بنر هدر

باغ امیرآباد یادگاری از دوران قاجار

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در فاصله‌ی 5 کیلومتری جنوب غرب بیرجند، در حاشیه جاده بیرجند به خوسف باغ و قصر امیرآباد ساخته شده است. قدمت این بنای تاریخی مربوط به اوایل دوره قاجاری است و به امیر معصوم خان شیبانی تعلق دارد. این بنا از جاذبه های بیرجند،در تاریخ 2 اسفند 1376 با شماره ثبت 1969 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.این مجموعه شامل قصر، باغ و محل سکونت خدمتکاران است.

باغ امیرآباد یادگاری از دوران قاجار

از جمله زیبایی‌های این باغ، خیابان‌های متعدد در جهات مختلف است. بنای اصلی این مجموعه در مرکز باغ و به شکل 8 ضلعی است. این بنای آجری در دو طبقه ساخته شده که دو ایوان با ستون‌های متفاوت در سمت شرقی و غربی طبقه‌ی اول نظر هر بیننده را جلب می‌کند. طبقه‌ی دوم شامل شاه نشینی به شکل صلیب است که درگاه‌ها و پنجره‌های آن به صورت نیم دایره است.

پس از ورودی فضای پله کان که به طبقه فوقانی راه دارد قرار دارد. در امتداد ورودی، دالانی قرار دارد که به یک حوضخانه در بخش مرکزی بنا منتهی می شود. طبقه فوقانی دارای یک شاه نشین با پلان چلیپایی است که دارای درگاهها و پنجره هایی با طاق نیم دایره است، نمای بنا دارای تزیینات آجری از نوع هندسی است.

باغ امیرآباد یادگاری از دوران قاجار

 طراوت و زیبایی این باغ به خاطر درختان انار، میوه‌‌های گوناگون، کاج‌‌ها و گل‌‌های زینتی فراوان است.در حال حاضر این باغ و بنای آن در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته و قسمت‌هایی از آن به کتابخانه، دانشگاه، موزه، سفره‌خانه و چایخانه سنتی تخصیص داده شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید