بنر هدر

تعداد هواپیماهای مسافربری آمریکا چقدر است؟

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

تعداد هواپیماهای مسافربری آمریکا چقدر است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تعداد هواپیماهای مسافربری آمریکا که غول صنعت هوایی جهان است چند تاست؟ یک بار هنگام خرید بلیط هواپیما چارتر این سوال ذهنم را درگیر کرد.

روزانه تعداد زیادی بلیط هواپیما در جهان به فروش می‌رسد و هواپیماها بی وقفه مسافران را به این سو و آن سوی جهان منتقل می‌کنند. تعجبم وقتی بیشتر شد که سایت فلایت رادار را دیدم. با یک نگاه کلی به جهان در این سایت متوجه تراکم عجیب هواپیماها در آسمان می‌شوید.

در این نوشته قصد دارم مسیری که در یافتن پاسخ این پرسش طی کردم شرح دهم.

آیا گوگل تعداد هواپیماهای آمریکا را می‌داند؟

اولین قدم برای یافتن پاسخ طبق معمول مراجعه به سایت گوگل بود. گوگل در صدر نتایج جستجو عدد ۵۰۰۰ را نشان می‌داد. اما پس از خواندن مطلبی که این ادعا را کرده بود متوجه شدم این پاسخ سوال من نیست. به دو دلیل: اول اینکه این عدد مربوط به تعداد هواپیماهایی بود که در هر لحظه در آسمان آمریکا در حال پرواز بودند؛ دوم اینکه این آمار مربوط به سال ۲۰۱۲ بود.

آمار سایت‌های دولتی و غیردولتی از تعداد هواپیماها در آمریکا

سایت دولتی https://www.bts.gov/ تعداد هواپیماهای مسافربری را از سال ۱۹۶۵ در یک جدول ارايه کرده است. طبق ادعای این سایت تعداد هواپیماهای آمریکا از ۲۱۲۵ عدد در سال ۱۹۶۵ به ۷۱۴۱ عدد در سال ۲۰۱۷ رسیده است. با یک برون‌یابی ساده از این آمار و ارقام می‌توان به تخمین خوبی از تعداد ناوگان هوایی آمریکا در حال حاضر رسید اما برای اطمینان تصمیم گرفتم آمار چند سایت دیگر را نیز بررسی کنم. یکی از این سایت‌ها که به نظر می‌رسید تحقیق جامعی انجام داده سایت http://www.fi-aeroweb.com/ بود.

این سایت در یک مقاله آماری مقایسه‌ای تعداد هواپیماهای آمریکا را به تفکیک شرکت تولید کننده هواپیما، مدل نوع، تعداد موتور و… دسته بندی کرده بود. طبق آمار این سایت تعداد ناوگان هوایی آمریکا در سال ۲۰۱۷ به عدد ۷۳۱۴ عدد رسیده و در سال ۲۰۱۸ به ۷۳۵۶ عدد افزایش پیدا کرده است.

کدام ایرلاین‌ها بیشترین ناوگان هوایی را در اختیار دارند؟

وقتی می‌گوییم آمریکا غول صنعت هوایی جهان به شمار می‌رود تنها به این دلیل نیست که شرکت‌های هواپیمایی آمریکا بیشترین تعداد بلیط هواپیما در جهان را به فروش می‌رسانند. طبق آمار از بین همه شرکت‌های هواپیمایی دنیا ۴ شرکت اول از نظر تعداد هواپیما متعلق به کشور آمریکا است. امریکن ایرلاینز با در اختیار داشتن ۹۵۷ فروند هواپیما، دلتا ایرلاینز با ۸۸۰ فروند هواپیما، یونایتد ایرلاین با ۷۷۷ فروند هواپیما و سوث وست ایرلاین با در اختیار داشتن ۷۵۳ فروند هواپیما در صدر جدول مالکیت هواپیما در جهان هستند. توجه داشته باشید که این آمار مربوط به سال ۲۰۱۹ است.

جالب است بدانید فقط همین چهار شرکت هواپیمایی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۴۰ میلیون نفر را جابجا کرده‌اند. به عبارت دیگر مسافران آمریکایی به دلیل وجود تعداد زیاد ایرلاین‌ها و رقابت ایجاد شده بین آنها، هنگام خرید  بلیط هواپیما چارتر با مشکل کمتری به نسبت سایر مسافران مواجه می‌شوند.

ارزش برند چهار ایرلاین ذکر شده در بالا در مجموع بیش از ۳۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. برای مقایسه بهتر خوب است بدانید مجموع ارزش برند ۳ شرکت هواپیمایی چینی که بین ده شرکت اول هواپیمایی در جهان به شمار می‌رود کمی بیشتر از ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

تعداد هواپیماهای مسافربری آمریکا چقدر است؟

سالانه چند نفر با هواپیما سفر می‌کنند؟

هر چند یک خرید بلیط هواپیما چارتر و ایجاد یک سوال ذهنی ما را به اینجا رساند اما برای اینکه درک بهتری از تعداد مسافرانی که شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی داشته باشیم بهتر است آمار تعداد کل مسافرت‌های هوایی در جهان را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

طبق بررسی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی هواپیما‌ها سالانه بیش از ۴ میلیارد مسافر را جابجا می‌کنند. یعنی به تعداد نیمی از جمعیت کره زمین. این یعنی ایرلاین‌های آمریکایی سهم ۲۰ درصدی در جابجایی مسافران هوایی در جهان دارند. واضح است که این بدان معنا نیست که نصف مردم جهان تجربه خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی داشته‌اند بلکه تعداد مجموع سفرهاست. یعنی یک نفر ممکن است در سال بیش از ۶ بار بلیط هواپیما خریداری کرده باشد و یک نفر در طول عمر خود سفر هوایی را تجربه نکرده باشد.

این در حالی است که بیش از یک سوم هواپیماهای مسافربری در جهان متعلق به ایرلاینهای آمریکایی است. تعداد زیاد هواپیماها نیز بیانگر وجود تقاضا و رقابت شدید بین شرکت‌هاست. همین امر منجر به این می‌شود که بلیط هواپیما چارتر شود و قیمت بلیط هواپیما پایین بیاید.

کدام تولیدکننده‌ها سهم بیشتری در بازار تولید هواپیما دارند؟

در این قسمت نیز آمریکایی‌ها گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده‌اند. بزرگترین تولیدکننده‌های هواپیما دو شرکت آمریکایی هستند که حتما تا به حال نام آنها را شنیده‌اید. بویینگ و ایرباس.

جالب است که بدانید این دو شرکت رقابت تنگاتنگی با هم دارند. مدیرعامل ایرباس در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به سوالی که گفته بودند این رقابت چقدر شدید است گفته بود: رقابت شدید است اما نه به شدت رقابت پپسی و کوکاکولا.

در پایان باید بگویم اگر شما هم هنگام خرید بلیط هواپیما یا گشتن در اینترنت به سوالاتی از این دست برمی‌خورید حتما به دنبال پاسخ آن‌ها بگردید. بی شک پاسخ‌های جالبی برای سوالاتتان پیدا می‌کنید. اقدام برای خرید بلیط چارتر هواپیما و یک جرقه ذهنی و ایجاد یک پرسش ساده ما را به دنیایی از آمار و ارقام برد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید