بنر هدر

آشنایی با مسجد جامع سرخ مهاباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

«مسجد جامع سرخ» یا در گویش کردی «مزگه‌وتی سوور»، یکی دیگر از جاذبه‌ها و دیدنی‌های تاریخی در شهرستان مهاباد و استان آذربایجان غربی است.

این مسجد که در مرکز شهر و کنار رودخانه مهاباد واقع شده، سال 1089قمری در دوره شاه سلیمان صفوی، توسط بداق سلطان حکمران مهاباد، بنا شده است.

آشنایی با مسجد جامع سرخ مهاباد

بنای مسجد با وسعتی حدود 1260 متر مربع با طرح مربع مستطیل، از دو بخش مسجد و مدرسه و صحن میانی تشکیل شده و دارای شبستانی ستوندار با پوشش طاق و گنبد است.  این شبستان دارای 10 ستون سنگی به ارتفاع 60/2 متر با سرستون مکعب است که بر بالای آن طاق‌های آجری زده و 18 پوشش گنبدی کم خیز بالا آورده‌اند. بیشتر ستون‌ها از سنگ یکپارچه به‌صورت 8 ضلعی حجاری شده و هر ستون، از ستون دیگر حدود 4 متر و نیم فاصله دارد و طاق های فرازين آنها توسط تيرهای چوبی به همديگر اتصال يافته اند. اين امر باعث استحکام و ماندگاری طاق و گنبد گرديده است.

آشنایی با مسجد جامع سرخ مهاباد

در بخش جنوبی شبستان، بالکنی برای زنان نمازگزار ساخته‌اند و در میانه ضلع جنوبی، محرابی بدون تزئینات قرار دارد. آجر قرمز رنگ مهم‌ترین مصالح به‌کار رفته در ساخت این مسجد است و به‌ همین علت، به مسجد سرخ معروف است.

صحن مسجد به ابعاد 12 × 19 متر درميانه دارای حوض خانه و در سه ضلع دارای حجره ها و اتاق هايی است که به عنوان مدرسه مورد استفاده طلاب قرار می گيرد. اين حجره ها دارای پوشش های طاقی هستند .

ورودی اصلی مسجد، در ضلع شمالی است و بر بالای آن، کتيبه ای با اين مضمون قرار دارد : “الحمدلله الذی وفقنی لاتمام هذه المدرسه الشريفه فی ايام دوله السلطان الاعدل شاه سليمان الحسينی الموسوی الصفوی بهادرخان خلدالله تعالی ملکه فی سنه 089 1 کتبه سهراب المکری”.

آشنایی با مسجد جامع سرخ مهاباد

اين بنا به شماره 882 به ثبت تاريخی رسيده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید