سنگ آب های ندوشن از بی‌نظیرترین آثار طبیعی در قلب کویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سنگ آب‌های ندوشن پدیده‌ای جذاب، نادر، بكر و زیبا در دل طبیعت مناطق كوهستانی و در 18 كیلومتری رشته‌كوه‌های غرب ندوشن قرار دارد كه در نوع خود بی‌نظیر است و نظر هر بیننده‌ای را به ‌سوی خود جلب می‌كند.این سنگ آب های معروف از جاذبه های ندوشن،درواقع چشمه های آبی هستند که به صورت پلکانی شکل گرفته اند و نمایی فوق العاده زیبا به وجود آورده اند.

سنگ آب های ندوشن از بی‌نظیرترین آثار طبیعی در قلب کویر

شور و ترش ‌مزه بودن آب این سنگ آب‌ها، نمكی و آهكی بودن، قرار گرفتن تعدادی آبشار و چشمه‌ سار در اطراف آن، حوضچه‌ای و پلكانی بودن ازجمله ویژگی‌های این اثر طبیعی ملی در مركز ایران است.
سنگ آب‌های ندوشن از بی‌نظیرترین آثار طبیعی و یكی از زیباترین پدیده زمین‌شناسی منطقه به شمار می‌رود و در نوع خود منحصربه‌فرد و كمیاب است و تنها نمونه‌های نادر آن در ایران و برخی كشورهای جهان وجود دارد. این سنگ آب‌ها به لحاظ گردشگری اهمیت ویژه‌ای دارند و یك منطقه بكر محسوب می‌شوند كه باید علاوه بر استفاده از این پدیده در صنعت گردشگری، مراقبت ویژه از این پدیده كم‌نظیر كرد تا مورد بی‌مهری انسان‌ها قرار نگیرد.
در محدوده اثر طبیعی سنگ آب‌های ندوشن، به‌صورت پراكنده چشمه‌هایی موسوم به « آب‌شور» ، دره‌ها و آبشارهای زیبا وجود دارد.
چشمه‌ها به دلیل آبدهی بسیار متفاوت بوده و چشمه‌های اصلی در بالادست و تقریباً مرتفع‌ترین بخش مسیر قرار گرفته‌اند.
آب این چشمه‌ها حاوی املاح ، خواص درمانی و برای رفع امراض پوستی مناسب است و همچنین محل آبشخور حیات‌وحش و پرندگان كمیاب منطقه است.

سنگ آب های ندوشن از بی‌نظیرترین آثار طبیعی در قلب کویر

ساختار سنگ آبهای ندوشن

سنگ آبهای ندوشن طی میلیونها سال بر اثر فرسایش آبی شکل گرفته اند و شامل حوضچه های کوچک و بزرگ می شوند. آب این سنگ آب ها؛ نمکی، گوگردی و آب آهن دار می باشند که مجموع اینها باعث شده تامکان های سنگ آبی برای تجمع آب بوجود بیاید و پلکان های سنگی و سفید رنگ آهکی زیبایی را در دل طبیعتی بکر به وجود بیاورند، این پدیده بسیار نادر و از بی نظیرترین ژئوتوپ های طبیعی منطقه می باشد.

سنگ آب‌های ندوشن ازجمله سنگ آب‌های زیبای جهانی در حوزه آثار طبیعی كشور است كه آبان ماه سال 94 با شماره ‎270 در فهرست میراث طبیعی ملی كشور به ثبت رسیده است.

سنگ آب های ندوشن از بی‌نظیرترین آثار طبیعی در قلب کویر

دیگر نمونه های سنگ آب در ایران و جهان

از دیگر نمونه های چشمه های سنگ آبی موجود در ایران می توان به چشمه ‌های آهکی روستای توران پشت، آبشار سفیده ندوشن و چشمه‌های باداب سورت کیاشهر اشاره کرد.

نمونه‌های جهانی این چشمه‌ نیز شامل چشمه‌های پاموک کاله ترکیه، ایوان ‌های مطبق سفید و صورتی نیوزیلند، بایشوایتای چین، منطقه سنگ زرد ایالت متحده امریکا، باگنی سان فلیپو ایتالیا و هیرو ال آگورا مکزیک می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید