15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

نویسنده:

معصومه داعی

در تاریخ:

شکوه و عظمت کاخ خلیفه، سواحل آفتابی مدیترانه، نشان پاشنه های رقصنده فلامنکو، باعث حیرت و ازدحام بازدیدکنندگانی میشود که بعد از چند هفته پیاده روی درال کامینو وارد کلیسای جامع سانتیاگو کامپوستلا میشوند. میتوانید روح اسپانیا را در جاذبه های توریستی مانند اینها که نمایانگر تاریخ پرهیجان کشور، فرهنگ غنی و زیبایی های مسحور کننده آن می باشد، پیدا کنید.

نور آفتاب که بی وقفه از “مقیاس های” موزه گوگنهایم گری و زندگی پرپیچ و خم خیابان لارامبلا و شهرداری پلازا تا جنگل های عمودی و گنبدهای موری و فضای آرام مسجد بزرگ کوردوبا ناپدید میشود، ترکیبی از گذشته و حال پرجنب و جوش اسپانیا را نشان میدهد. سفر گردشگری و مواردی را که باید انجام دهید را با فهرست ما از بهترین جاهای دیدنی اسپانیا، برنامه ریزی کنید.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

1) باغ های آلهامبرا و جنرالایف، گرانادا

هر چقدر هم که خوانده باشید یا چند تصویر از کاخ های آلهامبرا گرانادا دیده اید، این کاخ لذت بخش موری همچنان جذاب و نفس گیر است. کاخ سلطنتی سلسله ناصرید، مکان برجسته هنر دوره اسلامی اسپانیا است، هنگامی که آندلس، (اسپانیایی:Andalucia) نمایانگر فرهنگ و تمدن اروپا در قرون وسطی بود.

مجموعه آلهامبرا شامل چندین ساختمان، برج، دیوار، باغ و مسجد است، اما این حکاکی های سنگ بی نظیر، تزئینات ظریف، سقف های باشکوه کاشی کاری شده، گنبدهای مجلل و حیاط های آرام و خلوت کاخ ناصردین است که رویاهای شما را به همراه خواهند داشت. گفته می شود، کاخ مجاور که برای امپراطور چارلز پنجم ساخته شده بود، حتی در حالت ناتمام آن نیز بهترین نمونه از معماری رنسانس عالی در اسپانیا است. باغ های جذاب جنرالایف آرامش خاصی را از عظمت و زیبایی ارائه میدهند و مناظر باشکوهی به دیگر قسمت های آلهامرا اضافه میکنند.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

2) ساگرادا فامیلیا بارسلونا و مکان های گائودی

آنتونی گائودی سبک معماری معروف به هنر نو را یک قدم جلوتر برد، حتی برخی آنرا به پوچی استدلال کرده اند. ساختمان های خیالی و نامتعارف که وی در بارسلونا به وجود آورده به نقطه عطفی از جاذبه های نشان گذاری شده شهر کاتالان تبدیل شده اند. مهم ترین آن این است که “کلیسای ساگرادا فامیلیا به طور رسمی از آن به عنوان معبد برجسته “ساگرادا فامیلیا” یا کلیسای کفاره خانواده مقدس میباشد.

یکی از کلیساهای نامتعارف اروپا ناتمام است، بنابراین وقتی از برج آن به پایین نگاه میکنید میتوانید پیشرفت کار را ببینید. ممکن است بیهوده خطوط مستقیم مطلق را در خانه میلان گائودی، آخرین و مشهورترین اثر سکولار او جست و جو کنید. این اثر بیشتر از یک ساختمان کاربردی، یه یک قطعه مجسمه شباهت دارد. مطمئن باشید که به طرف سقف آن بالا میرود. گفته میشود که دودکش ها الهام بخش تصاویر دارث ویدر در جنگ ستارگان بوده اند.

پارک گول از دامنه تپه مشرف به شهر است،  منظره ها و باغ هایی که توسط موجودات خارق العاده- سمندرها، ماهی و یک هشت پا –ساخته شده اند، در موزائیک های روشن سرامیکی طراحی و معرق کاری شده اند. یک خانه حیاط دار خیالی، در نزدیکی ورودی تا حد زیادی با سرامیک های رنگی پوشیده شده است. برخلاف اکثر ساختمان ها جاذبه های گائودی –حتی برای کودکان و بزرگسالانی که توجهی به معماری ندارند – به یک دلیل ساده برای آنها فقط سرگرم کننده به نظر میرسند.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

3) مسجد بزرگ کوردوبا (Mezquita)

مسجد کوردوبا، زمانی مسجد اصلی اسلام غربی و هنوز هم به عنوان Mezquita شناخته می شود، و یکی از بزرگترین بناها در جهان و بهترین دستاورد معماری موری در اسپانیا است. علی رغم تغییراتی که در مرکز آن  برای ایجاد کلیسای جامع کاتولیک در قلب مسجد انجام گرفته است، مسجد بزرگ به همراه الحمرا در گرانادا، به عنوان یکی از دو نمونه باشکوه از هنر و معماری اسلامی در غرب اروپا میباشد.

در ساخت و ساز، از مصالح ساختمانی ساختمان های رومی و ویزیگوتی استفاده شده است که از سال 785 شروع شده و در سال 1000، سالن نمازخانه خود را مانند نوزده راهرو دیگر به ابعاد فعلی خود گسترش داده است. مهم نیست که در کجا ایستاده اید یا به کدام جهت نگاه میکنید، ردیف های ستون ها و گنبدهای گرد موری، به شکل الگو های متقارن خط میشوند. خیابان های باریک پر پیچ، مربع های کوچک، خانه های سفید روشن با ایوان های زیبا که از خیابان قابل رویت اند، فضای قدیمی در پیرامون مسجد را که از گذشته به ارث رسیده است، پر میکنند.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

4) پرادو و باغ ملی هنر، مادرید

پرادو به دلیل مجموعه های غنی در رده های برتر موزه هنری جهان قرار دارد. اما موزه ملی هنرهای رینا سوفیا، موزه تیسن – بورنمیزا و انجمن کایزا، که همه در امتداد بلوار درختی – سایه دار مادرید واقع شده اند، را به آن اضافه کنید و ممکن است شما بالاترین مجموعه از گنجینه های هنری ارزشمند جهان را در آنجا داشته باشید. جای تعجب نیست که اینجا به باغ ملی هنر –بلوار هنر- معروف است. پس از گسترش فضای نمایشگاه در سال 2007 که فضا دو برابر شد پرادو در سال 2009، 12 گالری دیگر را به مجموعه ای از آثار گویا و دیگر هنرمندان اواخر قرن نوزدهم اضافه کرد.

پرادو بزرگترین مجموعه از هنر اسپانیا را دارد که یک زنجیره چشمگیر از آثار قرون وسطایی قرن دوازدهم از طریق جنبش آوانگارد اوایل قرن بیستم میباشد و به طور ویژه به خاطر آثار دوران طلایی اسپانیا از ال گرکو، ولاسکوئز وگویا مورد توجه است. اما تمام ثروت موزه اسپانیایی نیست؛ نکات برجسته دیگر شامل: نقاشی های دیواری و محراب های قرون وسطایی، نقاشی شده توسط هنرمندان فنلاندی و هلندی (حتما دنیای فانتزی هیرومن بوش و آثاری از بروگل و روبنس را ببینید) و هنر ایتالیایی (بوتیچلی، رافائل، کارجیو، تیتیان و تینتورتو) می باشد. نکات برجسته از بیست هزار اثر چشمگیر ریناصوفیا، گورنیکا از پیکاسو و آثاری از میرو، دالی، دوبوفت، براک، سرا کالدر و ماگریت میباشد.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

5) سان لورنزو دی ال اسکوریال

سان لورنزو دی ال اسکوریال در حدود 45 کیلومتری شمال غربی مادرید، خانه تابستانی پادشاهان اسپانیا بود و در سال 1563 کار آن در یک مجتمع عظیم آغاز شد که شامل یک صومعه، کلیسا، کاخ سلطنتی، مقبره، کتابخانه و موزه است و از همه آنها به عنوان بنای یادبود فیلیپ دوم و سلطنت وی یاد شده است.

نتیجه آن مجموعه ای جالب از جاذبه هاست که در حدود 16 حیاط ساخته شده و اتاق ها و سازه های آن در یک راهرو 16 کیلومتری متصل شده اند. در مرکز آن کلیسا قرار دارد که بخش برجسته آن محراب 30متری هررا، ساخته شده از یاس و مرمر قرمز است که با بالا رفتن از 17 پله به آن نزدیک میشوید، در کنار سقف های طاق دار و نقاشی شده توسط تیبالدی در اتاق های ایوان پایین و بخش های برجسته این صومعه از جمله پانتئون پادشاهان (طاق قلعه خاکسپاری پادشاهان اسپانیایی) و کتابخانه، یک اتاق بزرگ که با نقاشی های دیواری تیبالدی تزئین شده، قرار دارند.

در کاخ حتما سوئیت بوربون، جایی که آپارتمان های ایالتی چارلز چهارم با مبلمان کمیاب و 338 پرده ملیله دار تزئین شده اند، را ببینید. فراتر از آن، آپارتمان های مملو از هنرهای فیلیپ دوم هستند. گالری تصاویر در زیر مجموعه ای بزرگی از نقاشی های زیبا از جمله آثاری از هیرو نیموس بوش، آلبرشت دورر، تیتیان، تینتورتو، وروئونز، ولازکز و ال گرکو را شامل میشود.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

6) موزه گوگنهایم، بیلبائو

شما واقعا باید این ساختمان را ببینید تا آن را باور کنید –هیچ عکسی تاکنون عدالت را بر این سمفونی اشکال انجام نداده است- آنقدر زنده اند که به نظر میرسد آماده پرواز اند. معمار آمریکایی، فرانک گری، از بلوک هایی از سنگ آهک و ورق های تیتانیوم عایق استفاده کرده تا مفهوم معماری مدرن را بر ضلع این ساختمان نشان دهد.

او چنا موفق شد که دو اصطلاح جدید از آن به وجود آمده است: “اثر بیلبائو”- توانایی یک شهر برای ساختن ثروت خود با ساختن یک ساختمان واحد کلاس جهانی- و “معماری گرایی”، یک بخش از سفر صنعتی که در اطراف نقاط دیدنی معماری معاصر می چرخد. در داخل موزه نمایشگاه های مسافرتی و نمایشگرهای چرخان از مجموعه های خاص هنرمندان قرار دارد.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

7) کلیسای جامع سویل و آلکازار

برج لاجیم الدا، کلیسای جامع سویل و آلکازار با هم ترکیب میشوند تا میراث جهانی یونسکو را تشکیل دهند. بنا به گفته یونسکو، ایم برج یک مناره است، “شاهکار معماری المحاد”. این کلیسای جامع فضای داخلی بیشتری نسبت به سنت پیتر در روم و یک محراب اصلی 37 متری از مجسمه های حک شده پوشیده شده از طلا دارد. مقبره یادبود کریستوفر کلمب توسط 4 شکل بزرگ در بالا نگه داشته شده است.

لا جیرالدا، نماد سویل، به عنوان مناره آغاز به کار کرده است و تنها چیزی است که از مسجد بزرگ شهر، که برای ساخت کلیسای جامع نابود شده باقی مانده است. در نقطه مقابل، کار آلکازا توسط مورها در سال 712 آغاز شد و پس از تسخیر مجدد مسیحیان توسط توسط پادشاه پدرو در دهه 1300 به سبک زینتی نئوموریایی به نام موجار به کار ادامه داد. اتاق ها و سالن ها جذاب هستند، و قدم زدن در میان درختان باغ های نارنج و لیمو لذت بخش خواهد بود. سانتا کروز، محله سابق جودریا (محله یهودیان) واقع در شرق، محله ای از خانه های سفید رنگ، بالکن های آهنی و حیاط های پر از گل میباشد.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

8) کلیسای جامع سانتیاگو تکاپو تسلا

کلیسای جامع باشکوه سانتیاگو (سنت جیمز) به عنوان خانه و افتخار یادگارهای مقدس ساخته شده است، و از زمان قرون وسطی هدف اصلی زلئران بوده است، و تکمیل شده آن به کامینو دسانتیاگو معروف است. یکی از بناهای برجسته معماری اوایل دوران رومانسک، کلیسای جامع است که بین سال های 1060 تا 1211 ساخته شده و با وجود تحول در سده های شانزدهم تا هجدهم، اما فضای داخلی همچنان در خالص ترین سبک اوایل رومانسکی قرار دارد.

با ورود به جبهه غربی، یکی از چشمگیر ترین نمای کلیسای اسپانیا، در هر دو دوره را به حالت نمایشی خواهید دید. به سمت داخل بروید تا با ایوان گلوریا، بخشی از جبهه غربی قدیمی که اکنون توسط نمای قرن 18 پنهان شده است، روبرو شوید. این درب سه گانه یکی از بزرگترین و مجلل ترین مجموعه مجسمه های رومانیایی در جهان است. نقطه کانونی داخلی، شهرداری کاپیلا با تزئینات دقیق است که بر روی مقبره پیامبران ساخته شده است.

در مرکز محراب بلند شیم سبز، مرمر سفید و نقره یک شکل چوبی از پیامبر قرن سیزدهم است که با فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی آراسته شده است. در هر دو طرف، راه پله های باریک در پشت این شکل قرار دارند تا زائران بتوانند عبای پیامبر را ببوسند –که این کار اوج آن زیارت است. در سردابه زیر محراب، بقایای پیامبر در یک تابوت نقره قرار دارد.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

9) شهردار پلازا، مادرید

ضربان قلب تپنده پایتخت پرجنب و جوش اسپانیا، شهردار پلازا از قرن شانزدهم میلادی نقش مهمی در زندگی مادرید بازی کرده است، هنگامی که فیلیپ دوم وظیفه طراحی آنرا به معمار مورد علاقه اش خوان دهررا، سازنده اسکوريال واگذار کرد.

به عنوان صحنه برای مراسمات تشریفاتی –اعلام پادشاه جدید، تشریع قدسیان، سوزاندن مرتدها- و سرگرمی های عمومی مانند مسابقات جوانمردی و گاوبازی ها بوده است. کافه هایی که فقط به پیاده روهای سنگی آن می رسند، و رستوران هایی که زیر گذرگاه های سایه دار قرار دارند اتاق نشیمن مادرید هستند، مکان های ملاقات محبوب برای گردشگران و مادریلیوس ها می باشند.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

10) شهر هنر و علوم، والنسیا

هنگامی که والنسیا مسیر رودخانه ای را که بارها و بارها شهر را ویران کرده بود، منحرف کردف در کنار بستر وسیع و مسطح رودخانه که توسط پل ها پوشانده شده بود، باقی ماند. برهمین اساس بود که معمار درخشان اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا، یک مجموعه از ساختارهای بی نظیر را خلق کرد که برای جذابیت های معماری معاصر تبدیل به یک آهنربا شده است.

نه تنها ساختمانها بلکه موزه ها، اماکن هنری و آبزیگاه (توسط فلیکس کاندلا و تنها بنایی است که توسط کالاتراوا طراحی نشده است) مجموعه ای از جاذبه های گردشگری را تشکیل میدهند که در بین محبوب ترین های اسپانیا قرار دارند. بزرگترین آکواریوم اقیانوس شناسی اروپا، Oseanorgrafic، به شکل یک نیلوفر آبی با ساختمان های اختصاص داده شده به محیط های مختلف آبزی از مناطق استوایی تا قطب ها، ساخته شده است.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

11) سواحل کاستا دل سول

با ثبت سابقه به عنوان آفتابی ترین مکان اروپا و مایل پس از مایل از راه های ماسه ای سفید که توسط دریاهای آرام احاطه شده اند، جای تعجب نیست که سواحل کاستا دل سول هدف گردشگران اروپای شمالی نیازمند خورشید است که به دنبال راه های آفتابی و ماسه ای اند. این محبوبیت در ابتدا باعث توسعه بیش از حد آن شد، اما دولت آندلس نه تنها جلوی این کار را گرفته است، فرایند از بین بردن برترین متخلفین و بازگرداندن کل بخش های ساحل به مناظر طبیعی، سواحل تمیز و ساختمان های جدید جذاب که بیشتر با محیط اطراف خود هماهنگ هستند، را آغاز کرده است.

این سواحل تنها جاذبه کاستا دل سول برای گردشگران نیست. احیای شهر قطبی مالاگا، این ساحل را برای همه جذاب تر کرده است. دوستداران دریانوردی به تفرجگاه زیبای پورتو با نوس علاقه دارند و گلف بازان مشتاق از جذابیت های دنیای قدیمی ماربلاتا آندلس جدید به سمت غرب، که با بیش از 50 دوره آموزشی به عنوان دره گلف معروف است میروند. چند قدم دورتر از ساحل در ماربلا شهر قدیمی با خانه های سفیدرنگ و بقایای حفاظت شده از کاستیلو موری قرار دارد.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

12) لارامبلا، بارسلونا

با قدم زدن در لارامبلا در یک شب تابستانی، ممکن است فکر کنید که همه افراد ساکن بارسلونا در آنجا همراه شما بودند. مطمئنا محلی برای استراحت بعد از کار در یک شب تابستانی یا آخر هفته میباشد. این بلوار درختی یک خط سبز –نه خیلی مستقیم- را از طریق مرکز شهر قطع کرده و در شمال غربی از آرامگاه کامبوس تا نزدیکی بندر امتداد دارد.

بخش پلازاد کاتالونیا با گیاهان درختی پوشانده شده است و ناحیه عابر پیاده آن در کنار جاده ای باریک از هر طرف قرار گرفته است. لارامبلا، در کنار بازارهای گل و پرندگان دارای تعدادی غرفه کتاب و روزنامه، رستوران و کافه هایی با میزهایی در فضای آزاد، میباشد. هنرمندان پیاده رو، نوازندگان خیابانی، مجسمه های زنده و مجریان بداهه همگی به فضای پر جنب و جوش آن می افزایند.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

13) شهر قدیمی تولدو

معماری موری، گوتیک و رنسانس در شهر یکه ال گرکو آن را با یکی از مشهورترین نقاشی هایش احاطه شده، در آمیخته شده است. این شهر در بالای تپه گرانیتی قرار دارد و از سه طرف توسط دره عمیق رودخانه تاگوس احاطه شده و نمای خیره کننده ای را نشان میدهد، نزدیک شدن به آن از پایین منظره ای فراموش نشدنی خواهد بود.

چیدمان شهر با الگوی نامنظم از خیابان های باریک و کوچه های بن بست، بیانگر موریایی آن است و معماری دوره مسیحیان توسط کلیساهای بی شمار، صومعه ها و شبستان ها نمایان شده است. این ها شهر قدیمی را به نوعی موزه روباز تبدیل کرده و تاریخ اسپانیا را نشان میدهد و از طرف یونسکو به عنوان بخشی از میراث فرهنگی بشریت معرفی شده است.

کلیسای جامع گوتیک بسیار مجلل است و فضای داخلی آن به شکلی بسیار آراسته شده و دو پرستشگاه یهود در محله قدیمی یهودی به سبک موریایی تزئین شده اند. هنگامی که در آن محله هستید حتما از کلیسای سنت تومه شاهکار ال گرکو دیدن کنید.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

14) شهر سفید آندلس

شهرهای سفید که مانند خرچنگ های یخ زده سفید در بالای تپه های شیب دار آندلس قرار دارند نه تنها باعث زیبایی جنوب شهر شدند بلکه از تاریخ طولانی و جذاب این منطقه صحبت میکنند. در غرب جبل الطارق کوه ها مستقیم از دریا بالا میروند و در میان آنها این شهر های سفید، هر کدام در بالای تپه پنهان شدند.

جالب ترین بخش طاق های مرزی است که میدان کنار کلیسای گوتیک در صخره 137متری به طور عمود خاتمه میابد و منظره دیدنی از دره باغ های زیتون، نارنج و بادام را نمایش میدهد. پیچ و خم خیابان های سنگفرشی آن منتهی به یک کافه قدیمی و فروشگاه صنایع دستی میشود که سرامیک و سفال را به یک قلعه موریایی می فروشند.

در مجموع 19 روستا از خانه های کوچک سفید رنگ در منطقه ای در حوالی طبیعت گراز آلما قرار دارند. گراز الما و زهارا دولا سیرا دو مورد دیگر از جاهایی هستند که ارزش دیدن دارند. یک پایگاه خوب در منطقه، جرزدلافرنرا، خانه فلامنکو و آندلس اصیل میباشد. رقص باله اسب ها را در مدرسه سلطنتی هنر سوارکاری آندلس تماشا کنید و برای دیدن رقص فلامنکو معتبر از مرکز فرهنگی فلامنکو بازدید کنید.

15 جاذبه گردشگری برتر اسپانیا

15) التاید، تنریف

بلندترین قله اسپانیا، این آتشفشان باستانی و درخشان، یکی از شگفتی های طبیعی اروپاست. قله تاید و کالدرا دلاس کاناداس به طور مشترک از پارک ملی تاید، یک دهانه بزرگ آتشفشانی را در مرکز جزیره تنریف تشکیل میدهند. یونسکو در سال 2007 در فهرستی از این پارک به زیبایی طبیعی آن و “اهمیت آن در ارائه مدارکی از فرایندهای زمین شناختی که زیربنای تکامل جزایر اقیانوسی هستند” اشاره کرد. شما میتوانید التاید را به چند طریق کشف کنید.

میتوانید در قسمت داخلی کالدرا رانندگی کرده یا پیاده روی کنید – کف دهانه ورودی 12مایل قطر دارد- و همچنین یک چشم انداز خشک از ساخته های سنگی رنگارنگ که مثل رانندگی به مرکز زمین است آنجا وجود دارد. میتوانید از مخروط التاید بالا بروید، اما راه آسانتر برای نزدیک شدن به بالا به وسیله یک ماشین کابلی 8دقیقه ای است. در یک روز روشن، چشم اندازها کل مجمع الجزایر را پوشش میدهند و می توانند تا شمال آفریقا – نزدیک ترین بخش زمین به جزایر قناری- گسترش یابند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید