معرفی امامزادگان سلطان محمد (ع) و ابراهیم (ع)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بارگاه مطهر امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم از نوادگان حضرت موسی بن جعفر(ع) واقع در استان خراسان جنوبی شهرستان فردوس که بنای معماری آن به دوره تیموری بر میگردد. این بقعه متبرکه از جاذبه های فردوس، در جنوب غرب شهر فردوس در داخل مجموعه تاریخی شهر قدیم تون قرار دارد و در مسیر زائرین حضرت علی بن موسی الرضا (ع) قرار گرفته که از امکانات رفاهی و استراحتی مناسبی برای زائرین امام هشتم و مجاورین بارگاه امامزادگان برخوردار میباشد.

معرفی امامزادگان سلطان محمد (ع) و ابراهیم (ع)

معرفی آستان مقدس امامزادگان فردوس

آستان امامزادگان سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) در مرکز شهر فردوس، واقع شده است، شهرستان فردوس تا بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی ۱۹۵ کیلومتر فاصله دارد.

باستان شناسان میراث فرهنگی و گردشگری این بنا را مربوط به دوره تیموریان می ‌دانند، موسیو آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی که در سال ۱۳۰۵ شمسی از فردوس بازدید می ‌کند آن را به دوره تیموریان نسبت می دهد.

آستان مقدس سلطان محمد و سلطان ابراهیم(ع) قبل از زلزله ۱۳۴۷ هجری شمسی در محله سادات فردوس و در انتهای راسته بازار قدیم و پشت مسجد جامع فردوس قرار داشت. در طی دوره های بعد قسمت هایی به بنای اولیه اضافه گردید و در زلزله ۱۳۴۷ بخش عمده بنا از بین رفت و سپس توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرمت و بازسازی شد.

معرفی امامزادگان سلطان محمد (ع) و ابراهیم (ع)

 بنای امامزاده

بر فراز بقعه گنبدی قرار دارد که بلندی آن از سطح زمین حدود ۲۰ متر است و از مطالعه اشعار داخل گنبد قدمت بنا به سال ۹۸۴ یعنی عصر شاه اسماعیل صفوی می رسد.

قسمت استوانه‌ای شکل گنبد در پایین دارای یک حاشیه آجری و سپس یک دوره کاشی بر روی آن قرار گرفته است، بالای استوانه مزبور قطاربندی جالب صورت گرفته که جلوه خاصی به مجموعه خوش ترکیب گنبد بخشیده است.

اين گنبد از دو پوسته گسسته تشكيل شده است و از نظر اصالت شباهت زيادی به گنبدهای دوره تيموری دارد، قسمت ساقه گنبد با كاشی ‌های خشتی فيروزه‌ای یک دست تزئين و اجرا شده كه در ميان آن كتيبه ‌هايی بر روی كاشی‌ ها با مضمون اسماءالهی ديده می ‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید