معرفی چشمه پیر سقا با آبی اسرار آمیز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

چشمه‌ها همیشه حیات‌بخش زندگی بشر بوده‌اند و امروزه نیز با آب معدنی و سالم خود، انرژی‌بخش زندگی انسان‌ها به شمار می‌آیند. در این میان بعضی از چشمه‌ها شگفت‌انگیزاند و شما را غافلگیر می‌کنند.

یکی از این چشمه‌ها، چشمه روستای پیر سقا است که در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهرستان چاراویماق قرار دارد و بسیار عجیب و غریب جلوه می‌کند.

پیرسقا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق جنوب غربی بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.

معرفی چشمه پیر سقا با آبی اسرار آمیز

در این روستا ، چشمه‌ای عجیب وجود دارد که توجه توریست‌ها و مسافرها را به خود جلب نموده‌است. این چشمه به‌طور تعجب انگیز ، روزی چند بار با شدت قابل توجهی جاری شده و بعد از جریان می افتد.

خاصیت عجیب و منحصر به فرد آن موجب شده‌است که اسم آن را « پیرسقا» بگذارند. در اصطلاح محلی، پیر به جایی گفته می‌شود که حاجت و مشکل مردم را برطرف می‌سازد.

به همین دلیل به این جا ،پیر گفته می‌شود زیرا مردم بومی یک اعتقاد معنوی به این محل دارند . و حتی بعضی‌ها ادعا می‌کنند که قبر یکی از اولیاء الله در اینجا باشد.

گفته شده که آثار قابل توجهی از گذشتگان بالاخص نقاشی‌های زیبا در این محل موجود بوده که به نظر می‌رسد افرادی که به دنبال گنج یابی بوده‌اند آن‌ها را تخریب نموده و آثار مذکور را از بین برده‌اند.

هنگام جاری شدن آب، صدایی همچون موتور هواپیما به گوش می‌رسد که شور و هیجان را به منطقه هدیه می‌کند. مردم این منطقه چشمه پیرسقا چاراویماق را به اسم چشمه اسرارآمیز پیر نیز می‌شناسند و آن را مقدس می‌دانند.

معرفی چشمه پیر سقا با آبی اسرار آمیز

تاکنون نظریه‌های مختلفی درباره چگونگی عملکرد این چشمه بیان شده است، ولی هنوز نحوه‌ی کارکرد آن مشخص نشده و همچون یک راز سر به مهر عجیب و شگفت‌انگیز است.

چشمه پیر سقا در طول سالیان متوالی داستان‌ها و روایت‌های زیادی را به خود دیده و گفته می‌شود که در دوران قاجار نیز یکی از اربابان این منطقه در کنار آن مدتی توقف کرد ولی چشمه جاری نشد و بعد از رفتن او آب چشمه به جریان افتاد.

آب چشمه پیر سقا آذربایجان شرقی بسیار گوارا است و می‌توان از آن برای شرب نیز استفاده کرد. چشم‌انداز زیبا، دشت‌ها و مراتع سرسبز، درختان بلند و صدای آواز پرندگان چیزی است که در آن حوالی به وضوح حس می‌شود و با استراحت کردن در آنجا از هیاهوی شهر به دور خواهید بود.

اگر در اطراف چشمه پیر سقا در چاراویماق گردش کنید، با گورستان قدیمی روستای پیرسقا رو به رو می‌شوید که در گذشته محل دفن مردم منطقه بوده است.

معرفی چشمه پیر سقا با آبی اسرار آمیز

در دوره‌ای که این قبرستان بدون نگهبان بود، قبرها مورد سرقت قرار گرفتند و عتیقه‌های زیادی از درون آن‌ها دزدیده شد. امروزه با گورهایی بی سر و ته مواجه می‌شوید که با وجود قدیمی بودن، ارزشمند و تاریخی‌اند.

در اطرف چشمه پیر سقا رودهای مختلفی همچون آیدوغموش جریان دارد که با آب زلال و شفاف خود، طراوت و تازگی را به این منطقه تقدیم کرده‌اند و میزبان گردشگران و ماجراجویان زیادی‌اند که از راه دور و نزدیک به آنجا سفر می‌کنند.

اگر هم به کوهنوردی علاقه‌مندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به کوه گور بلاغ بروید و از بودن در طبیعت زیبا لذت ببرید و بر فراز آن به عکاسی کردن و پرنده‌نگری بپردازید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید