محوطه باستانی شوش نوزدهمین اثر میراث جهانی در فهرست یونسکو

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شوش کهن‌ترین شهر جهان حدود ۵ هزار سـال پیش از میلاد به عنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف بنیاد نهاده شد. محوطه تاریخی شهر شوش که جزء میراث جهانی محسوب میشود قدیمی ترین شهر جهان شناخته شده و در دوران مختلف تاریخی پایتخت پادشاهان ایران بوده، شهر شوش در استان خوزستان و در مجاورت رودخانه شاپور و نزدیک به رودخانه پرآب کرخه قرار دارد.

محوطه باستانی شوش نوزدهمین اثر میراث جهانی در فهرست یونسکو

محوطه تاریخی شوش شامل تپه های باستانی آکروپل و کاخ آپادانا و لایه هایی از سکونتگاههای گذشته شامل شهر شاهی و روستا و مقبره دانیال است. تپه آکروپل قدیمیترین قسمت محوطه شوش است که محل ساخت نیایشگاه بوده و زیربنای ساخت شهر را تشکیل میدهد و در مجاورتش کاخ آپادانا به دستور داریوش بزرگ ساخته شده که ستونهای عظیمی از آن در محوطه دیده میشود.

محوطه باستانی شوش نوزدهمین اثر میراث جهانی در فهرست یونسکو

و همینطور پلان کاخ در محوطه با دیواره های کوتاهی بازسازی شده، آثار بسیاری از این محوطه به دست آمده که در حال حاضر در موزه لوور به نمایش گذاشته شده و قسمتی در موزه شوش که در ابتدای ورود به محوطه است. در این محوطه تاریخی قلعه ای توسط فرانسویها از بقایای آجرهای محوطه باستانی و چغازنبیل ساخته شده که محل نگهداری اشیاء زیرخاک بوده و درحال حاضر هم نمایشگاهی در آن برپاست.لوح های گلی، آجرهای لعابدار با طرحهای شیربالدار و سربازان هخامنشی و نقش نیلوفر همگی از محوطه کاخ آپادانا کشف شده و کتیبه ای که روشهای فنی و مهندسی کاخ را شرح داده.این شهر محل پیدایش خط بوده است.

بهترین موقع برای بازدید از این شهر زمستان و بهـار است، در اسفند و فـروردین هوای منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید