دریاچه پریشان ، یکی از زیباترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دریاچه پریشان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون واقع شده است. این دریاچه به نامهای مو، پریشان و فامور نیز شناخته میشود. این دریاچه که از جاذبه های گردشگری بالاده میباشد،در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌ المللی ثبت گردیده ‌است و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می ‌گردد.

اين درياچه كه جزء يكی از ديدنی ترين درياچه های كشور محسوب می شود دارای وسعتی در حدود 4 هزار هكتار است كه در سالهای كم باران اين اندازه كمتر می شود.

ميانگين عمق آب درياچه یک متر و 60 سانتیمتر است كه در بعضی سالها به 2 متر هم مي رسد.

دریاچه پریشان ، یکی از زیباترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران

نام این دریاچه از کوه فامور، در شمال خاوری آن گرفته شده است. آب دریاچه شیرین است و بخش بیشتر آن، از آبراهه‎هایی است که از کوه فامور سرچشمه می‎گیرند و بخشی نیز از منابع زیرزمینی تأمین می‎شود.

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده است و فاصله آن نسبت به کوه از طرف شمال حدودا 4 الی 5 کیلومتر و از طرف جنوب حدودا 500 متر است.

فاصله دریا تا کوه (از طرف شمال) روستای مالکی (قلات نیلو دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سیسخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در جنوب قلعه نرگس زار و در غرب دریاچه روستای پل آبگینه قرار دارند. فاصله شهرستان کازرون تا این دریاچه حدودا 12 کیلومتر است.

ژرفای کم دریاچه سبب می‎شود که در فصول خشک بخشی از آن زیر پوشش نهشته‎های تبخیری قرار گیرد.

دریاچه پریشان ، یکی از زیباترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران

دریاچه پریشان با حدود 43 کیلومترمربع وسعت، در فرونشست کم ژرفایی تشکیل شده که از سطح دریا حدود 820 متر بلندتر است و در پیرامون آن رخنمون‎های مرتفع از واحدهای سنگ‎چینه‎ای زاگرس دیده می‎شود که به سن کرتاسه پسین تا کواترنر است.

از دیدگاه ساختاری و زمین‎شناسی، دریاچه فامور در پهنه زاگرس چین خورده قرار گرفته.

آنچه بر زيبايی اين درياچه افزوده و آن را به يكی از مناطق تفريحی و ديدنی تبديل كرده وجود نرگس زار اطراف درياچه، گونه های جانوری منطقه (که آبزی، کنار آبزی و خشک زی هستند و از آن جمله می توان به ماهیان ( سرخه، زرده یا پریشونی، گل چراغ، کپور معمولی، فیتوفاگ )، خزندگان( لاک پشت، مار آبی)، پرندگان(درنا، فلامینگو ) همچنین شنگ (سگ آبی) که یکی از گونه های شاخص تالاب پریشان است اشاره کرد) و كوههای جنگلی كنار درياچه است كه بازديد كنندگان خود را شگفت زده می كند.

 آب اين درياچه شيرين، ولی برای آشاميدن چندان مناسب نيست درياچه پريشان زيستگاه انواع ماهی ها و پرندگان مختلف است كه در فصول مهاجرت پرندگان مهاجر نيز به آنها اضافه می شوند و ارزش های زيست محيطی درياچه را دو چندان می كنند .

این دریاچه بر اثر سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطراف به علت عملیات راهسازی در معرض خطر قرار دارد. در طی این آتش سوزی ‌ها هزاران قطعه لاک پشت و پرنده مهاجر از بین رفتند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به علت خشکسالی های اخیر خشک شده است. در زمان بارش باران برخی از چشمه های دریاچه آبدار شده و بلافاصله با گرم شدن هوا خشک می شود.

زیباییهای طبیعت دریاچه پریشان در تمامی فصول علاقمندان را به سمت خود جلب می نماید. در محل دریاچه، قایقهایی برای گشت زنی در دریاچه وجود دارند که گردشگران می توانند از آنها نیز برای لذت بردن از زیباییهای تالاب بهره مند شوند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید