ییلاق جواهرده ، نگین فیروزه کوه‌های البرز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

ییلاق جواهرده یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رامسر است.جواهرده (جئورده) در گویش محلی به معنی ده یا روستای بالادست است. برخی نام روستا را برگرفته از نام زنی می‌دانند که در گذشته در این منطقه حمکرانی ‌کرده است و برخی زمین‌های حاصلخیز و جواهرنشان و نعمت‌های خدادی و همچنین وجود سکه‌ها، جواهرات و اشیا قیمتی در خاک این روستا را دلیل نامگذاری آن می‌دانند .

جواهرده را می توان نگین فیروزه کوه‌های البرز در شهرستان رامسر به حساب آورد.

ییلاق جواهرده ، نگین فیروزه کوه‌های البرز

جنگل‌های سرسبز روستای تاریخی جواهرده در نیمی از سال با برف پوشانده شده و در تابستان نیز هوای بسیار خنکی را برای این منطقه به ارمغان می آورد.

جواهرده منطقه ‌ای تاریخی با جنگل‌های سرسبز است که نیمی از سال پوشیده از برف و در فصل تابستان از هوای بسیار مطبوع برخوردار است.این منطقه رویایی، شاهکار طبیعت به شمار می ‌رود که از ۳ جهت در محاصره کوه قرار دارد.

منطقه جواهرده با وجود فاصله کم از دریای خزر، در ارتفاع قابل ملاحظه‌ای از سطح دریا که حدود ۲ هزار متر است، قرار دارد.

در جواهرده، آبشارهای بسیار معروفی هم وجود دارد که محلی ها بسیار آن را دوست دارند و برای رسیدن به آنها باید کمی پیاده روی در طبیعت را به جان بخرید که مطمئنا ارزشش را دارد. معروفترین این آبشارها در شیب رو به بالا و در انتهای روستا است که گردشگران خوش ذوق غیر ممکن است به دلیل طبیعت زیبا و آرام و شنیدن صدای خوش آب یا گرفتن چند عکس هم که شده، از آن دیدن نکنند. با این حال برای رفتن و بازدید از آن حتما باید کفش مناسب به همراه داشت.

اگر کوهنوردی و در واقع سنگ نوردی را دوست دارید، پیشنهاد می کنیم حتما بخشی از سفرتان در این روستا را به بازدید از دشت های پر گل دامنه ی کوه مانند دشت لپاسر اختصاص دهید. اگر هم مناطق جنگلی را بیشتر می پسنیدید، می توانید به جنگل هیرکانی با درختان بلند بالای راش و شاه بلوطش بروید و اکسیژن خالص استشمام کنید.

ییلاق جواهرده ، نگین فیروزه کوه‌های البرز

جواهرده روستایی ییلاقی با آب و هوایی همواره خُنَک است. این روستا در ماه‌های سرد سال تقریبا خالی از سکنه می‌شود. اما با آغاز بهار، زندگی دوباره در جواهرده از سرگرفته می‌شود بطوری که علاوه بر جمعیت ساکن در این روستا، گردشگران بسیاری نیز به جواهرده می‌آیند. بهترین زمان برای رفتن به جواهرده اواخر بهار و خصوصا فصل تابستان می‌باشد. در فصل تابستان جواهرده از هوای بسیار مطبوع و دل پذیری برخوردار است و در این ایام جواهرده میزبان تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.

جواهر ده روستایی گردشگر پذیر و توریستی ست و حتی بسیاری از گردشگران خارجی نیز به جواهرده می‌آیند. خصوصا در ایام پُر رفت و آمد سال امکانات بسیار خوبی در روستا وجود دارد. تمام اقلام ضروری مورد نیاز خود را می‌توانید از بازارچه‌ها و از داخل روستا تهیه کنید. رستوران‌های سنتی، غذاهای محلی، مکان‌های اقامتی روستایی به همراه مردم مهمان نواز جواهرده آماده میزبانی از شما گردشگران عزیز هستند پس بی معطلی باک خودرو را پُر کنید و عازم یکی از بهترین و زیباترین نقاط ایران بزرگ شود.

پوشش محلی اغلب ساکنان دهستان جواهرده در مازندران جلوه خاصی دارد که این منطقه را از دیگر مناطق استان متمایز می ‌کند.لباس ‌های سنتی بانوان این منطقه که در اغلب جشن ها و مراسم به تن می ‌کنند، شکوه خاصی به آن مراسم می‌ بخشد.اهالی جواهر ده عمدتا به کار دامداری، کشاورزی و باغداری اشتغال دارند.صنایع دستی از جمله نمدمالی، سفال، آهنگری، مسگری، تولید انواع ترشی‎های خانگی، دست‎بافته‎های بانوان و همچنین نان محلی از جمله سوغاتی‌های روستای جواهرده به شمار می‎روند که با خرید هر یک از این سوغاتی‌های ارزشمند می‌توانید خاطره خوش سفر به جواهرده را تا مدت‌ها برای خود زنده نگه دارید.

ییلاق جواهرده ، نگین فیروزه کوه‌های البرز

جاذبه های دیدنی جواهرده

معروف ‌‌ترین کوه‌‌ های جواهرده عبارت ‌است از سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس) واژکٰ سه براره رژه(رجه) و مرتفع ‌‌ترین این قله ‌‌ها، قله‌ سرخ تله است.

در نزدیکی جواهرده، پوشش جنگلی به چمنزار و بوته ‌زار تغییر شکل می ‌‌دهد و در همین نقطه در دامنه کوه‌ های پر‌برف سماموس روستای ییلاقی وسنتی جواهرده با طبیعت زایدالوصفش خودنمایی می ‌کند.لپاسر نیز با چشمه ‌‌های معروف و درمانی آن از مکان های دیدنی و جذاب آن است.

جویبار‌های بالادست این روستا با آبشار‌های زیبا، پارک جنگلی وسیعی در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه ‌ای با آب معدنی گازدار از دیگر جاذبه‌‌ های گردشگری این منطقه به شمار می ‌رود.

آثاری تاریخ چون مسجد آدینه که گویا در گذشته‌‌های دور معبد و آتشکده‌ ای زرتشتی بوده ‌است و نیز گور‌های گبری که در منطقه پراکنده‌‌ است، از آثار تاریخی آن به شمار می ‌آیند.هر چند مسجد آدینه در سال‌‌های اخیر در اثر برخورد آذرخشی به درخت زبان گنجشک کنار آن طعمه حریق شد، ولی مسجد کنونی گویای تمدن گذشته نیز است.اولین تاریخ بنای مسجد آدینه به حدود ۷۰۰ سال پیش و توسط شخصی به نام شل شریف برمی‌گردد که نامبرده از بزرگان جواهرده بوده است.

همچنین می ‌توان از گهواره سنگی، سلاژپشته، شیرسنگی ، چشمه‌های زیبای طبیعی به‌ عنوان دیگر مناطق دیدنی جواهرده نام برد.

جواهرده دارای تقویم گالشی است. در این تقویم ماه‌ های سال به ترتیب عبارت‌ از: اول ماه ، مردال ماه، ده ماه، ورفه ماه ، اسفندار ماه ، نوروز ماه، کرچه ماه ، ارکه ماه ، تیرماه، سیه ماه ، شرر ماه و امیرماه هستند.

چگونه به جواهرده برویم؟

وقتی می ‌خواهید به جواهرده برسید باید از غرب رامسر در جاده جواهرده حرکت کنید؛ این مسیر بسیار پرپیچ و خم و پرشیب است که در کنار رودخانه صفا رود ادامه دارد.

ییلاق جواهرده ، نگین فیروزه کوه‌های البرز

طول مسیر حدود ۲۷ کیلومتر است که حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و البته کل مسیر بسیار سرسبز، زیبا و هیجان انگیز است و خودش به نوعی جاذبه دیدنی محسوب می‌‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید