روستای هدف گردشگری کرینگان کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کرینگان از روستاهای دیزمار شرقی، و از توابع شهرستان ورزقان است، دهستان دیزمار شرقی که در شمال ورزقان قرار دارد اکنون از شمال به رود ارس از جنوب به دهستان اوزمدیل از مشرق به دهستان مینجوان و حسنو (حسن‌آباد) از مغرب به دهستان دیزمار غربی محدود است. هوای آن در کرانه‌های رودخانه ارس گرم و در بخش جنوبی معتدل و آب دیه های آن همگی از چشمه‌ها و رود ارس و رود مردانقم است.

روستای هدف گردشگری کرینگان کجاست؟

این روستا از جاذبه های گردشگری ورزقان،از شمال با روستاهای اولی،احمدآباد و مردانقم  و از جنوب شرقی با روستاهای ونستان و ملک طالش و از جنوب غربی با روستای آستمال همسایه است، آب‌وهوای آن کوهستانی و معتدل است که در تابستان گرم و معتدل و در زمستان سرد و یخبندان می‌شود ردیف خانه‌ها در شیب تند تپه به‌موازات هم به‌طوری‌که پشت‌بام یکی حیاط و معبر دیگری است ساخته‌شده است طول سرتاسری خانه‌ها متصل‌به‌هم و در فواصل منظم بدین‌صورت هر خانه‌ای پشت‌بام خانه‌ای دیگری است و منظره بسیار بدیعی را به وجود آورده است.

روستای هدف گردشگری کرینگان کجاست؟

در حال حاضر روستای کرینگان دارای ۲۱ خانوار با تعداد ۱۰۵ نفر جمعیت در یک نقطه دورافتاده از مرکز استان در دل جنگل‌های بکر و دست‌نخورده ارسباران قرارگرفته است.

این دهستان از ۵۶ آبادی بزرگ و کوچک پدید آمده که بیش از ( ۱۸ هزار و ۵۰۰ ) تن جمعیت دارد و مرکز آن آبادی اشتبین است، آبادی‌های دیگر آن عبارت است از : مردانقم – شرف‌آباد – جوشین – علیار – اویلق – مزرعه شادی -چای کندی – ملک – ونیستان – کرینگان.

کرینگان در دوازده کیلومتری جنوب شرقی روستای اشتبین – یکی از روستاهای جلفا که تا هفتاد – هشتاد سال پیش تاتی، زبان مردم این روستا بود و بیست و هشت کیلومتری شهر ورزقان قرار دارد. کشتزارها و باغهای آن از دو چشمه سیراب می شود، محصول آن غله و هیزم و زغال و چوب درختان جنگلی و اندکی نیز سر درختی است.

مردم روستای کرینگان همگی به تاتی گفتگو می کنند و ترکی نیز می دانند. امرار و معاش و کار عمده آنان، کشاورزی، گله داری، تهیه زغال از درختان جنگلی است.

ارتفاع روستا، از سطح دریا 1600 متر با آب و هوای نیمه خشك و کوهستانی و معتدل می باشد که در تابستان گرم و معتدل و در زمستان سرد و یخبندان میشود.

اراضی پیرامون روستا را انواع گیاهان دارویی و خوراکی مانند پونه، آویشن، ثعلب، گل گاوزبان، گون و همچنین درختان بلوط، ازگیل، گلابی، آلوچه، تمشک، ذغال اخته، سیب، گلابی وحشی، بادام کوهی و بُنه در بر گرفته‌اند. این همه تنوع گیاهی علاقمندان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.

مراسم آیینی مربوط به اسلام و مذهب شیعه اعم از اعیاد و مراسم تولد، ازدواج، مرگ و عزاداری را به‌جای می‌ آورند. مراسم مربوط به جشن‌ های ملی نوروز، چهارشنبه ‌سوری، شب چله و به‌ ویژه مراسم عروسی با شادی و موسیقی محلی همراه است.

روستای هدف گردشگری کرینگان کجاست؟

جاذبه های گردشگری روستا و اطراف

درخت بلوطی در این روستا هست که  قدمتی چهار هزار ساله را با خود به یدک می‌کشد و در کنار گویش و زبان روستای کرینگان جذب کننده گردشگر است.

هوای پاک، مناظر کوههای مرتفع، جلوه جویبارها، رودخانه‌ ها، بیشه‌ زارها و نحوۀ استقرار روستا در دره‌ ای زیبا با انبوهی از گیاهان و گل‌ های وحشی، فضای مناسبی را برای بازدید گردشگران فراهم آورده است. منطقه اکوتوریسم چیچکلی و جنگل‌ های ارسباران نیز، بر جاذبه‌ های روستا می‌ افزایند.

چشمه قاضی بولاغی 

این چشمه در منظقه دیزمار شرقی ارسباران و در میان جنگلهای زیبا و پرپشت کرینگان واقع شده و از طریق چیچکلو – پیرگئدیگی دارای راه ماشین و پیاده می باشد از پیرگئدیگی راهی که میان جنگل ها عبور میکنیم تا به چشمه قاضی بولاغی برسیم در هر وجبش گلهای رنگارنگی به چشم می خورد صدای گوش نواز شلاله ها و چهچه بلبلان و سایر پرندگان و خش خش برگهای درختان و همه و همه چنان مستانگی در شنونده ایجاد می کند که گوئی هیچ روند ناسالمی در دنیا بر خلاف امیال و خواست های مردم اتفاق نمی افتد گوئی طبیعت زیبا و وصف ناپذیر منطقه با  آدم سخن می گوید نجواهای روح بخش چمنزارها دل هر آدمی را آرام میکند مجموعه نفیسی از شکوفائی طبیعت بهاری به چشم می خورد و همگان را مدهوش می سازد آب این چشمه یخ گونه و صددرصد معدنی میباشد؛ هرگز با اینگونه نوشته ها اوصاف و زیبائی های این سرزمین به اتمام نمی رسد.

روستای هدف گردشگری کرینگان کجاست؟

مسیر دسترسی به روستا

این روستا از طریق جاده ساحلی‌ ارس و همچنین از شهرهای اهر، ورزقان و خاروانا قابل دسترسی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید