بنر هدر

بازار سقز ، بازاری با اجناس و سوغاتی های فراوان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در مرکز شهر سقز، مجموعه‌ی بازار قدیمی این شهرستان مشاهده می‌شود که علیرغم قدمت زیاد آن، هنوز نیز به عنوان یکی از مراکز اصلی تجاری در این شهر درنظر گرفته می‌شود. اینبازار  با معماری اصیل ایرانی و اسلامی یکی از دیدنی‌های شهرسقز است که سالانه هزاران گردشگر برای خرید و بازدید از آن بار سفر می‌بندند. متاسفانه امروزه نمی‌توان اثری از بازار اصلی و کهن سقز یافت ولی با توجه به آثار باقیمانده از کاروانسرای تاجوانشیر، می‌توان به ارزش و اهمیت این بازار در دوران پیشین، پی برد.راسته‌های بازار، تنها میراث برجای‌مانده از این مجموعه‌ی تجاری است که در ده سال اخیر، از لحاظ معماری تغییرات کلی را در خود دیده است.

ناگفته نماند با توجه به اینکه مراکز تجاری فراوانی در اطراف بازار قدیمی سقز وجود دارد، این مجموعه بازار به‌عنوان یکی از مراکز تجاری اصلی شهر سقز شناخته می‌شود.

بازار سقز ، بازاری با اجناس و سوغاتی های فراوان

بازار سقز از چند بازار کوچک دیگر تشکیل شده که براساس کالاهای عرضه‌شده و فروشندگان تقسیم‌بندی شده‌اند. از میان این بازارها می‌توان به «بازار بالا» که محل عرضهٔ کالاهای لوکس است، همچنین «بازار پایین» که محل عرضهٔ کالاهای سنتی مانند پارچه، لوازم عروسی و اقلام کشاورزی است اشاره کرد. در کنار این دو بخش بزرگ، چند بخش دیگر هم وجود دارد، مانند بازار یهودی‌ها (که هم‌اکنون محل کار خیاطان مسلمان است) و قازاخانه که امروزه به‌طور گسترده‌ای مورد بازدید مسافران قرار می‌گیرد.

سقز از شهرهای مرزی و دارای بازار بزرگ محصولات متنوع از جمله پارچه های متنوع و ارزان، پوشاک، وسایل خانگی، آرایشی و بهداشتی و همچنین جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی متنوعی می باشد که پتانسیل عمده ای برای جذب توریست محسوب می گردد، که در زیر به پاره ای آز آنها اشاره می گردد:

۱ـ بازار بزرگ پارچه و پوشاک شهرستان سقز:

سقز به عنوان یکی از قطب‌های اصلی توزیع پارچه، پوشاک و روسری در کوردستان، منطقه و ایران مطرح است، هم اکنون بیش از ۵۰۰ مغازه و پاساژ پارچه و پوشاک فروشی بویژه پارچه لباس کوردی زنانه در مجموعه مغازه ها و پاشاژهای گذر ابریشم، پشت بازار روز (قزاق خانه)، راسته اردلان، بازار بالا و زیرگذر آزادی مشغول فعالیتند. بسیاری از مردم شهرهای دور و نزدیک برای تهیه پارچه موردنظر خود به صورت عمده و خرده به این شهر می‌آیند، زیرا بازار پارچه سقز به لحاظ تنوع، گستردگی و قیمت و تازگی سرآمد بازارهای منطقه بوده و در کشور نیز مشهور است.

بازار سقز ، بازاری با اجناس و سوغاتی های فراوان

۲- بازار لوازم خانگی و آرایشی

در کنار آن نیز وجود مغازه های و پاشاژهای متنوع فروش لوازم خانگی (LED، کولر گازی، وسایل آشپزخانه و…) در مجموعه بازار اصلی و خیابان فخر رازی (چه م ولیخان) و پاساژهای صابریان، سه روک، تاج محل و…محل مناسبی را برای خرید وسایل مناسب خانگی باشد که نظیر آن در کمتر شهری پیدا می شود.عمده وسایل آرایشی در بازار بالا و پایین، بازار روز (قزاق خانه)، پاساژهای عرفانی، آدمی، ئالان و دیلان، کوثر و…قرار گرفته که در تنوع و قیمت نسبت به سایر شهرها وضعیت مناسب تری دارد.

۳ـ محصولات محلی و ویژه

برخی محصولات محلی و طبیعی شهرستان در سطح منطقه ای و فرامرزی سرآمد و متمایز است و به لحاظ کیفیت و طبیعی بودن، به نوعی برند محسوب می شوند.از جمله این کالاها و محصولات می توان به عسل طبیعی، گردو، پنیر کوپه، تخمه طلایی، آدامس محلی، داروهای گیاهی و… اشاره کرد.

بازار سقز ، بازاری با اجناس و سوغاتی های فراوان

گردشگران سنندج به هنگام بازدید از بازار قدیم سقز، راسته بازارهایی را می‌بینند که از معماری قدیمی برخوردار است. حین قدم زدن در این بازار کالاهای متنوعی را می‌بینید که می‌تواند ساعت‌ها شما را مشغول کند. در کنار بهره‌مند شدن از اجناسی متنوع این امکان در اختیارتان قرار می‌گیرد که از غرفه‌های صنایع دستی بازار قدیمی سقز دیدن کنید و سوغاتی را به رسم یادگار برای نزدیکانتان خریداری نمائید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید