قلعه لشتان ، بر فراز شاهین‌کوه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قلعه لشتان یکی از جاذبه‌های بندر لنگه است که بر فراز شاهین‌کوه در بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه واقع شده. این قلعه در ۶ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بندر لنگه و در شمال روستای بارچاه قرار گرفته است. تاریخ بنای این قلعه به سده نهم هجری برمی‌گردد.

قلعه لشتان ، بر فراز شاهین‌کوه

جمعی نیز عقیده دارند این قلعه در عهد هخامنشی ساخته شده و بعدها پرتغالی‌ها آن را بازسازی کرده‌اند. قلعه لشتان در دوران گذشته و در جنگ‌های محلی نقش مهمی داشته است. گفته شده که از قلعه پرتغالی‌ها که در جنوب کنگ قرار داشته، تا قلعه لشتان راهی زیرزمینی وجود داشته که قسمتی از این راه را مانند تونل ساخته بودند و از کنگ به قلعه لشتان می‌رفتند؛ مخصوصا در ایام جنگ و شورش و آشوب، از این راه نیز ذخیره و مهمات و آذوقه برای کسانی که در قلعه لشتان سنگر گرفته بودند، می‌رساندند.

آثار این قلعه هنوز در لب دریا و نزدیکی شهر کنگ باقی مانده ‌است و نزد مردم واهالی منطقه بنام «قـَلعُـوْ» معروف است.

در حال حاضر، به جز حصار بند و آثار مخروبه دیوارها، اثردیگری از ساختمان قلعه باقی نمانده است. در داخل قلعه لشتان، چندین قبرستان، ده ها برکه آب و انبار آذوقه و آثار فراوان دیگری به جای مانده است. دخمه های سنگی، شبیه به غارهای انسانهای غارنشین در ارتفاعات مجاور آن وجود دارد که شباهت زیادی به دخمه های غار چهل خانه ودخمه های فوقانی ارتفاعات شمالی بندر طاهری (سیر اف) دارد.

قلعه لشتان ، بر فراز شاهین‌کوه

قلعه لشتان موقعیت استراتژیک بسیار خوبی دارد؛ به طوری که علاوه‌بر تسلط کامل بر اطراف، دارای مسیر صعود دشواری است.

وجود قبرستان های زیاد با ساختار قبرهای متعدد در اطراف قلعه و حتی درون قلعه نشان از قدمت و سکونت چندین باره افراد در قلعه در ادوار متعدد تاریخی دارد. در اطراف قلعه لشتان قلعه های اقماری دیگری نیز چون قلعه زنگی وجود دارد که نشان از حیات انسانی در ادوار متعدد در این قلعه ها نیز دارد ، اما قلعه لشتان بسان یک شهر قلعه بیش از سیصد آب انبار بر فراز آن است که علیرغم اهمیت تاریخی آن، هنوز ناشناخته مانده است.

علاوه‌بر قلعه لشتان، عمارت فکری، چشمه چاه احمد، مسجد خداداد، مسجد افغان و مسجد غیاث دیگر جاذبه‌های دیدنی بندر لنگه هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید