۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همه اش به فیزیک و مهندسی های مختلف مربوط می شود. جاذبه پل معلق از کشور های گوناگونی را ملاحظه می کنید. یک عرشه با قدرت حمل وزن که توسط کابل های معلق عمودی متصل شده به خطوط حمایتی بزرگ تر که روی دو برج قرار گرفته روی زمین حمایت می شود را ساخته و به همین سادگی به یک پل معلق دست خواهید یافت. اما وقتی که روی یکی از این پل های معلق بروید دیگر خبری از تحسین این همه تکنولوژی و علم هوشمندانه به کار رفته در این سازه های غول پیکر نبوده و تنها ترس و وحشت است که شما را در بر می گیرد.
۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهاندر مقابل چشمان شما سازه ای بزرگ از فولاد، بتن و کابل ها و شیشه های با قدرت کششی بالا قرار دارد که تصور ترکیبشان را نیز نمی کردید. بسیا بلند، طولانی و کاملاً شفاف به طوری که زیر پایتان را دیده و حس می کنید روی هوا راه می روید. بلندترین پل های معلق جهان ما را به راه رفتن روی گودال های بزرگ فرا می خوانند و به شکلی بسیار بی سابقه. برخی از این پل ها حتی کسانی که سابقه راه رفتن روی پل های معلق شفاف را دارند نیز خواهند ترساند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با برخی از بلندترین و ترسناک ترین پل های معلق جهان آشنا کنیم.

1- پل شیشه ای ژانگ جیا جی

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: ژانگ جیا جی، چین
تاریخ افتتاح: سال 2016
عنوان: بلندترین پل معلق با کف شیشه ای جهان
همه این جرأت را دارند که از یک پنجره شیشه ای در ارتفاع بالا بیرون را تماشا کنند. اما ایستادن روی یک صفحه شیشه ای در ارتفاعی باور نکردنی چیز دیگری است به خصوص وقتی که ارتفاع بیش از 300 متر باشد. استان هونان در چین خانه این پل معلق با کف چوبی رکورددار است. این پل با نزدیک به 430 متر طول بین دو صخره در منطقه گرند کنیون پارک ملی ژانگ جیا جی واقع شده و در حال حاضر رکورد بلندترین پل شیشه ای جهان را در اختیار دارد.

2- پل منطقه تماشایی هونگ یاگو

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: شی جیا ژوانگ، چین
تاریخ افتتاح: سال 2017
عنوان: طولانی ترین پل معلق با کف شیشه ای جهان
هر قوت که فکر می کنید رکوردشکنی چینی ها در زمینه پل های معلق شیشه ای به پایان رسیده یک رکوردشکن دیگر از راه می رسد. با طول حدود 488 متر، پل معلق هونگ یاگو طولانی ترین پل معلق با کف شیشه ای جهان است که روی یک دره زیبای پر از آبشار، کوهستان و معابد قدیمی در شمال شرقی چین و در استان هبی واقع شده است. هر بار تنها 600 نفر اجازه رفتن روی این پل با ارتفاع نزدیک به 218 متری را دارند. این پل طوری طراحی شده که برای افزودن بر هیجان و البته ترس گردشگران داخلی و خارجی، کمی تکان نیز بخورد. همچنین هنگام حضور روی این پل از شما خواسته می شود کفش های خاصی بپوشید که از وارد شدن صدمه به صفحه شیشه ای پل که زیر پای شما قرار دارد جلوگیری شود.

3- پل معلق کاپیلانو

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: شمال ونکوور، بریتیش کلمبیا
تاریخ افتتاح: پل اصلی در سال 1889 ساخته شده است
عنوان: 70 متر ارتفاع روی رودخانه کاپیلانو
در حالی که پل اصلی در سال 1889 و از ریسمان درست شده از کنف و الوارهای سرو ساخته شده بود اما سالهاست که با کابل های سیمی و تقویت های بتنی جایگزین شده که روی رودخانه کاپیلانو معلق بوده و به دلیل تکان هایی که می خورد هر کسی را به وحشت می اندازد. وقتی که چندین نفر به طور همزمان در حال رفت و آمد روی این پل هستند، بدون شک شجاع ترین انسان ها نیز ترس را روی این منظره خیره کننده حس خواهند کرد. با این وجود زیبایی طبعیت جنگلی و هوای تازه آن ارزش این ماجراجویی ترسناک را خواهد داشت.

4- پل رویال گورج

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: کلرادو، ایالات متحده
تاریخ افتتاح: سال 1929
عنوان: بلندترین پل معلق ایالات متحده برای 90 سال
جاذبه گردشگری اصلی کانیون سیتی، کلرادو که تنها در عرض 6 ماه و با بودجه ای 350.000 دلاری در سال 1929 ساخته شد به مدت 70 سال عنوان بلندترین پل معلق جهان را در اختیار داشت تا اینکه پروژه های ساخت پل های معلق در چین آغاز شده و این عنوان را از پل رویال گورج کلرادو گرفتند.

این پل که در ارتفاع بیش از 291 متری رودخانه آرکانزاس قرار گرفته، بیش از 390 متر طول داشته و دارای یک ساختار پایه ای فولادی-چوبی به طول حدود 394 متر است که در اوایل دهه 1980 تغییراتی برای مستحکم کردن بیشتر در آن ایجاد شده و لنگرهای کابلی جدید همراه با سیم های معلقی به آن اضافه شد که توانستند این پل را از آتش سوزی های سال 2013 در امان نگه دارند. در مجاورت این پل یک پارک سرگرمی و بلندترین زیپ لاین ایالات متحده نیز قرار دارد.

5- پل معلق شارل کونن

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: راندا، سوییس
تاریخ افتتاح: سال 2017
عنوان: طولانی ترین پل معلق پیاده روی جهان
وقتی که این پل معلق در سال 2017 افتتاح شد، پل معلق شارل کونن لقب «طولانی ترین پل معلق پیاده روی جهان» را به خود اختصاص داد، افتخاری که هیچ کسی در خارج از کوه های آلپ سوییس تاکنون جرأت رد کردن آن را نداشته است. این پل روی یک دره پر از درخت در نزدیکی شهر زرمات واقع شده است که بیش از 494 متر طول و ارتفاعی تنها کمی بیشتر از 85 متر در قسمت میانی خود دارد.

6- پل رودخانه سیدو

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: هوبی، چین
تاریخ افتتاح: سال 2009
عنوان: بلندترین پل معلق جهان
دومین پل مرتفع جهان (بعد از پل کابلی داج در چین) که بین دو برج زرد روشن روی دره ای رودخانه در کوهستان های خشن مرکز چین واقع شده یک نمای بسیار خیره کننده دارد. این پل با طول نزدیک به 1222 متر و 71 تکه، 20 سال در حال ساخت بوده و دو جزیره را به یکدیگر متصل می کند. جالب اینکه اتصال کابل های این پل از تکنولوژی راکتی نظامی ساخته شده است.

7- پل آکاشی کایکیو

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: کوبه، ژاپن
تاریخ افتتاح: سال 1998
عنوان: طولانی ترین پل معلق جهان
بعد از غرق شدن دو کشتی مسافربری در دهه 1950 در تنگه بدنام آکاشی، این پل بیش از 4 کیلومتری برای عبور و مرور خودروها با هزینه ای بسیار کمتر از نمونه های مشابه در کشورهای دیگر ساخته شده است. این پل از یک سیستم شاه تیری دو لولایی برای ثابت ماندن در برابر بادهایی با سرعت بیش از 178 مایل بر ساعت، زلزله های 8.5 ریشتری و امواج خشمگین دریا طراحی شده و با طراحی انعطاف پذیر خود جزایر کوبه و آواجی را به هم متصل می کند به نحوی که روزانه بیش از 23.000 خودرو از روی آن عبور می کند.

8- پل معلق رودخانه استورمز

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: کیپ شرقی، آفریقای جنوبی
تاریخ افتتاح: سال 1969
عنوان: تنها 7 متر بالاتر از امواج
اگر روی پل معلق پیاده روی نزدیک به 77 متری روی رودخانه استورمز بروید می توانید پاهایتان را در آب های شور آن فرو ببرید. این پل با قدمت 50 سال در پایین ترین بخش مسیر معروف اوتر در پارک ملی تسیتسیکاما در سواحل گاردن روت آفریقا جنوبی واقع شده و تنها کمی بیش از 6 متر با آب های سرد و مواج اقیانوس هند فاصله دارد که بر ترسناکی این پل می افزاید. برای یک جیغ بلندتر به پل مجاور بلوکرانز بروید که پایین تر از بزرگراه وسترن کیپ واقعی شده و بلندترین بانجی جامپ جهان را در خود دارد.

9- پل عثمان قاضی

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: جبزه، ترکیه
تاریخ افتتاح: سال 2016
عنوان: بلندترین پل ترکیه که از روی یکی از شدیدترین مناطق زلزله خیز جهان می گذرد
تاج اتوبان O-5 ترکیه بین استانبول و ازمیر، پل عثمان قاضی یکی از طولانی ترین پل های معلق جهان و طولانی ترین پل معلق ترکیه است. این پل با نزدیک به 3 کیلومتر طول روی خلیج ازمیت و منطقه زلزله خیز مشهور آن واقع شده و پایه های بتنی تقویت شده و 6 ردیفی آن روی ستون هایی بزرگ واقع شده اند که از تکان خوردن آن هنگام زلزله جلوگیری می کنند.

انتظار می رود که با افتتاح پل کاناکال 1915 در سال 2023 که در طول تنگه داردانل، لاپسکی و گالیپولی را به هم متصل خواهد کرد، این پل بتواند عنوان طولانی ترین پل جهان را بدست آورد.

10- پل ماکیناک

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: میشیگان، ایالات متحده
تاریخ افتتاح: سال 1957
عنوان: اگر از عبور از روی این پل 5 مایلی می ترسید کس دیگری این کار را برای شما انجام خواهد داد
عبور از روی پل مک بزرگ بین شبه جزایر بالا و پایین میشیگان و دو دریاچه بزرگ در هنگامی که سرعت باد بیش از 30 مایل در ساعت نیست می تواند کاپیتان هر کشتی مسافربری را نیز به وحشت وادارد، اتفاقی که معمولاً رخ می دهد. پل ماکیناک میشیگان یکی از طولانی ترین پل های معلق جهان است که در صورت وزش بادهای شدید ممکن است با بیش از 10 متر تغییر در ارتفاع مواجه شود. به همین دلیل بسیاری از کسانی که می خواهند از روی این پل عبور کنند تصمیم می گیرند در نیمه راه برگردند و به همین دلیل مسئولین پل یک برنامه کمکی رانندگی را در اختیار این افراد قرار می دهند که آن ها را به آنسوی پل می رسانند.

سال 1998 سال تاریخی برای این پل بود زیرا تعداد عبور و مرورها روی آن از مرز یک میلیون گذشت بنابراین عبور از روی پل ماکیناک چندان نیز خطرناک نیست.

11- پل معلق دانیور

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: گیلگیت-بالتیستان، پاکستان
تاریخ افتتاح: اواسط دهه 1960
عنوان: میانسال ترین و نیمه بازنشسته ترین پل معلق آن حوالی
دیگر پل های معلق را در بزرگراه قره قروم در شمال پاکستان به شیوه قدیم نمی سازند و این موضوع جای خوشحالی دارد. این منطقه که برخی از قدیمی ترین و فرسوده ترین پل های معلق طنابی در کوهستان های منطقه و روی رودخانه ها را دارد، عنوان «پل صراط» را به خود اختصاص داده است.

پل معلق دانیور در ارتفاع بیش از 152 متری واقع شده که بیش از 50 سال از افتتاح آن گذشته و به طور رسمی رفت و آمد روی آن ناامن و خطرناک اعلام شده است. با این وجود هنوز خودروهای دوچرخ و عابرین پیاده از آن برای رفت و آمد استفاده می کنند.

12- پل اوجوئلا

۱۲ مورد از بهترین و ترسناک ترین پل معلق های جهان

محل: ماپیمی، مکزیک
تاریخ افتتاح: سال 1898
عنوان: عبور محموله های سنگین مواد معدنی قیمتی روی یک گودال عمیق از بیش از 100 سال پیش
چه چیزی غیر از تب طلا در اواخر قرن نوزدهم می توانست ساخت چنین پل ترسنکای را موجب شود، پلی فلزی که روی یک تنگه بسیار عمیق در بیابانی در شمال غربی مکزیک ساخته شده است؟ یکی از طولانی ترین پل های معلق جهان با حدود 318 متر طول، پل اوجوئلا بعد از متوقف شدن عملیات معدنکاوی در دهه 1930 به حال خود رها شد تا زنگ بزند و بدین ترتیب بود که یک شهر ارواح خالی شده از مواد معدنی گرانقیمت به جای ماند.

این پل معلق در دهه 1990 بازگشایی شده و اکنون به گزینه ای برای کسانی که به کوهنوردی در مسیرهای بکر و همچنین هیجان زیپ لاین علاقه دارند تبدیل شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید