق چشمه های كف دریاچه و نزولات آسمانی تأمین می شود و غلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است.از سرریز آب دریاچه نیز رود كوچكی تشكیل می شود كه آب آن مورد استفاده كشاورزان روستاهای ” كوشك ” و” آیین ” است .

دریاچه اوان ، دریاچه ای شگفت انگیز در استان قزوین

اگر از بالا به این دریاچه بنگریم متوجه پوشش گیاهی زیبایی می شویم که آن را محصور کرده است و تا پای کوه هایی مرتفع ادامه می یابد و کوه ها نیز استوار ایستاده اند که از دریاچه و پوشش گیاهی اطرافش محافظت می کنند. وجود جاده ای مناسب در کنار دریاچه و امکانات مناسبی که در حاشیه ی این منطقه وجود دارد سبب شده که تفرجگاهی بسیار جذاب برای تفریح های خانوادگی باشد. همچنین وجود زمین مناسب جهت برپایی کمپ یکی دیگر از ویژگی های دریاچه اوان است که علاقه مندان به شب مانی در طبیعت را به سوی خود می کشاند.

لازم به ذکر است که نام این دریاچه ی شگفت انگیز، اُوان و به معنای محل گرد آمدن آب است و از تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۸۹، به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی در فهرست میراث طبیعی ایران قرار دارد.

دریاچه اوان ، دریاچه ای شگفت انگیز در استان قزوین

پوشش گیاهی دریاچه ی اوان

در اطراف دریاچه ی اوان در قزوین که در منطقه ی الموت قرار گرفته نیز گیاهان مختلفی وجود دارد که سبب شده اند چشم انداز سرسبزی در این منطقه پدید بیاید. گونه های درختی مختلفی نظیر بید، چنار، تبریز، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو و انواع گیاهان علفی مانند گون، کنگر، شیرین بیان و گونه‌های مختلف دیگر از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند.