بنر هدر

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جمهوری چک کشوری در اروپای مرکزی است که در دهه ۱۹۹۰ از کشور بزرگ چکسلواکی جدا شد. پایتخت آن شهر پراگ است. چک با کشورهای لهستان، آلمان، اتریش و اسلواکی همسایه است. پراگ، پایتخت چک، یکی از مقاصد مهم توریستی اروپا است. جمهوری چک تنوع آب و هوایی زیادی دارد. بلندترین نقطه این کشور از سطح دریا ۱۶۰۲ متر ارتفاع دارد. تابستان‌های چک هوا گرم است و در زمستان‌ها هوا سرد و آسمان ابری.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

تاریخ

این کشور تا سال ۱۹۱۸ بخشی از امپراتوری اتریش بود. در این سال، پس از شکست اتریش در جنگ جهانی اول، کشور چکسلواکی به عنوان کشوری مستقل اعلام وجود کرد. در سال ۱۹۴۶ حزب کمونیست در این کشور اکثریت را به دست آورد و از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۹ که انقلاب مخملی روی داد، این کشور، کشوری کمونیستی بود. در سال ۱۹۹۳ با تفاهم دو طرف، چکسلواکی به دو کشور چک و اسلواکی تقسیم شد. چک در سال ۱۹۹۹ به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیوست. در سال ۲۰۰۴ میلادی هم عضوی از اتحادیه اروپا شد.

اقتصاد در چک

محصولات صادراتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، مواد اولیه و سوخت است که به کشورهای آلمان، اسلواکی،لهستان، فرانسه، اتریش، انگلیس و ایتالیا صادر می‌شود. محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد اولیه و سوخت و مواد شیمیایی است که از کشورهای آلمان، هلند، اسلواکی، لهستان، روسیه، اتریش، ایتالیا و فرانسه وارد می‌شود.

مردم و فرهنگ چک

جمعیت جمهوری چک ۱۰ میلیون و پانصد هزار نفر است. مردم چک به زبان چکی سخن می‌گویند. اکثریت مردم این جمهوری بی‌دین‌اند. بعد از پراگ، برنو، پلزن، استراوا و لیبه رتس از شهرهای مهم این کشورند. دانشگاه بزرگ چارلز دانشجویان بسیاری را از نقاط گوناگون جهان به این کشور کوچک کشانده؛ از جمله دانشجویان زیادی از ایران که اکثراً در رشتهٔ پزشکی تحصیل می‌کند.

دیدنی های جمهوری چک

قلعه پراگ

پراگ از شهرهایی است که امکان ندارد عکس هایش را ببینید و عاشقش نشوید، شهری تماشایی که ساعت ها هم در آن قدم بزنید و تماشا کنید باز هم جاذبه ای دلفریب را رو می کند.  قلعه پراگ بزرگ ترین قلعه قرون وسطایی دنیاست و از سه حیاط و تعدادی بنای باشکوه تشکیل شده که روی هم ۷ هکتار را پوشش می دهند پس خودتان را آماده کنید تا در این قلعه چیزهای زیادی ببینید و ساعت ها پیاده روی کنید. اینکه از کدام یکی از قسمت های این قلعه دیدن کنید بستگی به مقدار وقتتان و علاقه مندی هایتان دارد. اگر می خواهید درک درستی از تاریخ و اهمیت این قلعه در زمان های مختلف داشته باشید بهتان پیشنهاد می کنیم تا به همراه تورهای گردشگری به بازدید از این قلعه تاریخی و زیبا بروید البته خواندن تاریخچه زیر هم روزگاری که این قلعه از سر گذرانده را برایتان روشن می کند.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

پل چارلز پراگ

بازدید از پراگ را بدون اختصاص دادن زمانی برای گشتن در مهمترین گذرگاه رودخانه در شهر ، پل دیدنی چارلز (Karlův Most) غیرممکن است. این سازه مشهور که رودخانه ولوتاوا را پوشانده است در سال 1357 ساخته شده است و در طول دهانه 520 متری خود،  نقاط دیدنی بی نظیری ازجمله  تندیس های بسیار زیبایی دارد. شايد مشهورترين آنها از هم نام هاي اين پل باشد، امپراتور مقدس روم چارلز چهارم ، و همچنین مجسمه 1683 جان نپوموک باشد که افتخارآمیزترین قدیس این کشور است که به طرز عجیبی ، عمدا در ولتاوا غرق شده است. این پل به دلیل دیدنی های زیبا از نظر گردشگران و عکاسان بسیار محبوب است. برخی از بهترین منظره ها را در واقع در ساعات غیر اوج ، هنگام طلوع و غروب آفتاب می توان شکار کرد.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

کلیسای جامع سنت ویتوس

کلیسای جامع سنت ویتوس بزرگ ترین و مهمترین عبادتگاه در پراگ است. سال هاست که مردم در این کلیسا عبادت و دعا می کنند و در گذشته هم مراسم تاجگذاری پادشاهان و ملکه های کشور در این کلیسا انجام می شد. این کلیسای جامع، سومین کلیسا در این محل است که به ویتوس مقدس اختصاص پیدا کرده و کشیش ها، اسقف های اعظم و نجیب زادگان زیادی در آن به خاک سپره شده اند.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

قلعه سسکوی کروملوف

با تسلط بر شهر قدیمی که پس از آن نامگذاری شده است ، قلعه کروملوف با توجه به قدمت آن ، از قرن سیزدهم به خوبی حفظ و نگهداری می شود. بخش اعظم آنچه امروز در این میراث جهانی یونسکو برجسته است ، مربوط به قرن 17 است ، از جمله سالن های روزنبرگ و تالار رنسانس ، آپارتمان های رویال ، و کلیسای سنت جورج. همچنین سالن تئاتر قدیمی باروک نیز که هنوز هم برای اجراهای ویژه استفاده می شود ارزش دیدن دارد. گردشگران می توانند به راحتی چندین روز را برای گشت و گذار در این محوطه ها سپری کنند، اگرچه کسانی که می خواهند قسمت های برجسته و جالب را ببینند می توانند از یکی از تورهای راهنمای انگلیسی که در دسترس هستند بهره ببرند.

کلیسای جامع برنو سنت پیتر و پولس

در بالای شهر قدیمی برنو ، کلیسای جامع زیبای سنت پیتر و پولس ، یکی از مهمترین آثار ملی جمهوری چک قرار دارد. در محل کلیسای جامع ابتدا یک کلیسای رومیایی قرن یازدهم بوجود آمد ولی بعدها گسترش یافت تا شامل یک سردابه و یک قصر باشد ، بقایای آن را هنوز هم می توان مشاهده کرد. سرانجام به عنوان یک کلیسای جامع گوتیک در طول قرن 18 بازسازی شد. فضای داخلی آن یک شاهکار باروک است که توسط معماری به نام موشیک گریم طراحی شده است. برخی از قابل توجه ترین ویژگی های آن منبر Kapistránka و سردابه است که نه تنها مقبره ها بلکه بقایای دیوارهای اصلی شهر برونو در آن قرار دارد.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

جمع کننده استخوان: دخمه ی چک ، مقبره ها و گورستان ها

در سراسر جمهوری چک تعدادی از مکان های جذاب به منظور حفظ بقایای کسانی که در جنگ کشته شده اند و یا در اثر بیماری هایی مانند بیماری طاعون که اروپا را در قرون وسطایی گرفتار کرده بود از دنیا رفته اند اختصاص داده شده است. اما آنچه که این مکانها را جالب تر می کند روش عجیبی است که در آن این آثار باستانی قرون، به نمایش گذاشته شده اند. این آثار در هیچ جا مشهود تر از شهر کوچک Sedlec که خانه ی “کلیسای استخوان” مشهور است ،نیست. در اینجا ، افراد کنجکاو فرصتی برای دیدن بقایای حدود 70000 نفر که بین قرن 14 و 16 درگذشتند ، پیدا می کنند، که به شیوه ای هنری و خیره‌کننده با وسایلی از جمله کت، اسلحه ، لوستر ، و زنگ نمایش داده می شود.

 

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

سسکی کروملوف

این شهر که قلعه ی بوهمیایی بزرگی را در خود دارد، در ناحیه ی کروملوف واقع شده است و در اواخر قرن سیزدهم ساخته شده است، زمانی که این ناحیه تحت اختیار بوهمیایی ها بوده و بعنوان دژی برای داد و ستد مورد استفاده قرار می گرفت. موقعیت آن به همراه گذر رود مولداو از آن ، شهر را محلی بسیار مناسب برای ساخت و ساز کرده است. ظاهر شهر از قرن 18 کمی تغییر کرده و ساختمان ها به خوبی نگهداری و حفظ شده است. این شهر دوست داشتنی در کنار قلعه اش هنوز هم حال و هوای یک شهر قرون وسطایی را دارد. سنگفرش های منحنی خیابان ها و سردرهای گچ کاری شده با رنگ های روشن، شهر سسکی کرولوف را زیبا و منحصر بفرد ساخته است. خیابان ها مملو از فروشگاه های جالب، غذاهای خوش طعم و جذابیتی بی انتها هستند.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

کوتنا هورا

این شهر اولین صومعه ی بوهمیایی در 1142 را در خود دارد. شکوفایی و رونق آن از زمانی آغاز شد که کوهستان های شهر منابع عظیمی از نقره را در قرن 12 به رخ کشید. شهر در زمان بیشتر این شکوفایی ها تحت تسلط آلمان ها بود و بناهای گوتیک بی نظیری در آن ساخته شده است. در لیست دیدنی های این شهر، کلیسای جامع پنج رواق و کلیسای سنت بارباراس قرار دارند. همچنین، سکونتگاه اشراف زادگان و ضرابخانه که اکنون بارگاه ایتالیایی خوانده می شود، موزه ای به نام استون هاوس ، اِستودان ( محل نگهداری استخوان های مردگان) و دو کلیسای دیگر بی نظیر به سبک گوتیک نیز وجود دارند. برای شیفتگان معماری گوتیک، چندین مکان موجود است که سازه های حفاظت شده ی آن به قرن 13 بر می گردد.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

 قلعه کارلستاین 

این قلعه گوتیک (سبکی از معماری) قرن چهاردهمی سکونتگاه امپراتور روم چارلز چهارم بوده است که در فاصله ی 30 کیلومتری از پراگ واقع شده و برای گردشگرانی که در شهر اقامت دارند گردش روزانه ی مناسبی است. قلعه بعنوان دژی جنگی، انباری برای غنائم و منزلی سلطنتی در بازه های زمانی متفاوت مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا در سه سطح تراس دار طراحی شده، که هر یک درجه ی اهمیت متفاوتی دارد. از پایین ترین به بالاترین، بخش ها عبارت از کاخ امپراتوری، برج ماریان و برج بزرگ می باشند. شوالیه ها و امپراتور در کاخ امپراتوری سکونت داشتند، برج ماریان برای شاهزاده خانم اختصاص داده شده بود و برج بزرگ برای پرستش خدا مورد استفاده قرار می گرفت و کلیسای کوچکی در داخل خود دارد.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

ستون ها و چشمه ی کارلووی وری

کارلووی واری که اغلب با نام آلمانی کارلسباد از آن یاد می شود ، برای هر کسی که علاقه مند به تجربه یک اسپای اصیل باشد ، ضروری است. کارلووی وری که در سال 1358 تأسیس شده است ، قرنهاست که مقصد محبوب نخبگان اروپا بوده است. از افراد سلطنتی مانند پیتر بزرگ گرفته تا آهنگسازان و نویسندگان مشهور از جمله بتهوون ، شوپن  و گوته. شواهد 13 چشمه اصلی این شهر، بدون در نظر گرفتن چشمه های کوچکتر بشماری که از آنها سرچمه می گیرند، در همه جا دیده می شود. علاوه بر آبگرم های بزرگ ، این شهر دارای تعداد زیادی از ستونهای نئوکلاسیک با فواره های نوشیدن و استحمام است. فواره های باشکوه در میان رودخانه ی تپلا که آب را تا ارتفاع 14 متری پرتاب می کنند. این شهر همچنین یک مکان مهم فرهنگی است ، جایی برای تعدادی از گالری های هنری و موزه ها و همچنین جشنواره محبوب بین المللی فیلم کارلووی واری ، یکی از قدیمی ترین جشنواره های فیلم در اروپا می باشد.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

 منطقه آهکی موراویا

این پدیده ی زمین شناسی در منطقه ا ی طبیعی و حفاظت شده  درست در شمال شهر برنو در جمهوری چک واقع است. این منطقه، رشته ی عظیمی از غارهای زیر زمینی و دره های آهکی است که در مساحتی چند هزار کیلومتری ادامه پیدا کرده است. این ناحیه شامل نقاط برجسته ای از جمله دره ی ماکوچا می شود که 138 متر عمق دارد و در طی ریزش سقف غارهای زیرزمینی شکل گرفته است. علاوه بر این غارها، منطقه ی آهکی موراویا دارای مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی مناسبی برای گشت و گذار است.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

کتابخانه های دیدنی: صومعه کلنتینوم و استراف

سه مورد از محبوب ترین و قدیمی ترین کتابخانه های اروپا را می توان در پراگ یافت. بزرگترین ، کتابخانه ملی جمهوری چک ، در کلمنتین باشکوه (کلمنتینوم) است که در مرکز پراگ تاریخی واقع در کنار پل چارلز قرار دارد. این مجموعه پراکنده از بناهای تاریخی باروک یکی از بزرگترین کتابخانه های اروپا است که دارای چندین نقطه دیدنی است. تالار کتابخانه بیشتر به خاطر سقف نقاشی شده ی آن مشهور است و برج نجوم نیز در اینجا قرار دارد که از آنجا گردشگران می توانند از مناظر زیبا لذت ببرند.

جاهای دیدنی جمهوری چک + تصاویر

صومعه استراف، مربوط به قرن دوازدهم (Strahovsky kláster) شامل دو کتابخانه باشکوه از جمله کتابخانه فلسفی ، با اثاثیه ای زیبا و نقاشی های سقفی ، و کتابخانه علوم الهی باروک ، که دارای نقاشی های دیواری عالی و گچبری زیبا می باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید