بازار اهر یکی از بهترین بازار های آذربایجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان اهر دارای بازار زیبایی است به طوریکه یکی از بهترین بازار های آذربایجان بعد از تبریز است.این بازار دارای تزئیناتی است که در بازار های شهر های دیگر کمتر دیده می شود.قسمت عمده آن ۲ طبقه و دارای راسته های مستقیم و دارای گنبد های تماما آجری است.پوشش سقف بازار به صورت کلمبو می باشد ولی در یک قسمت از بازار پوشش به صورت کاربندی می باشد و دیوار مغازه ها خشتی و سقف مغازه ها چوبی می باشد .سردرب مغازه ها هم قبلا گچبری و با نقوش اسلیمی تزئین شده بودند.بنای بازار در قدیم با تیر و حصیر بوده است.

بازار اهر یکی از بهترین بازار های آذربایجان

بازار اهر در عين فرسودگى داراى تزئيناتى است که در کمتر بازارى ديده مى‌شود. به تعداد خيلى کم از اين تزئينات در سراى مظفريهٔ تبريز، آن هم در لچک مغازه‌ها وجود دارد، اما در اين بازار تمام مغازه‌‌هاى طبقهٔ دوم با گچبرى‌هاى زيبا از گل و برگ يا اسليمى توريقى بسيار درشت تزيين شده است. علاوه بر گچبرى‌هاى متنوع، ‌ ابتکاراتى نيز در آجرچينى گنبدها به کار رفته است. تنوع موجود در گچ ‌بري‌ و نقش گل‌ها و برگهای بكار رفته بيش از 6 نوع تركيب تزئينی می باشد و همچنين در اين بازار علاوه بر گچ‌ بريهای متنوع ابتكاراتی نيز در آجر چينی گنبد بكار برده‌اند. در آجر چينی گنبد به ‌طور ساده و با رعايت تناوب بند عمودی، آجرها را گنبد زده‌اند يعنی بند عمودی چينه‌ها در امتداد هم قرار گرفته است و يك حالت ابتدايی در عين حال نامانوس به آن داده است.

بازار اهر یکی از بهترین بازار های آذربایجان

در زمان رشيدالملک، حکمران وقت ارسباران، اين بازار تعمير و مرمت گرديد و در سال ۱۳۲۱ هجرى قمرى در نيمهٔ شعبان مطابق با جمعه , 14 آبان 1282 افتتاح شد.

بازار اهر دارای چهار شاخه است :

۱- راسته بازار

۲- بازار نصیر بیک

۳- بازار جعفر قلی خان

۴- بازار کفاشان

بنای بازار سرپوشیده اهر دارای چندین ورودی با نوشته سردر «نصیر بیگ» بوده که تقریباً دست نخورده باقی مانده است. راسته سه دکانلار و راسته مسجد سفید به اضافه محله قلعه قاپوسی از مراکز دادوستد در اهر به شمار می‌رفته است. بازار مسگران (مسگرخانه)، بازار کلاه‌دوزان، راسته آهنگران، میدان دواب، میدان تره‌بار از دیگر بخش‌های بازار است.

بازار سرپوشیده اهر (بازار نصیر بیگ) از جمله بازارهای تاریخی است که معماری آن و مشاغل موجود جلب توجه می کند و یکی از جاذبه های گردشگری اهر به شمار می آید واز جمله بازارهای تاریخی می باشد که علاوه بر حفظ بافت سنتی از لحاظ معماری و مشاغل موجود بسیار جلب توجه می کند و قدم زدن در این بازار و گشت و گذار درون حجره ها برای هر گردشگری لذت بخش خواهد بود.

بازار اهر یکی از بهترین بازار های آذربایجان

ازاین بازار چه سوغاتی ببریم؟

از جمله صنایع دستی منطقه ارسباران و شهرستان اهر فرش ، جاحیم، گلیم، و به خصوص ورنی است که نوعی دست بافت زیبا و پشمی و یا ابریشمی است و به عنوان زیرانداز بافته می شود و از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

در بازار تاريخی اهر نيز خوراكي‌هايی از جمله شيرينی اهری، نان روغنی شيرين و فتير پخته شده با مغز گردو را به عنوان سوغاتی به شهر خود ببريد و لبينات خوشمزه با طعم طبيعی از شير و خامه و پنير را تجربه كنيد.

انواع محصولات وفراورده های سایر مناطق ارسباران در اهر قابل خرید و دسترسی میباشد ازجمله زغال کلیبر، سماق و پیاز هوراند، کدو تنبل بومی ارسباران، انار و…که همه این محصولات و فرآورده ها را در اهر میتوان خریداری کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید