جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کره جنوبی یکی از کشورهای بخش جنوبی شبه جزیره کره در شرق آسیا است که پایتخت آن شهر سئول است. این کشور بیش از پنجاه و یک میلیون نفر جمعیت دارد و نوع حکومت آن جمهوری است.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

پایتخت کره جنوبی

همانطور که اشاره شد سئول پایتخت کشور کره جنوبی است که یک شهر مدرن و صنعتی محسوب می شود. این شهر از سال ۱۹۴۸ پایتخت کره جنوبی بوده‌است. جمعیت این شهر بالغ بر ۱۰ میلیون نفر و بزرگترین شهر کشور کره جنوبی است که یکی از بزرگترین شهر‌های دنیا به حساب می‌آید. محدوده پایتخت کره جنوبی (سئول به همراه محدوده وابسته به سئول) دومین محدوده متروپولیتن در دنیا به حساب می‌آید. این شهر قدمتی بالغ بر ۲۰۰۰ سال دارد و تقریباً یک چهارم کل جمعیت کره جنوبی در این شهر زندگی می‌کنند.

تاریخ شکل گیری کره جنوبی

در پی جنگ جهانی دوم، سربازان شوروی و آمریکا به‌ترتیب، بخش‌های شمالی و جنوبی کشور را به کنترل خود درآوردند. با وجود به رسمیت شناختن اولیه کره متحد در کنفرانس قاهره، خصومت فزاینده جنگ سرد، سرانجام به تشکیل دو دولت جداگانه با ایدئولوژی‌های مختص خود منجر شد و تقسیم کره به دو موجودیت سیاسی مجزا را باعث گشت: کره شمالی و کره جنوبی. در شمال، یک پارتیزان ضد ژاپن و فعال سابق کمونیست،  کیم ایل سونگ و در جنوب، یک رهبر سیاسی دست راستی و تبعیدی،  سینگمان ری به‌عنوان رئیس‌جمهور به قدرت رسیدند.
در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۵۰ کره شمالی با هجوم به کره جنوبی،  جنگ کره را آغاز کرد. سرانجام و پس از پیشرفت‌های زیاد از هر دو طرف، جنگ به بن‌بست رسید. صلح موقت سال ۱۹۵۳ که هیچ‌گاه توسط کره جنوبی امضاء نشد، شبه‌جزیره را در امتداد منطقه بی‌طرف در نزدیکی خط مرزی در حدود عرض جغرافیایی ۳۸ درجه به دو نیم تقسیم کرد. تاکنون هیچ معاهده صلحی امضاء نشده و دو کشور از نظر حقوقی هنوز در جنگ هستند.

استقلال کره

کره جنوبی در سال ۱۹۴۵ مستقل شده و روز‌های ملی آن ۱ مارس و ۵ اوت است.

جغرافیا

کره جنوبی با ۱۰۰٬۲۲۲ کیلومتر مربع وسعت (صد و نهمین کشور جهان) در نیمکره شمالی، نیمکره شرقی، در شرق قاره آسیا، در کنار دریای زرد (در غرب) و ژاپن (در شرق) و چین شرقی (در جنوب)، و در همسایگی کشور کره شمالی (در شمال) واقع شده‌است.
کره جنوبی بخش جنوبی شبه‌جزیرهٔ کره را در بر می‌گیرد، که تقریباً ۱۱۰۰ کیلومتر طول دارد. این شبه‌جزیره کوهستانی از غرب در کنار دریای زرد و از شرق در مجاورت دریای ژاپن (دریای شرق) قرار دارد. در جنوب این شبه‌جزیره،  تنگه کره و دریای جنوب چین واقع شده‌اند.
کره جنوبی کشوری نیمه کوهستانی است و ارتفاعات آن عمدتاً در نواحی مرکزی و شمال شرقی واقع شده‌اند (از جمله کوه‌های تیسماک). جلگه‌ها در آن وسعت فراوانی دارند و مهم‌ترین رود‌های آن عبارت‌اند از: هان، ناک‌دونگ، گئوم، بوک‌هان و نام‌هان. این کشور دارای جزیره‌های فراوانی است و جنگل‌ها در آن وسعت زیادی دارند. آب و هوای آن گرم و مرطوب و پرباران است.

شهرهای بزرگ کره جنوبی

پایتخت این کشور، شهر سئول است و پرجمعیت‌ترین شهر‌های آن عبارت‌ از از بوسان،  دائگو،  اینچئون و گوانگجو هستند.

مردم و فرهنگ

در کره جنوبی  (۵۶٫۱٪)  بی‌دین، (۱۹٫۷٪)  پروتستان، (۱۵٫۵٪) بودایی،  (۷٫۹٪) کاتولیک هستند. جمعیت کره جنوبی حدود ۵۱ میلیون نفر است و در سال ۲۰۱۶، بیش از دو میلیون خارجی در این کشور به‌طور قانونی زندگی می‌کردند. در سال ۲۰۱۸ میلادی با احتساب حدود ۲۱۰ هزار مهاجر ثبت نام نشده، خارجیان تنها حدود ۴ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دادند.

اکثریت قومی این کشور را کره‌ای‌ها تشکیل می‌دهند. ۴۶٫۵ درصد از مردم این کشور بی‌دین هستند،  ولی مابقی مردم آن اکثراً پیرو آیین‌های بودایی، کنفوسیوسی،  چوندوگیو و مسیحی کاتولیک و پروتستان هستند. زبان رسمی و رایج،  زبان کره‌ای است.

از سال ۱۹۴۵ که دو کره از هم جدا شدند، تغییرات فرهنگی را تجربه کرده‌اند، ولی فرهنگی مشترک داشته‌اند. از نگاه فرهنگی، شبه‌جزیره کره بخشی از همسایه بزرگترش، یعنی چین بوده‌است. دو کره هیچ‌وقت نتوانسته‌اند از این حیث، جدا از چین باشند. در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، وزیران فرهنگ کره جنوبی، مردم را هم به هنر سنتی تشویق می‌کنند و هم به هنر مدرن. هنر سنتی تحت تأثیر آیین کنفسیوسی و تائوئیسم بوده‌است. سفالگری کره نظیر سفالگری جوسون، بیکجا، بونچونگ و گوریو در عالم زبانزد است. با توجه به این که کره در تاریخش ویرانی و سازندگی زیادی را تجربه کرده، معماری این کشور از آمیزه زیبای طبیعت و معماری به وجود آمده‌است. پشت بام کاهگلی و سامانه دوبنده‌دار (شبیه هلال) و زمینی آن که توسط اوندول فرا گرفته شده و گرما داده شده‌است.

اوج هنر کره ای ها را می‌توان در ۹ اثر به ثبت رسیده در یونسکو مشاهده کرد. موسیقی کره‌ای (کی پاپ) هم در سال‌های اخیر با درخشش گروه‌ها و خواننده‌هایی مانند سای،  آی یو،  بی‌تی‌اس (گروه موسیقی) اکسو (گروه موسیقی) و بلک پینک پیشرفت زیادی داشته‌است که از آن با عنوان موج کره‌ای یاد می‌شود و باعث ترویج فرهنگ این کشور در تمام دنیا شده است.

دیدنی های کره جنوبی

سئول

سئول با اختلاف زیادی، بزرگ‌ترین شهر کره جنوبی‌ و یکی از مقاصد اصلی در آسیای شرقی‌ست. اگر هر زمان به کره جنوبی سفر کردید بازدید از این شهر را در برنامه خود بگنجانید. جاذبه‌های سئول بیشمار است اما بسیاری از گردشگران بازدید خود را با قصرهای متعدد این شهر آغاز می‌کنند. برترین قصرها برای بازدید عبارتند از گیونگ بوک گانگِ حیرت‌انگیز و چانگدِئوک گانگِ قرن پانزدهمی. در این شهر معابد و زیارتگاه‌های باستانی، پارک‌های عمومی زیبا، طراحی‌های پیشرو، مراکز خرید و برخی از بهترین غذاهای آسیایی را خواهید یافت.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

کاخ گیونگ بوک گانگ سئول

با ما همراه باشید تا با یکی از معروف‌ترین دیدنی های کره جنوبی به نام کاخ گیونگ بوک گانگ آشنا شوید. گیونگ بوک گانگ که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش به کاخ شمالی نیز معروف است، کاخ سلطنتی و بزرگ‌ترین کاخ سئول به شمار می‌رود که در منطقه جونگنوگو (Jongno-gu) این شهر قرار دارد. این کاخ با معماری خیره‌کننده‌اش شکوهی حیرت‌انگیز دارد و نشان‌دهنده قدرت سلسله چوسان است که بین سال‌های 1392 تا 1897 بر خاک کرده جنوبی حکومت می‌کرد. کاخ کیونگ بوک گانگ که در سال 1395 میلادی به دستور شاه تائه ئو (Taejo) ساخته شده است، از نظر تاریخی در بین مردم کره جنوبی ارزش بالایی دارد.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

جزیره جِجو

جزیره ججو در جنوب کره واقع شده و تنها استان خودمختار کشور است. این جزیره نیمه استوایی که ملقب به جزیره خدایان است، یکی از برترین مقاصد ماه عسل و تعطیلات در کره جنوبی‌ست. ججو علاوه بر سواحل زیبا، لوله‌های گدازه و مناظر سرسبز، فهرست بلندبالایی از جاذبه‌ها و شهربازی‌ها را دارد. شما می‌توانید به دهکده سئون‌گوپ بروید و با فرهنگ بومی جزیره آشنا شوید و یا از قلعه شیشه‌ای که پارکی موضوعی با مجسمه‌های شیشه‌ای‌ست دیدن کنید. شاید عجیب‌ترین و جنجالی‌ترین جاذبه ججو سرزمین عشق باشد که پارکی موضوعی با جذابیت‌های رمانتیک و مخصوص بزرگسالان است.

 برج ان سئول

برج ان سئول یکی از معروف‌ترین دیدنی های کره جنوبی است که در منطقه Yongsan-gu سئول قرار دارد. این برج، یک برج مخابراتی محسوب می‌شود که 237 متر ارتفاع دارد و به دلیل موقعیت منحصر به فردش (قرارگیری در بالای کوه نامسان) به سرعت مورد توجه گردشگران قرار گرفت به طوری که امروزه اغلب گردشگران در سفر به سئول حتماً بخشی از وقت خود را به بازدید از این برج بلند اختصاص می‌دهند.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

آندونگ

بیش از 2000 سال است که گاهی اوقات آندونگ به‌عنوان پایتخت فرهنگ معنوی کره شناخته می‌شود. شاید جاذبه اصلی این شهر، دهکده آندونگ هاهوئه باشد که در آن از میراث فرهنگی حفاظت شده و گردشگران نیز می‌توانند از تماشای آنها لذت ببرند. اگرچه کسانی که بیش از همه از سفر به آندونگ لذت خواهند برد غذادوستان هستند. این شهر غذاهای محلی متنوعی دارد و مشهورترین آنها، جیمداک(jjimdak)، ترکیبی از مرغ و نودل است. آندونگ همچنین نوشیدنی‌های الکلی متنوعی با نام سوجو دارد، پس پیش از ترک شهر لبی تر کنید.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

 خیابان میونگ دونگ سئول

در هر شهری محله‌ای وجود دارد که نسبت به سایر نقاط شهر حال و هوای پرنشاط‌تری دارد و زندگی بیشتر در آن در جریان است. برای بازدید از چنین محلی در سئول کره جنوبی می‌توانید به خیابان میونگ دونگ بروید، این خیابان که یکی از اصلی‌ترین خیابان‌ها برای خرید در سئول محسوب می‌شود، با مغازه‌های رنگارنگ و متنوع به یکی از جذاب‌ترین دیدنی های کره جنوبی نیز تبدیل شده است.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

 موزه بوسان

این موزه یکی از دیدنی های کره جنوبی است که هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. این موزه در سال 1978 تأسیس شده است. موزه بوسان از زمان تأسیس تا کنون با تلاش‌های بسیار برای جمع آثار ارزشمند از طریق حفاری‌ها و پژوهش‌های دقیق، نقش مهمی در حفظ فرهنگ سنتی بوسان ایفا نموده است.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

پارک ملی سئوراکسان

اگر می‌خواهید به کوهپیمایی بروید و یا اینکه فقط می‌خواهید عکس‌های حماسی بگیرید به بهترین رشته‌کوه‌های کره جنوبی در پارک ملی سئوراکسان بروید. این پارک، جنگل‌های کاج، قله‌های ناهموار، چشمه‌های زلال و دریاچه‌هایی خیره‌کننده دارد و زیستگاه بیش از 2000 گونه جانوری‌ست. بازدید خود از این پارک را با مرکز گردشگران پارک شروع کنید تا نقشه‌های رایگانی به زبان‌های انگلیسی و کره‌ای دریافت کنید. سپس از مسیرهای کوهپیمایی سراسر پارک لذت ببرید.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

معبد بیومیوزا بوسان

معبد بیومیوزا یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین معابد این کشور است که در حاشیه شرقی کوه Geumjeongsan در شهر بوسان قرار دارد و گردشگران بسیاری سالانه در کنار بازدید از سایر دیدنی های کره جنوبی از آن دیدن می‌کنند. قدمت این معبد به سال 678 میلادی می‌رسد و باوری کهن درباره نام آن جاری است، بیومیوزا در لغت به معنی معبد نیروانای ماهی است و به عقیده مردم بوسان، روزی یک ماهی طلایی رنگ از آسمان به سمت کوه Geumjeongsan فرود می‌آید و در چاهی در این کوه می‌افتد که بعدها دلیل ساخت معبد بیومیوزا در این مکان به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

بوسان

بوسان دومین شهر بزرگ کره جنوبی و همچنین یکی از بندرگاه‌های اصلی این کشور است. این شهر همچنین به داشتن سواحلی زیبا، چشمه‌های آب گرم و تفریحات فضای باز مشهور است. گامچئون که به سانتورینی کره معروف است، دهکده رنگارنگی‌ست که بر روی تپه واقع شده و چشم‌انداز دریا را دارد. با سفر به این شهر فرصت بازدید از معابد متعددی را خواهید داشت که پرطرفدارترین آنها معبد بئومئوساست. با اینکه بوسان به مراکز خرید و موزه‌های خود می‌بالد اما برخی از جاذبه‌های پرطرفدار این شهر عبارتند از: ساحل هائوندائه، پارک تائِجونگدائه و منطقه حفاظت‌شده پرندگان مهاجر در دهانه رودخانه ناک دانگ.جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

 بازار دونگ دمون سئول

اگر در سئول به دنبال جایی برای خرید می‌گردید، بازار دونگ دمون می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. قدمت این بازار به سال 1905 می‌رسد و یک منطقه بزرگ تجاری به شمار می‌رود که در منطقه جونگ‌گو قرار دارد و از بازارهای سنتی و بازارچه‌های متعددی تشکیل شده است.

جاهای دیدنی کره جنوبی ، دانستنی های کره جنوبی

بازار دونگ دمون با 26 مرکز خرید بزرگ و 30000 مغازه مرکز عمده‌فروشی و خرده‌فروشی شهر شناخته می‌شود و اکثر مردم کره جنوبی، برای خرید آنجا را انتخاب می‌کنند. در این بازار می‌توانید انواع کالاها، از لباس، پارچه و ابریشم گرفته تا لوازم ورزشی، لوازم الکترونیکی، چرم، کفش و اسباب بازی را خریداری کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید