روستای زرآباد کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زرآباد روستايی در شمال شهرستان قزوين و در منطقه الموت بخش رودبار الموت است که در نزديکی درياچه اوان واقع شده است. فاصله این روستا تا شهر قزوین حدود ۷۵ کیلومتر می باشد.این روستا از جاذبه های طبیعی معلم کلایه میباشد.

روستای زرآباد کجاست؟

جاذبه های گردشگری مذهبی و طبیعی این روستا عبارتند از:

امامزاده علی اصغر، درخت خونبار روستای زرآباد و مناظر طبيعی منطقه و چشم اندازهای سرسبز باغ های وسيع، نمای زيبا درياچه اوان و حواشی آن، كوههای بلند كم نظير، مراتع غنی در دامنه پرشيب و جويبارها و چشمه سارهای زلال به خصوص در فصول بهار و تابستان از جاذبه ‌های طبيعی روستای زرآباد به شمار می ‌آيند.

با فرا رسيدن فصل بهار و رويش درختاني از قبيل زرشك، بادام كوهی و بنه گياهان دارويی از قبيل گل گاوزبان، بومادران، كنگر، شب بو، گل مريم، قدومه،درمنه، كاكوتی، ترنجبين، گون و انواع گل های وحشی رنگين، چشم اندازهای زيبايی در محدوده روستای زرآباد خلق می شود.

درخت خونبار:درخت چنار مشهوری در روستای زرآباد وجود دارد که به چنار خونبار معروف شده است. اهالی روستای زرآباد اعتقاد دارند که از این درخت هر سال در زمان اذان صبح روز عاشورا خون، یا مایع سرخی شبیه خون و خونابه تراوش می‌ کند. این چنار در زیارتگاه امامزاده علی اصغر زرآباد قرار گرفته است. هر سال مردم بسیاری در روز عاشورا از دور و نزدیک به امامزاده علی اصغر می‌ روند تا هم عزاداری کنند، هم شاهد تراوش خون از این درخت باشند.
بر اساس آزمایشی که انجام گرفته، ماده مترشحه از چنار ماهیت خونی ندارد، بلکه صمغ ویژه‌ ای است که بر خلاف سایر صمغ‌ ها پس از جریان یافتن، خشک می‌ شود. همچنین رابطه علی و معلولی میان عاشورا و جریان صمغ اثبات نمی‌ شود، زیرا جریان صمغ در سایر ایام نیز قابل مشاهده است.

درآمد اكثر مردم روستا از طريق فعاليت های زراعی و دامپروری تامين می شود و از جمله محصولات زراعی روستا می توان به گندم، جو و لوبيا اشاره كرد. باغداری نيز به دليل وجود شرايط مناسب از رونق برخوردار است و محصولاتی از قبيل انگور، گردو، فندق، آلبالو و گيلاس از ميوه های سردرختی روستا به شمار می رود. فعاليت های دامپروری نيز در كنار مشاغل فوق در روستا رواج دارد و روستاييان با پرورش گوسفند و گاو به توليد محصولات لبنی و دامی می پردازند.

مشخصات :
فاصله روستا تا مرکز استان (کیلومتر) ۷۵
فاصله روستا تا نزدیکترین شهر(کیلومتر) ۱۵
مذهب اکثریت : مسلمان
نوع و کیفیت جاده ارتباطی : جاده آسفالته
بهترین زمان برای بازدید از جاذبه های طبیعی این استان: فصول بهار و تابستان، پاییز،زمستان می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید