سفر به روستای حیله ور ، روستایی با معماری منحصربه فرد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

حیله ور در شمال شهر اسکوو در44 کیلومتری شهر تبریز و2 کیلومتری شمال کندوان واقع شده است.شیوه معماری این روستا از جاذبه های اسکو،منحصر به فرد می‌باشد به این صورت که خانه‌ های آن در دل زمین به صورت زاغه‌ های زیبا و با سبک بسیار عالی کنده شده و از استتار کافی برخوردار هستند. گفتنی است؛ به نظر می‌رسد یکی از دلایل نام‌گذاری این روستا پنهان ماندن خانه‌های زیبای آن از دید افرادی بوده که از آنجا عبور می‌کرده‌اند.

سفر به روستای حیله ور ، روستایی با معماری منحصربه فرد

 معمارى روستاى حيله ور نشان مى دهد كه زندگى دام و انسان دركنار هم در جريان بوده و كاوش گران براساس شباهت هاى موجود بين روستاى حيله ور و روستاى كندوان گمان مى كنند علت متروكه شدن روستاى حيله ور كوچ احتمالى اهالى آن به روستاى كندوان بوده است.

 روستاى حيله ور كه در بخش پايينى دامنه بين شيب زمين و كوه قرار گرفته همچون يك گودال پذيراى آب نهرهاى روانى است كه در فصل هاى پر آب به طرف آن حركت مى كنند. با روان شدن اين نهرها بخش هايى از روستا از قبيل آغل ها به زير آب مى رود و تداوم اين موضوع باعث شده است تا گل و لاى بسيارى اطراف آغل ها و خانه هاى اين روستاى تاريخى را در بر گيرد.

سفر به روستای حیله ور ، روستایی با معماری منحصربه فرد

روستای تاریخی حیله ور که شیوه معماری آن نیز منحصر به فرد بوده و خانه های آن در دل زمین کرانی بصورت زاغه های زیبا و با سبک معماری بسیار عالی کنده شده و حتی قابل قیاس با خانه های صخره ای کندوان است و به لحاظ اینکه خانه ها در دل زمین حفاری شده، از استتار کافی برخوردار بوده و از فاصله نه چندان دور قابل رویت نیست نام حیله ور به خود گرفته است ولی تمامی این خانه های زاغه ای که بیش از دویست واحد تخمین زده می شود دراثر حمله مغول ها در قرن هفتم هجری از سکنه خالی شده اند.

نکته جالب توجه در این مورد این است که نخستین کسانی که به کندوان قدم گذاشتند، ساکنان روستای حیله ‌ور در 2 کیلومتری غرب کندوان بودند که در قرن هفتم هجری ‌قمری برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشتی در مقابل کندوان کنونی مهاجرت کردند و پناهگاهی امن برای خود به وجود آوردند.

روستاى تاريخى حيله ور بنا بر اعتقادات، محل زندگى مردمان اوليه روستاى كندوان بود و در حال حاضر متروكه مانده است. به علت قرار گرفتن اين روستا در گودالى كه توسط شيب زمين و دامنه كوه ايجاد شده است آب هاى روان نهرهايى كه از كندوان سرازير مى شوند به آنجا مى ريزند و باعث مى شوند تا بخش هايى از روستا از قبيل برخى آغل ها به زير آب بروند.

اهالی این روستا در قرن هشتم با شکافتن دل کوه خانه های خودشان را در کنار آغل گوسفندانشان می ساختند و به همین ترتیب زندگی انسان و دام را توام با هم شکل دادند. با توجه به تحقیقات کمی در کشف تاریخ این منطقه انجام شده هنوز  آنچنان اطلاعات دقیق و کاملی درباره این منطقه و نحوه ی زندگی مردمان این روستا وجود ندارد اما تصور کارشناسان این است که اهالی کندوان در مرحله اول در حیله ور زندگی می‌کردند و به دلایلی که بیشتر مصون بودن از حملات اقوام مهاجم می‌ تواند باشد این منطقه را رها می ‌کنند و به سمت روستای کندوان فعلی که تنگه اش قابل دفاع بود کوچ می‌ کنند؛ در واقع می توان گفت که مردم منطقه حیله ور در دوره ای از تاریخ بسیار مورد آزار و حملات اقوام بیگانه بودند و همین خود دلیلی بوده تا آن ها محل زندگی خودشان را ترک کنند.

سفر به روستای حیله ور ، روستایی با معماری منحصربه فرد

مطابق با اطلاعات اندکی که از این منطقه در دسترس است اهالی روستای حیله ور در اسکو در دوران ایلخانی زندگی می کردند و در این دوره به دلیل حمله قوم مغول مجبور شدند که به سمت روستا کندوان کوچ کنند و با توجه به این که کندوان نسبت به حیله ور روستای بالادست بود از طرفی بنظر می رسد که معماری حیله ور طبیعتا معماری پست تری نسبت به کندوان دارد.

بدلیل نزدیک بودن مسافت دو روستای کندوان و حیله ور (که حتی مسیر میان این دو را می توان با پای پیاده طی کرد) تمامی امکانات اقامتی روستای کندوان نظیر هتل ها، خانه مسافرها و هتل صخره ای برای گردشگران روستای حیله ور نیز قابل استفاده است.

از این قبیل روستاهایی که با دست کنده شده، و دارای معماری منحصر بفرد و شگفت انگیز میباشند، نمونه های بسیاری در ایران وجود دارد، از جمله روستای “سور بناب” در شهرستان بناب، روستای ورزقان که در آذربایجان شرقی  توجه هر گردشگری را جلب میکند.

سفر به روستای حیله ور ، روستایی با معماری منحصربه فرد

امکانات رفاهی 

تمامی امکانات اقامتی نظیر هتل ها، خانه مسافرها و هتل صخره ای کندوان به دلیل قرابت روستای کندوان و حیله ور که حتی مسیر میان این دو را می توان با پای پیاده طی کرد بین این دو روستا مشترک است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید