بنر هدر

10 دانشگاه برتر ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاید برای بعضی ها عجیب به نظر برسد كه چه رابطه ای بین گردشگری و دانشگاه وجود دارد. البته در این مقاله سعی داریم به معرفی تعدادی از دانشگاه های برتر كشور بپردازیم. البته در جهان امروز صنعت گردشگری با دانشگاه بی ارتباط نبوده و به صورت تخصصی در بسیاری از دانشگاه های داخلی و خارجی در این باره به تحصیل و تحقیق پرداخته می شود.

رشته های تخصصی در حوزه هتل داری و بهترین و بروز ترین روش های رزرو هتل و مدیریت هتل ها و حتی طبقه بندی انواع هتل های داخلی و خارجی و نحوه انتخاب بهترین هتل های ایران و جهان طبق معیار های جهانی و دیگر روش های روز جهان در این دانشگاه ها مورد بحث قرار می گیرد. برخی كشور ها در سال های اخیر از طریق جذب توریست هایی در حوزه دانشگاه و تحصیل، تبدیل به یك قطب گردشگری علمی شده اند.

10 دانشگاه برتر ایران

دلایلی بسیاری باعث می شود كه یك دانشگاه در بین دیگر مراكز علمی حائز رتبه و طبقه گردد. در این مقاله سعی می كنیم از بین دانشگاه های بسیاری كه در كشور “ایران” وجود دارد به معرفی چند دانشگاه برتر طبق آمار ها و رتبه بندی های جهانی و معتبر بپردازیم.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران از سال ۱۳۸۹ توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام می‌شود. این رتبه‌بندی مطابق معیارهایی انجام می‌گیرد که توسط وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی (همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران) تصویب شده‌است.

10 دانشگاه برتر ایران

همان طور كه می دانیم همه ساله از طریق موسسه ها، دانشگاه ها، مراكز علمی معتبر و پژوهشكده هایی كه در سطح جهانی فعالیت دارند، لیستی از بهترین دانشگاه های جهان و رتبه بندی آن ها اعلام می شود. البته معیار های هر یك از این موسسه ها و پژوهشكده های علمی با یكدیگر تفاوت هایی دارند. برخی بر معیار جمعیت دانشگاهی، برخی تحصیلات تكمیلی و بعضی از آن ها بر پایه مقالات جهانی و تولید علم دانشگاه ها را دسته بندی می كنند.

در ادامه شما را با ۱۰ دانشگاه برتر ایران در سالهای پیاپی آشنا خواهیم کرد، امیدوارم مطالب جمع آوری شده در این نوشته برای شما مفید واقع شده باشد.

۱- دانشگاه تهران

10 دانشگاه برتر ایراندر بین شمار زیاد دانشگاه های كشور همیشه نام “دانشگاه تهران” در رتبه اولین ها بوده و می باشد. “دانشگاه تهران” در رتبه بندی های جهانی در سال های اخیر همیشه در رتبه اول در داخل كشور و رتبه 200 تا 500 رتبه بندی های برترین دانشگاه های جهان قرار داشته است. دلیل برتری این دانشگاه از یك سو سطح علمی بالای اساتید و از سوی دیگر دانشجوهای برتر علمی كه اغلب این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می كنند می باشد.

از لحاظ تعداد و كیفیت مقالات داخلی و جهانی، این دانشگاه از جمله اولین ها در كشور می باشد.بنیان این دانشگاه در سال 1313 هجری شمسی گذاشته شده است. در حال حاضر این دانشگاه بیش از 25 دانشكده و نزدیك به 10 پردیس در سطح شهر تهران و تعداد زیادی پژوهشكده علمی را در زیر مجموعه خود گنجانده است.

در سال 1310 از طرف وزیر وقت تعدادی برای تحقیق و آشنایی برای تاسیس دانشگاه به كشور های “آمریكا” و “فرانسه” فرستاده شده و پس از تحقیقات لازم مقدمات تاسیس دانشگاه البته نه در حد دانشگاه كنونی را فراهم كرده. در سال 1313 هجری شمسی “دانشگاه تهران” در زمین های “پردیس جلالیه تهران” (نزدیك به پارك لاله كنونی) و پس از مخالفت های بسیار بر سر محل احداث دانشگاه و انتخاب آن تاسیس گردید.

۲- دانشگاه صنعتی امیر كبیر

10 دانشگاه برتر ایران

دانشگاه صنعتی “امیر كبیر” در شهر “تهران” و در سال 1337 به عنوان دانشگاهی صنعتی و فنی تاسیس شد. البته این دانشگاه به دلیل اینكه قسمتی از آن به هنر سرای عالی متعلق است، سال تاسیس آن را 1307 می دانند. دانشگاهی كه همیشه در رتبه بندی های داخلی بین چند دانشگاه برتر كشور و در سال های اخیر نیز خوشبختانه در رتبه بندی های جهانی به شمار آمده است.

دانشگاهی فنی و متشكل از اساتید داخلی و تحصیل كردگان دانشگاه های سطح اول دنیا در كنار دانشجویان نخبه ای كه این دانشگاه را برای بروز نبوغ خود انتخاب كرده اند.

از ویژگی های این دانشگاه، مهد انجام و تحقیقات پروژه های ملی داخلی و زیر ساختی كشور از جمله ساخت فضاپیما ها و ابر رایانه های كشور و حتی هواپیما های مسافربری داخلی می باشد. بسیاری از مسئولان كشور در سال های اخیر فارق التحصیلان و اساتید این دانشگاه می باشند.

۳- دانشگاه علوم پزشكی تهران

10 دانشگاه برتر ایرانطبیعی است كه نتوان به صورت قاطعانه دانشگاهی را در رتبه بالاتر یا پایین تر از دیگری در داخل كشور قرار داد، این رتبه بندی ها سالانه و حتی ماهانه توسط موسسات مختلفی انجام می گیرد. دانشگاه ها هر كدام گاهی در یك ضمینه و گرایش رتبه حائز اهمیتی كسب می كنند.

دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز از جمله دانشگاه های برتر كشور و جهان در ضمینه پزشكی می باشد. این دانشگاه كه بازمانده مدرسه طب موسسه “دارالفنون” تهران می باشد از قدیمی ترین دانشگاه ها در حوزه پزشكی می باشد كه تا سال 1303 در دارالفنون پابرجا بوده و در سال 1316 به محل كنونی خود جابجا شد.

این دانشگاه با ارزش بیش از 10 دانشكده را در دل خود جای داده و تعداد 16 بیمارستان را در زیر مجموعه خود دارد. تماس و ارتباط با مراكز درمانی در امریكا و اروپا از طریق این دانشگاه انجام می پذیرد.

۴- دانشگاه صنعتی شریف

10 دانشگاه برتر ایراندانشگاه صنعتی شریف در سال 1344 با نام دانشگاه صنعتی “آریا مهر” تاسیس گردید. این دانشگاه در سال 1358 و پس از انقلاب شكوهمند اسلامی نام خود را به “دانشگاه صنعتی شریف” ( به دلیل یكی از دانشجویان تاثیر گذار خود به نام “مجید شریف واقفی”) تغییر داد. دانشگاهی كه همه ساله از بین نفراتی با بالاترین رتبه دانشجویانی با استعداد را پذیرش می كند.

دانشگاهی فنی كه كمتر دانشگاهی در كشور از لحاظ فنی همتراز با آن می باشد. این دانشگاه از دو جهت شناخته شده است، یكی برگزاری مسابقات جهانی در رشته های فنی و مهندسی و رتبه آوری در آن ها و دیگری دانش آموختگان آن كه همه ساله به كشور های آمریكایی و اروپایی رفته و ادامه تحصیل خود را در آنجا می گذرانند.

۵- دانشگاه تربیت مدرس

10 دانشگاه برتر ایراناین دانشگاه تنها دانشگاه تربیت كننده دانشجویان در مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا می باشد. این مدرسه عالی از سال 1360 فعالیت خود را آغاز كرده و با هدف تربیت اعضا هیات علمی دانشگاه ها پا به عرصه دانشگاهی گذاشت.

در سال های 1392 و همچنین 2012 توانست رتبه های دوم و سوم را در بین دانشگاه ای ایران كسب كند. بیش از 50 تن از مقامات كشوری در سال های اخیر تربیت یافته این دانشگاه بوده اند. از وزیر گرفته تا نمایندگان مجلس و مقامات عالی رتبه حال حاضر و دولت های گذشته همه افتخار این را داشته اند كه در این دانشگاه تحصیل كرده اند.

۶- دانشگاه صنعتی اصفهان

10 دانشگاه برتر ایراندانشگاه صنعنی اصفهان بزرگترین دانشگاه كشور از لحاظ وسعت می باشد. این دانشگاه در نزدیكی “خمینی شهر” اصفهان در 5 كیلومتری “اصفهان” واقع شده است.در شهر “اصفهان” دو دانشگاه تراز اول كشوری قرار دارد، یكی دانشگاه صنعتی و دیگری دانشگاه اصفهان. دانشگاه صنعتی اصفهان در سال 1356 با نام دانشگاه “آریامهر” شروع به فعالیت كرد و الگوی اولیه خود را از دانشگاه “ام ای تی” امریكا گرفته است.

دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه از پیشتازان دانشگاهی در ایران بوده است. تا جایی كه در سال های اخیر بین 4 دانشگاه در ضمینه تولید علم در كشور قرار گرفته است.

۷- دانشگاه علم و صنعت ایران

10 دانشگاه برتر ایراندانشگاه علم و صنعت واقع در “تهران” كه به گفته بسیاری از اندیشمندان، اولین موسسه آموزشی ایران می باشد كه در سال 1308 پایه گذاری شد، می باشد. دانشگاهی كه در سال 2016 توانست در رتبه اول دانشگاه های كشور طبق رتبه بندی “تایمز” به خود اختصاص دهد.

۸- دانشگاه شیراز

10 دانشگاه برتر ایراندانشگاه شیراز دومین دانشگاه از لحاظ وسعت در كشور و بین 3 تا 5 دانشگاه برتر در گزارش سالانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. دانشگاه “شیراز” در میان دانشگاه های كشور در رشته فنی و مهندسی از جمله دانشگاه های مادر كشور به حساب می آید. دانشگاهی قدیمی كه در سال 1325 هجری شمسی با نام دانشگاه “پهلوی” شروع به فعالیت كرده و مستقیما زیر نظر دانشگاه “پنسیلوانیا امریكا” به فعالیت خود ادامه داد.

۹- دانشگاه فردوسی مشهد

10 دانشگاه برتر ایراندر سال 1328 هجری شمسی دانشگاه مشهد به طور رسمی از آموزشگاه عالی به دانشگاه تبدیل یافت. دانشگاه “مشهد” كه در سال 1353 به “دانشگاه فردوسی مشهد” تغییر نام داد سومین دانشگاه ایران و از قدیمی ترین دانشگاه های كشور می باشد. دانشگاهی كه همه ساله در برخی رشته ها حرفی در میان دیگر دانشگاه های كشور برای گفتن داشته است.

۱۰- دانشگاه شهید بهشتی تهران

10 دانشگاه برتر ایران

دانشگاه شهید بهشتی یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ایران است که در منطقهٔ اوین، غرب ولنجک و شرق درکه در شمال غربی شهر تهران واقع شده‌است.دانشگاه شهید بهشتی دارای ۱۹ دانشکده، ۳ پردیس و ۱۶ پژوهشکده و مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است. در حال حاضر سعدالله نصیری قیداری رییس این دانشگاه می باشد.

این دانشگاه در سال ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملی ایران به‌دستور محمدرضا پهلوی و توسط علی شیخ‌الاسلام تأسیس شدو تا پیش از سال ۱۳۶۲ با این نام خوانده می‌شد. علی‌رغم افتتاح رسمی در اسفندماه ۱۳۳۹، پذیرش دانشجو در مهر ۱۳۳۹ و توسط دانشکده‌های معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که اولین دانشکده‌های دانشگاه بودند انجام شد. در خرداد ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی با تغییر نام دانشگاه از «دانشگاه ملی ایران» به «دانشگاه شهید بهشتی» موافقت کرد.

محصولات سفر

3 دیدگاه دربارهٔ «10 دانشگاه برتر ایران»

  1. سلام وعرض ادب بنده مدرک کاردانی مددکاری که بامعدل۱۸/۹۹در دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی فارغ التحصیل شدم به نظر شما میتونم از طریق مدرک کاردانیم درکنکور شرکت کنم ؟واگه رتبه بالا بیارم میتونم به دانشگاه شهیدبهشتی برم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید