16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

بلژیک، کشوری در غرب اروپا و یکی از اعضای اتحادیه اروپا و پایتخت آن بروکسل است. بلژیک در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است. خط جدایی فرهنگی ژرمن‌ها و رومی‌زبانان از میانه‌های کشور بلژیک می‌گذرد. زبان هلندی (گویش فلاندری) در ۶۰٪ از مناطق بلژیک و فرانسوی در ۴۰٪ مناطق جنوبی مثل والونی است و در منطقه پایتخت (بروکسل) هر دو زبان در نهاد‌های دولتی رایج است کمتر از ۱٪ مردم بلژیک آلمانی‌زبان هستند که در شرق کشور زندگی می‌کنند.

شاید بلژیک کشور کوچکی باشد، اما مجموعه ای مملو از مناظر زیبا است. دامنه مکان های ثبت شده توسط یونسکو در پایتخت بروکسل از سالن های اطراف میدان بزرگ و مجلل در قرن 14 تا شهرک های آرت نوو ویکتور هورتا (Art Nouveau Victor Horta) در اوایل قرن بیستم متغیر است. بروژ با داشتن خیابان های قرون وسطایی حفاظت شده و کانال های آرامش بخش که هر ساله گروه های زیادی از گردشگران را فریب میدهد، یکی از جاذبه های مهم برای توریست ها میباشد. اما تعداد زیادی از دیگر شهر های کشور، به ویژه گنت و ملکن، معماری های عالی قرون وسطایی را حفظ کرده اند. این ملیت کوچک درست در خط مقدم تاریخ اروپا واقع شده و بسیاری از رویدادهای مهم قاره اروپا در حومه این کشور رخ میدهد. ناپلئون همسر خود در نبرد واترلورا در بلژیک ملاقات کرد و در طول هر دو جنگ جهانی اول و دوم بلژیک در خط مقدم جنگ حضور داشت. میدان های نبرد یپرس (Ypres) در جنگ جهانی اول اکنون از مکان های زیارتی مهم و محبوب ترین مکان های گردشگری در بلژیک به شمار میروند. چه برای تاریخ باستان و چه تاریخ مدرن به اینجا بروید، بلژیک بخش عظیمی از میراث اروپا را در یک تکه زمین کوچک به نمایش میگذارد.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

نام بلژیک از نام لاتین که برای اکثر بخش‌های شمالی منطقه گُل‌نشین استفاده می‌شد یعنی «گاولیا بلژیکا» گرفته شده‌است. این نام لاتین خود برگرفته از گروهی از قبایل سلت است که قبیله بلژ‌ها نام داشتند. به لحاظ تاریخی، بلژیک قسمتی از کشور‌های فروبوم بوده که شامل هلند و لوکزامبورگ نیز بوده است و پیشتر‌ها نواحی گسترده‌تری را نسبت به گروه کشور‌های بنلوکس امروزی دربر می‌گرفته‌است.

بلژیک از اواخر سده‌های میانه تا سدهٔ هفدهم، کانون بازرگانی و فرهنگی پر رونقی به‌شمار می‌رفته‌است. از سدهٔ شانزدهم تا انقلاب بلژیک در سال ۱۸۳۰ و جدایی این کشور از هلند، بلژیک محل جنگ‌های بسیاری بین قدرت‌های اروپایی بود و به همین دلیل با عنوان «میدان جنگ اروپا» لقب گذاری شده بود. اخیراً بلژیک عضو برجسته‌ای از اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود و میزبان تعدادی از نهاد‌های اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی از جمله ناتو است. معروفترین محصول بلژیک شکلات است.

دولت، سیاست، دین در کشور بلژیک

بلژیک کشوری پادشاهی است و در حال حاضر شاه فیلیپ پادشاه این کشور است. پایتخت بلژیک شهر زیبای بروکسل است که مقر اتحادیه‌ اروپا هم در آن قرار دارد. بلژیک عضو برجسته و مهمی از اتحادیه‌ اروپاست و تعدادی از نهاد‌های سازمان‌های بین‌المللی مثل ناتو در این کشور قرار دارند. کلیسای کاتولیک و دین اسلام دو دین رایج در کشور بلژیک هستند و بیشتر مردم این کشور خود را انسان‌هایی مذهبی می‌دانند.

جاهای دیدنی بلژیک

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

1- میدان بزرگ، بروکسل

La Grand Place (میدان بزرگ) یا De Grote Markt به زبان هلندی، توسط سالن های هنری زیبا و ساختمان هایی که قدمت انها از قرن چهاردهم تا هفدهم میلادی است احاطه شده است. این مکان از یک طرف به وسیله تالار زینتی قرون وسطایی، شاهکار معماری گوتیک احاطه شده است. Grand place به خاطر ترکیب سبک های برجسته معماری و هنری به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد. این میدان، در تمام سال با حضور گردشگران و افراد محلی و به طور ویژه در سال های متناوب در ماه اوت هنگامی که مرکز میدان با فرش های 75-24 متری ساخته شده از بیش از 700000 گل بگونیا پوشیده میشود، شلوغ است.نکته:از بالکن تالار شهر بهترین چشم انداز از طراحی های زیبا را خواهید داشت.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

2 – گنت گراون استین (Ghent Graven Steen) و شهر قدیمی

این قلعه بسیار با شکوه زمانی خانه بزرگ تعدادی از فلاندرها بود و آنها ایده های ساخت قلعه را از قلعه های عظیم صلیبیون که در سوریه ساخته شده بود، گرفتند. امروزه گورن استین یکی از بهترین نمونه های باقی مانده از قلعه های محصور شده در اروپاست که به خوبی از آن حفاظت شده سات. دیوارهای بلند، محکم و ضخیم قلعه از آب های رودخانه لیو(Lieve) درست در وسط شهر قدیمی گنت و از پشت بام های خیابان های اطراف بالا میرود. در داخل، سالن ها و اتاق های طاقدار وسیع، نمایشگاه هایی از قلعه را ارائه میدهند اما ستاره واقعی نمایش، معماری خود قلعه است. قبل از قدم زدن در خیابان های سنگ فرش شده شهر گنت، برای دیدن چشم انداز سطح شهر از راه پله قلعه به طرف پشت بام آن بروید.

نتیجه تصویری برای برج ناقوس کلیسا بروژ

3 – کانال ها و برج ناقوس بروژ

شهر بروژ از سواحل رودخانه ری (Reie) آغاز شده و هرچه این شهر گسترش یافت، مجموعه ای از آبراه ها آن را به دهانه زوین و دریای شمالی وصل کردند. امروزه این کانال ها یادآور زیبایی های تاریخ بروژ هستند و سفر دریایی یا حتی پیاده روی در طول این کانال از محبوب ترین کارهایی است که در بلژیک انجام میشود. برای گردش در کانال های داخلی میتوانید نقشه تور پیاده روی را از وبسایت گردشگری دانلود کنید که در آن نقشه منظره های زیبایی از پل های باشکوه و باغ های پنهان خواهید داشت. با قایق در کانال ها گردش کنید چرا که میتوانید در هر یک از 5 زمین که بخواهید از قایق پیاده شوید.

یکی از شناخته شده ترین مناظر بلژیک، برج ناقوس زیبایی است که بر میدان اصلی بروژ مسلط است. این ساختمان مجلل که قدمت آن به دوران قرون وسطی برمیگردد، زمانی به عنوان سالن اصلی بازار شهر عمل میکرد و به طرز شگفت انگیزی از آن حفاظت شده است. اکنون تصاویر واقعی از معماری قرون وسطایی را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد. صعود از 366 پله های مارپیچی و باریک این ناقوس یکی از کارهای محبوبی است که در بلژیک انجام میشود. هنگامی که در نوک ناقوس قرار دارید، نمای مناره های کلیسا و سقف های سرپوشیده یکی از بهترین چشم اندازهای محبوب کشور را نشان میدهد.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

4 – شهر قدیمی مچلن (Mechelen)

شاید بناهای تاریخی این مکان به اندازه شهر بروژ مشهور نباشد، اما منطقه قدیمی شهر مچلن مکان بسیار خوبی برای درک حس معماری سه ضلعی قرون وسطایی بلژیک یا بناهای قدیمی زیباست که هنوز هم در این منطقه قرار دارند. گروت مارکت مرکزی با تعدادی از ساختمان های مجلل از جمله تالار شهر و لکهال(Laken hall)هم مرز است، در حالیکه کلیسای  جامع Sint-Rombouts با برج بلند ساعت دقیقا پشت سر یکدیگر قرار دارند. دور تر از میدان اصلی با قدم زدن در مرکز، معماری خانه های انجمنی زیادی را خواهید دید که طرفداران تاریخ مایل به بازدید از آن هستند.

16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

5 – میدان های جنگ فلاندر

دلیل اصلی سفر بسیاری از بازدیدکنندگان به اینجا، نقش بلژیک در خط مقدم جنگ جهانی اول و به ویژه جبهه های جنگ فلاندرها در اطراف یپرس است. جبهه های جنگ یکی از اصلی ترین مکان های زیارتی محسوب میشوند. سنگرهای حفاظت شده کیلومترها در اطراف شهر یپرس ادامه دارند، همچنین در این منطقه گورستان های پراکنده وسیعی برای هزاران سربازی که جان باختند، وجود دارد. گورستان Tyne Cot (بریتانیا) و گورستان Lange mark جنگ آلمانها، هر دو یاد آور بی رحمانه ترین جنگ هایی هستند که در طول جنگ بزرگ در اینجا رخ داد.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

6 – دره Meuse

دره Meuse، در جنوب این کشور یکی از بهترین مکان ها برای رسیدن به مناطق سرسبز حاشیه بلژیک است. این فرصتی عالی برای سفر در امتداد رودخانه و تماشای چشم اندازهای زیبا مناظر است. جایی که جنگل های متراکم و شهرهای زیبا با صخره های سنگی تلاقی میکنند. به طور ویژه شهرهای نامور(Namur) و دینانت (Dinant) به عنوان دروازه این منطقه عمل میکنند. جایی که میزبان پیاده روی ها و مسیرهای دوچرخه سواری برای گردشگرانی است که میخواهند تعطیلات خود را با برخی فعالیت ها همراه کنند. ارگ های صخره ای بلند و سایر مناظر تاریخی بر جذابیت آن افزوده، اما نقطه برجسته واقعی در این منطقه دره است.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

7 – کلیسای جامع سنت باوو (Saint Bavo)، گنت

این کلیسای جامع باشکوه با بالاترین جایگاه گروه هم آوازان گوتیک و دخمه های رومانیایی ویترین بهترین معماری مذهبی بلژیک و از برجسته ترین جاذبه های گردشگری گنت میباشد. اگرچه این ساختمان بلند با پنجره های رنگی شیشه ای و هماهنگ آن، به تنهایی برجسته است اما اکثر مردم برای دیدن آثار هنری معروف که فضای داخل را تزئین میکند، به ویژه شاهکار فلاندری(Flemish) که به عنوان محراب گنت شناخته شده، به اینجا می آیند. زمانی که این اثر هنری را مشاهده کردید، دخمه ماموت در زیر کلیسای جامع را که شامل مقبره های مهم و برخی از نقاشی های دیواری زیبا هستند را از دست ندهید.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

8 – واترلو (Waterloo)

بله، طرفداران تاریخ، این همان واترلو است. جایی که در آن ناپلئون در نبرد معروف خود شکست خورد. در حال حاضر حومه شهر، که زمانی این نبرد معروف از اینجا آغاز شد، یک چشم انداز روستایی از مزارع کشاورزی به حساب می آیدف اما یک تپه مصنوعی از زمین های صاف اطراف بالا میرود که در قله آن یک مجسمه یادبود به شکل شیری برای بزرگداشت روز هایی که در نهایت ارتش ناپلئون متوقف شد، قرار دارد. از بالا، نمای عالی در سراسر حومه شهر وجود دارد. واترلو برای کسانی که به تاریخ بلژیک و بیشتر به اروپا علاقه دارند، ایستگاه مهمی در برنامه سفری آنهاست.

16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

9 – قصر سلطنتی خون مقدس ، بروژ

اگر فقط میخواهید از یک کلیسا در بروژ بازدید کنید، به اینجا بروید. قصر سلطنتی خون مقدس نه تنها به دلیل ترکیب معماری رومانیایی و اواخر دوران گوتیک بلکه به خاطر یادگاری مقدسی که در داخل آن نگهداری شده، چشمگیر است. نمازخانه فوقانی که کلیسا نامیده میشود،مکان استقرار شیشه معروفی است که گفته میشود حاوی یک قطره از خون عیسی مسیح است که بعد از جنگ صلیبی دوم به بلژیک برگردانده شد. فضای داخلی کلیسا مجموعه ای خیره کننده از کارهای طلاکاری شده است که در قرن شانزدهم به پایان رسید و حتی اگر به آثار مقدس علاقه ای نداشته باشید دلایل کافی برای بازدید را فراهم میکند.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

10 – میدان بزرگ (Grote Markt)، آنتروپ(Antwerp)

درست در مرکز آنتروپ ، میدان بزرگ و شگفت انگیز شهر (که با عنوان Grote Markt نیز شناخته میشود) واقع شده و برخی از بعترین نمونه های معماری خانه های انجمنی بلژیک با سقف هایی به شکل ساده را شامل میشود. تالار شهر نمونه محافظت شده خوبی از ساخت و ساز قرن شانزدهم است و فضای داخلی آن به دلیل نقاشی هایی که تاریخ آنتروپ را نشان میدهند، ارزش بازدید کردن را دارد. خانه های انجمنی که در حاشیه میدان شهر قرار دارند، اصلی ترین  دلیل بازدید از گروت مارکت (Grote Markt) میباشد. در بین بهترین نماها میتوان به خانه پیت سازها (Coopers) و خانه عطارها (Grocers) اشاره کرد که همه آنها نمونه های حفظ شده خوبی از سبک معماری بلژیک است.

16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

11 – دره Semois

دره سرسبز Semois یک پادزهر عالی برای تفریح تاریخی در میان شهرهای بلژیک است. در اینجا، جنوب شرقی کشور، رودخانه Semois از میان تپه های محصور شده با جنگل عبور میکند و قلمرو اصلی کوهنوردی محسوب میشود. برای کسانی که ترجیح میدهند هزینه کمتری برای بازدید از این منظره بپردازند، سفر رودخانه ای با قایق در این منطقه یک گزینه عالی است. دره Semois زیبایی های بسیار دیدنی از بخشی از مناظر بلژیک را ارائه میدهد و بازدید از آن به خصوص در فصل بهار که گل های وحشی شکوفا میشوند لذت بردن از طبیعت است.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

12 – خنت

شهر خنت در مقایسه با دیگر شهر‌های بلژیک معمولا توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شود. اما این شهر دانشگاهی که گردشگران بسیار کمی به آن توجه نشان می‌دهند، تمام جذابیت‌های فوق‌العاده‌ یک شهر کوچک اروپایی را دارد. برای اینکه این شهر را در جذاب‌ترین و پرهیاهوترین حالت خود ببینید، بهترین زمان برای سفر، ماه جولای است. بزرگترین فستیوال فرهنگی فضای باز اروپا به نام Gentse Feesten در این شهر برگزار می‌شود. در روز‌های برگزاری این جشنواره از اجرا‌های زنده موسیقی، سرگرمی‌های خیابانی و غذا‌های لذیذ لذت می‌برید.

جاذبه های دیدنی بلژیک که از آن ها بی خبرید

 13 – بروژ

یکی از شهر‌هایی که در سفر به بلژیک نباید آن را از دست بدهید، بروژ است. این شهر با معماری شگفت‌انگیز، آثار و کلیسا‌های تاریخی، کانال‌ها و میدان بزرگ و زیبایی که دارد، یکی از زیباترین شهر‌های اروپایی است.

16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

14 – موزه هورتا (Horta) و خانه های شهر

ویکتور هورتا موثرترین معمار و طراح سبک اوایل قرن بیستم بود که بانام آرت نوو شناخته میشد. چنین ساختمان مجلل هورتا در بروکسل باقی مانده و اکنون جزو میراث جهانی یونسکو محسوب میشوند. از موزه هورتا، در استودیو و خانه سابق او بازدید را شروع کنید که اینجا به عنوان یکی از مکان هایی که او با شیشه های رنگ آمیزی اصلی، موزائیک و معرق کاری و تزئینات طراحی کرده، محافظت شده است. هورتا پیشگام انقلاب هنری بود که در آن نور طبیعی را به طور حداکثر انتشار میداد و مضامین مختلف طبیعت در منحنی های مارپیچی شکل آن گنجانده شده است. زیبایی شناسی هورتا، توجه به تمام جزئیات ساخت و ساز و دکوراسیون، از طراحی مبلمان خانه گرفته تا حتی تزئینات روی لولاها و دستگیره های در را شامل میشد. این دو ساختمان که در ارتفاع خود به خانه و استودیو نمایش آرت نوو متصل شده اند و همچنین 4 خانه بزرگ وی در شهر هتل تاسل (Tassel)، هتل سولوی (Solvay)، هتلوان ایتولد (Van Eetvelde)، مسیون (Maison) و آتیله هورتا همگی جزو میراث یونسکو محسوب میشوند.

16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

15 – شهر قدیمی مونس (Mons old town)

شهر قدیمی مونس یک لذت گردشگری است. در مرکز این شهر، میدان بزرگ قرار دارد. میدان اصلی که معمولا مزین به انواع ساختمان های مجلل یک دوره 400 ساله است که قدمت آنها به قرن های 15 تا 18 برمیگردد و هنوز حس تقارن و تناسب در آن باقی مانده است.

خانه Toison’ dor(1615) و نمازخانه کلیسای سنت جورج (1604) از نقاط برجسته معماری میباشد. دورتر از میدان بزرگ، در شهر قدیمی فرصت های بسیاری پنهان شده است. برج ناقوس در تپه بالای شهر و کلیسای Sainte-Waudru که فضای داخلی آن مملو از آثار هنری و مذهبی است، دو مورد از مهم ترین جاذبه های ثبت شده در یونسکو است.

16 جاذبه گردشگری برتر بلژیک

16 – کلیسای سنت پیتر، لوون

کلیسای سنت پیتر در مرکز لوون در میدان اصلی شهر یا همان گروت مارکت قرار دارد. برای طرفداران معماری و تاریخ این بنا با پنجره های قوس دار و ستون های برجسته، از بهترین نمونه های حفظ شده سبک برابان گوتیک (Braban Gotic) در بلژیک است. در داخل دوستداران هنر چیز های لذت بخش زیادی را پیدا میکنند.گروه هم آوازان (گروه کر) و گروه متحرک در موزه ای اختصاص داده شده به هنرهای مذهبی، جایی که برخی از بهترین نقاشی های فنلاندی صحنه هایی از کتاب مقدس را به نمایش میگذارند، قرار دارد. به طور ویژه منبر منبت کاری شده باروکی و نقاشی آخرین شام دیرک بوتس(Dirk Bouts) ارزش بازدید کردن را دارد.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید