بنر هدر

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر اهل مسافرت و گشت و گذار باشید، به این نکته پی برده‌اید که با انجام برخی اقدامات، هزینه‌های‌تان در سفر کاهش می‌یابد. کاهش هزینه در سفرهای خارجی به دلیل نوسانات و رشد قیمت ارز اهمیت ویژه‌ای دارد.

اگر قصد خرید تور ترکیه یا سفر به شهر استانبول را دارید باید بدانید که خرید استانبول کارت، یکی از ضروریات سفر شما به شمار می آید.

استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

به دلیل گران بودن قیمت سوخت و برخی عوامل دیگر، هزینه جابه‌جایی با تاکسی در استانبول سرسام‌آور است. از سوی دیگر زمانی که در استانبول هستید، برای گشت و گذار و خرید باید مدام در شهر رفت و آمد داشته باشید. بنابراین منطقی است که به فکر چاره‌ای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه باشید.

استانبول کارت یک کارت است که به شما اجازه می دهد با استفاده از آن از تمامی وسایل نقلیه استانبول استفاده کرده و هزینه های رفت و آمد خود را با آن پرداخت کنید.
مهم نیست که توریست هستید و به استانبول می روید یا اقامت این شهر و کشور را دارید، در هر صورت برای استفاده از مترو، اتوبوس، تراموا و قایق های مسافربرید (فری) باید استانبول کارت داشته باشید و به هیچ عنوان از شما پول نقد قبول نمی کنند .

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

و شیوع ویروس کرونا در ترکیه هم مزید بر این موضوع شده و اگر ممکن بود که برخی راننده ها پول نقد قبول کنند یا بعضی مسافران به جای شما کارت بزنند، دیگر این کار را نمی کنند.

وجود استانبول از آنجایی مهم می شود که بدانید برای رفت و آمد در استانبول باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید و حتی اگر هزینه تاکسی هم برای شما مهم نباشد و بخواهید همه جا با تاکسی بروید، بازهم باید بدانید که استانبول شهر شلوغ و پرترافیکی است و مترو بهترین راه برای گردش در آن به شمار می آید.
شاید تا اینجا را در رابطه با استانبول کارت می دانستید اما نمی دانید که این کارت ها چند نوع دارند و تفاوت آنها باهم چیست، در ادامه به این موضوع می پردازم.

انواع مختلف استانبول کارت

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

استانبول کارت دارای یک نوع معمولی و 3 نوع ویژه است و بد نیست که پیش از خرید با همه آنها آشنا شوید. کارت ها هوشمند هستند و لازم نیست که هنگام استفاده از آنها دستگاه را لمس کنند و حتی اگر در کیف پول شما هم باشد، کار می کند.
اگر کارت شما به اندازه کافی شارژ نداشته باشد ارور Yetersiz Bakiye می دهد. در نظر داشته باشید که کارت زدن شما چک می شود و نمی توانید که بدون کارت زدن از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

استانبول کارت عادی

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

این کارت که آبی رنگ است و ماوی کارت Mavi Kart نام دارد یک کارت فصلی به شمار می آید. شما می توانید با استفاده از آن کرایه خود را در تمامی وسایل نقلیه عمومی به جز تاکسی پرداخت کنید. توجه داشته باشید که اگر بیش از یک ماه در استانبول می مانید، بهتر است که آن را به صورت ماهانه شارژ کنید تا شامل تخفیف شوید.
بر اساس آخرین اخباری که داریم قیمت این نوع استانبول کارت 10 لیر است که اگر آن را از دستگاه ها یا فرودگاه تهیه کنید گران تر (دست کم 11 لیر) می شود. استانبول کارت را می توانید به میزان دلخواه شارژ کنید که حداکثر آن 300 لیر است.

استانبول کارت رایگان

یکی از انواع استانبول کارت رایگان است که متاسفانه به توریست ها داده نمی شود. این نوع کارت فقط مخصوص افراد مقیم ترکیه است که سن آنها بیش از 65 سال باشد.

استانبول کارت مخصوص دانشجویان

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

این نوع استانبول کارت نیز به گردشگران فروخته نمی شود و تنها مخصوص دانشجویانی است که در ترکیه مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان می توانند آن را با تخفیف بخرند و با تخفیف شارژ کنند و امکان استفاده از آن را در اماکن بیشتری دارند.

فراموش نکنید که اگر دانشجوی ترکیه هستید باید کارت شناسایی داشته باشید تا این کارت را به شما بفروشند.

استانبول کارت شهروندان

نوع دیگری از استانبول کارت وجود دارد که فقط مخصوص افرادی است که اقامت ترکیه را دارند. این کارت نیز با کارت شناسایی عرضه می شود و کمی از کارت های توریستی ارزان تر است و فرق اصلی آن با کارت های عمومی در میزان شارژ آنهاست.

استانبول کارت را چه طور تهیه کنیم؟

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

روش خرید استانبول کارت بسیار آسان است. شما می‌توانید استانبول کارت را از دکه‌های داخل ایستگاه مترو بخرید. دستگاه‌های شارژ کارت مترو هم استانبول کارت را می‌فروشند. روش دیگر این است که از دکه‌های روزنامه فروشی داخل شهر کارت‌تان را تهیه کنید.

استانبول کارت در فرودگاه های استانبول

اما طبیعی است زمانی که به استانبول برسید، بخواهید همان ابتدا استانبول کارت را بخرید. بنابراین در فرودگاه باید به دنبال استانبول کارت باشید. شما در فرودگاه آتاتورک، می‌توانید استانبول کارت را از ایستگاه مترو واقع در فرودگاه بخرید. از همان جا می‌توانید از استانبول کارت برای خروج از فرودگاه با مترو استفاده کنید.

در صورتی که هواپیمای شما در فرودگاه صبیحا گوکجن فرود بیاید، می‌توانید استانبول کارت‌ را از کیوسک‌هایی بخرید که در خروجی ترمینال پروازهای خارجی واقع شده‌اند.

خوب است این نکته را هم بدانید که اتوبوس‌های مخصوص فرودگاه (اتوبوس‌های سریع‌السیر) علاوه بر استانبول کارت، برای کرایه پول نقد هم قبول می‌کنند. اما از زمانی که وارد شهر شدید، به هیچ وجه نمی‌توانید کرایه‌تان در اتوبوس، مترو، تراموا و… را با پول نقد بپردازید.

روش شارژ کردن استانبول کارت

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

شما می‌توانید استانبول کارت را  در ایستگاه‌های مترو شارژ کنید. شیوه کار هم به این ترتیب است که به یکی از دستگاه‌های شارژ موجود در ایستگاه‌ها مراجعه می‌کنید.

سپس کارت را روی سطح شیشه‌ای که مخصوص کارت است، می‌گذاریم. پس از این کار، موجودی کارت در مانتیور دستگاه نشان داده می‌شود.

بعد از اینکه میزان موجودی را خواندید، کارت را بردارید. سپس اسکناس را وارد دستگاه کنید کنید. دقت کنید که اسکناس را کاملا صاف داخل دستگاه قرار بدهید.

مجددا کارت را روی سطح شیشه‌ای بگذارید. بعد از چند ثانیه کارت شما به اندازه اسکناسی که داخل دستگاه گذاشته‌اید، شارژ می‌شود. رسیدی را هم که دستگاه می‌دهد، بردارید.

کدام وسایل نقلیه استانبول کارت را قبول می‌کنند؟

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

تمام وسایل نقلیه عمومی در استانبول، استانبول کارت را قبول می‌کنند. مترو، تراموا، متروباس، اتوبوس، قایق، تی‌سی‌دی‌دی، هاواتاش (یا هاواباس که اتوبوس فرودگاهی است) و انواع قایق‌های کروز (شامل توریل و دنتور) از جمله این وسایل نقلیه است.

پس از سفر با استانبول کارت مان چه کار کنیم؟

شاید با خود تصور کنید که اگر پولی در استانبول کارت‌ تان باقی بماند، باید چه کار کنید. یا حتی اگر پولی نماند، پولی که بابت خرید خود کارت پرداخته‌اید، چه می‌شود.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به استانبول علاقه دارید، نگران نباشید. استانبول کارت شما تا 2 سال اعتبار دارد و در سفرهای بعدی‌تان می‌توانید از آن استفاده کنید. یا می‌توانید آن را به دوستان و نزدیکان‌تان بدهید که قصد سفر به استانبول را دارند.

نکات مهم درباره استانبول کارت

استانبول کارت چیست؟ چطور و کجا از استانبول کارت می توان استفاده کرد؟!

اگر به صورت چند نفره به سفر می روید، لازم نیست که به ازای هر نفر یک استانبول کارت بخرید بلکه یک استانبول کارت را می توانید برای 5 نفر استفاده کنید اما برای بیش از 5 نفر باید یک کارت دیگر نیز بخرید.
اگر استانبول کارت را بخرید و سپس پشیمان شوید، نمی توانید آن را پس بدهید و دیگر پول شما را پس نمی دهند. اگر خیلی علاقه مند بودید که هزینه خود را پس بگیرید باید به اداره حمل و نقل استانبول مراجعه کنید و کاغذبازی های زیادی را پشت سر بگذارید تا پول شما را پس بدهند که 6 تا 10 لیر ارزش این میزان دردسر را ندارد.
اگر سفر شما به اتمام رسیده و دیگر نیازی به استانبول کارت خود ندارید، می توانید آن را به سایر ایرانیانی که در استانبول هستند، بفروشید.
کودکانی که سن آنها کمتر از 6 سال است نیاز به پرداخت هزینه برای استفاده از وسایل نقله عمومی (به جز تاکسی) ندارند.
اگر علاقه ای به خرید استانبول کارت ندارید، می توانید اپلیکیشن آن را دانلود کنید اما این کار را به ایرانی های مقیم ایران توصیه نمی کنیم چون برای استفاده از آن باید کردیت کارت داشته باشید یا در یکی از بانک های کشور ترکیه دارای حساب بانکی. در هرصورت برای دانلود آن کافیست عبارت Istanbulkart App را در اپ استور یا پلی استور سرچ کنید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید