بنر هدر

تنگه کافرین یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تنگ کافرین در55 کیلومتری مسیر جاده ایلام /دره شهر و 15 کیلومتری شهرستان بدره واقع است در 3کیلو متری شمال شهرک ولیعصر بطرف تنگه سنگ شکنی قرار دارد که مسیر تنگه از کنار آن می گذرد که جاده آن خاکی و شنی است و چند بار باید از رودخانه ای که به تنگه می رسد عبور کرد.اب این رودخانه از کوهای سر به فلک کشیده کبیرکوه تامین میگردد و پس از عبور از تنگه کافرین در شمال تنگه به رودخانه سیمره می ریزد.باتوجه به ابگیری سد هینی مینی و بر اثر عقب نشینی آب که قبلا”تنگه کافرین به تنگ برنجان در عرب رودبار که رودخانه سیمره از آن می گذرد و قابل عبور بود بر اثر آبگیری سد هم اکنون غیر قابل عبور شده آثاری از معماری صخره ای دوران پیش از اسلام در این تنگه زیبا به چشم می خورد که این اثار نشان از قدمت و اهمیت آن دارد .جنگل های وسیع بلوط و ون و کرف و گونه های جانوری مانند سنجاب ایرانی جذابیت های دیگری است که باعث زیباتر شدن منطقه شده است.

تنگه کافرین یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایران

طول تنگه در حدود 2کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا حدودا” 700متر است.در یک کیلو متری ورودی تنگه برکه آب زمزم قرار گرفته است همچنین زیارتگاه جابر در این منطقه از دیگر نقاط گردشگری محسوب می شود ایلام یکی از زیباترین و بهترین مقاصد گردشگری در ایران زمین می باشد که در تمام فصول سال میتواند هدف گردشگران قرار گیرد وجود رشته کوه کبیر کوه و مانشت و دینار کوه و قلا رنگ باعث شده طبیعتی منحصر به فرد را در ایلام شکل گیرد که مهم ترین آن در شکل گیری تنگه های فراوان و زیبا در اطراف کوه های نامبرده می باشد تنگ هایی که علاوه بر جاذبه ذاتی طبیعی خود محل زندگی برخی از پیشینیان ما می باشد.

تنگه کافرین از جاذبه های بدره، نام دیگر آن تنگه شداد است سرچشمه اب رود تنگه کافرین از کوه عظیم کبیرکوه می باشد.طی سالیان گذشته با ورود گردشگر به منطقه از قایق های تفریحی برای تفریح استفاده می شود.

سنجاب ایرانی زاده جنگل‌های بلوط منطقه بدره

سنجاب ایرانی نوعی بسیار خاص از این پستانداران کوچک به شمار می‌آید که رنگ بسیار منحصر به فردی دارند. مو‌های پشت این حیوانات کوچک و دوست داشتنی خاکستری و زیر شکم آنها زرد رنگ است. به صورت کلی رنگی آنها مایل به قهوه‌ای بوده و حدود ۲۰ سانتی متر طول دارند. اما خب تقریبا هر سنجابی که دیده‌اید همین رنگی بوده، پس نقطه تمایز سنجاب ایرانی چیست؟

سنجاب ایرانی سر و دمی حنائی رنگ دارد که این نشانه منحصر به فرد آنهاست. البته این نژاد بسیار محدود و منحصر به فرد است و هرچه در دامنه کوه‌ها به سمت شرق و یا غرب برویم، رنگ این گونه از سنجاب نیز تغییر خواهد کرد. پس در اصل می‌توان گفت که این سنجاب شیطون و حنائی رنگ تنها منحصر به فرد همین منطقه و جنگل‌های بلوط بدره است.
اگر بخت با شما یار باشد می‌توانید روی درختان تنومند بلوط یکی از این سنجاب‌های بازیگوش را ببینید که برای خودش روی درخت‌ها بازی می‌کند.

تنگه کافرین یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایران

جاذبه های اطراف تنگ کافرین

بیش از ۳۰ اثر تاریخی شهرستان بدره در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. از میان آن ها می توان به تپه های لارت اشاره کرد که قدمتشان به دوران ساسانیان بازمی گردد و در روستای آبهر پایین واقع شده اند. از دیگر دیدنی های منطقه تنگه دربند مربوط به سده های اولیه دوره تاریخی بعد از اسلام می باشد.

چه فصلی را برای بازدید انتخاب کنیم؟

منطقه ایلام یک منطقه کوهستانی است و در فصل پاییز و زمستان شاید تحمل سرمای هوا برای غیر اهالی منطقه ممکن نباشد. به همین دلیل اگر قصد بازدید از این طبیعت زیبا را دارید، بهتر است از اردیبهشت ماه تا مرداد ماه را برای سفر خود انتخاب کنید.

آیا مکانی برای اقامت وجود دارد؟

متاسفانه یا خوشبختانه تنگه کافرین هنوز هم بکر است و بشر سودجو اقدام به ساخت و ساز نکرده. به همین دلیل قطعا نمی‌توانید مکانی برای اقامت در این منطقه پیدا کنید. سفر شما به این جاذبه زیبا باید یک روزه باشد و معمولا مسافران حتی در این منطقه کمپ نیز نمی‌کنند. شب‌ها معمولا بسیار سرد می‌شود و کمتر کسی چادر می‌زند. به همین دلیل معمولا همه مسافران بازدید خود را از صبح زود آغاز کرده و قبل از غروب آفتاب باز می‌گردند.

اگر تنها به قصد بازدید از این تنگه زیبا عازم ایلام هستید، باید حتما در ایلام یک شب اقامت داشته باشید. تفریح در تنگه کافرین به شدت شما را خسته خواهد کرد و نمی‌توانید به سادگی مسیر را بدون استراحت بازگردید. البته برخی از تور‌ها بوم‌گردی مکانی برای اسکان مسافران در بدره پیدا می‌کنند که این کیفیت سفر را بسیار بالا می‌برد.

تنگه کافرین یکی از زیباترین مقاصد گردشگری ایران

شرایط رفاهی و خدماتی در تنگه کافرین چطور است؟

همانطور که اشاره کردیم، این منطقه کاملا بکر است و هیچ نوعی از ساخت و ساز درون آن شکل نگرفته. به همین دلیل بهتر است لوازم مورد نیاز را همراه خود ببرید. حتی یک بطری آب معدنی نیز در این منطقه نخواهید یافت. در نتیجه برای اینکه دچار مشکل نشوید، غذا و آب کافی همراه خود داشته باشید.

مسیر دسترسی به تنگ کافرین

شما از دو سمت می‌توانید خودتان را به تنگه کافرین برسانید. اگر از سمت مرکز، شرق و یا شمال ایران قصد شروع سفر را دارید، بهتر است خودتان را ابتدا به خرم آباد برسانید. از خرم آباد باید جاده کمربندی را پیش بگیرید و به سمت جاده قدیم پل دختر اندیمشک بروید. زمانی که داخل جاده قدیم پل دختر به اندیمشک قرار گرفتید، با توجه به تابلوی دره شهر مسیر خود را عوض کنید.

چند کیلومتری که پیش رفتید، به دره شهر خواهید رسید. باز هم مسیر را مستقیم ادامه دهید تا به بدره برسید. در این مسیر چندین و چند روستای مختلف را باید پشت سر بگذارید.
بعد از رسیدن به بدره باید مسیر خود را به سمت شهرک ولیعصر پیش بگیرید. زمانی که با این شهرک رسیدید، می‌توانید از محلیان آن منطقه آدرس تنگه کافرین را بپرسید. حدود چند دقیقه‌ای را باید در جاده خاکی بروید تا نهایتا به تنگه کافرین برسید.

مسیر دوم از ایلام آغاز می‌شود. اگر از شهر ایلام قصد دارید حرکت کنید، باید به سمت فرودگاه بین المللی ایلام بروید.مسیر را در جاده ایلام ملکشاهی ادامه دهید تا به جعفرآباد برسید. همینطور مسیر را به صورت مستقیم ادامه دهید تا به شهرک ولیعصر برسید و از آنجا عازم تنگه کافرین شوید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید