جاهای دیدنی تهران در نوروز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

نوروز را فقط باید تهرانگردی کرد. می‌پرسید چرا؟ تهران شهری است پر از مکان‌های دیدنی که نظیرش در هیچ جای ایران نیست. برای شناختن مکان‌های دیدنی تهران در نوروز با ما همراه باشید.

فهرست نمایش

چرا نوروز بهترین زمان برای تهران گردی است؟

تهران شهری است که مردم آن با مشغله زیاد هر روز در رفت و آمدند. تنها زمانی که تهران در آرامش و استراحت به سر می برد همین ایام نوروز است. خیابان های خلوت و هوای پاکیزه بهترین فرصت را برای شما فراهم می کند تا از تهران و جاذبه های دیدنی اش لذت ببرید.

چرا تهران گردی در نوروز نیاز به راهنمایی دارد؟

خیلی ها از جمله تهرانی ها نمی دانند که جاهای دیدنی تهران بسیار زیاد است. ایام نوروز فرصت اندکی است و اگر به شهر تهران سفر کرده باشید یا حتی اگر تهرانی باشید تنها با یک برنامه ریزی منظم می‌توانید تعداد قابل توجهی از این جاهای دیدنی را ببینید. همانطور که می دانید تهران شهر بزرگی است به همین دلیل برای رفتن از هر منطقه ای به منطقه دیگر باید زمان زیادی صرف کنید. بنابراین بهتر است قبل از هر چیز این مکان های دیدنی را از نظر فاصله ای که باید برای دیدن آن ها طی کنید دسته بندی کنید. در این مقاله ما تلاش کرده ایم مکان های دیدنی تهران را منطقه به منطقه و از نظر فاصله ای که از هم دارند طبقه بندی کرده و برنامه ای برای شما تدوین کنیم تا راحت‌تر بتوانید در این شهر بزرگ گشت و گذار کنید.

دسته بندی‌های منطقه‌ای و مکانی برای مکان‌های دیدنی که در نوروز باید ببینید

1) منطقه یک تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های دیدنی منطقه ۱ تهران را بر اساس دسته های فرهنگی – تاریخی، تجاری، تفریحی، مذهبی – تفریحی طبقه بندی کرده ایم تا به راحتی و بر اساس علاقه ای که به مکان های مختلف ممکن است داشته باشید مکان مورد علاقه خود را انتخاب کرده فاصله مکانی که از هم دارند را بررسی کرده و از آن ها دیدن کنید.

مکان های فرهنگی – تاریخی – تفریحی منطقه ۱ تهران

کاخ ها:

  • مجموعه کاخ موزه سعد آباد

جاهای دیدنی تهران در نوروز

مساحت ۱۱۰ هکتاری در کوهپایه های توچال و دره دربند، در شمال تهران و مجموعه ای از فضای طبیعی و تاریخی همه برای یک روز مفرح و گشت داخل تهران گردی در نوروزی که از تهران خارج نشوید کافیست.

  • کاخ نیاوران

جاهای دیدنی تهران در نوروز

چند سالی از شکل گیری سلسله قاجار نمیگذشت که کاخ نیاوران ساخته شد و حالا بطور مستقل اداره میگردد. البته کاخ نیاوران در سال ۱۳۷۹ به استقلال رسید و پیشتر با کاخ سعد آباد اداره میشد.

موزه ها:

  • باغ موزه هنر ایرانی

جاهای دیدنی تهران در نوروز

باغ موزه هنر ایرانی در منطقه الهیه میباشد. شهرت این باغ موزه، به دلیل وجود ماکت هایی زیبا است که از جاذبه های گردشگری معروف ایران در آن است. سال ۱۳۱۰ و دوران رضا خان طرحی که در آن سال برای باغ کشیده بودند حالا به این زیبایی هویدا می کند.

  • موزه طبیعت و حیات وحش

جاهای دیدنی تهران در نوروز

موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش های متعدد نمایشگر نمونه های زیستی متنوع ایران است. در سالن های آن پنج راسته پستانداران و زوج سمان در 13 خانواده، خوکها و فک ها بیش از 26 گونه از موجودات را به نمایش گذاشته است.

  • موزه سینمایی ایران

جاهای دیدنی تهران در نوروز

تالارهای موزه سینمای ایران نشان از تاریخ سینمای کشور و میراث فرهنگی و سینمایی از آغاز این هنر تا به امروز است و با آغازگران سینمای ایران، نخستین تجهیزات سینمایی، افتخارات بین المللی آشنا شده و از مجموعه یادگارها و دست آوردهای هنرمندان بازدید می شود.

  • موزه دکتر حسابی

جاهای دیدنی تهران در نوروز

موزه دكتر حسابی چند ماه پس از فوت دكتر حسابی، در اواخر 1371 و در منزل مسكونی او افتتاح شد این موزه در طبقه سوم و در ضلع غربی منزل دكتر حسابی ايجاد شده و مساحتی حدود 40 مترمربع دارد و شامل وسايل شخصی دكتر حسابی است.

مکان های تجاریِ مدرن منطقه یک تهران

  • مرکز خرید پالادیوم

جاهای دیدنی تهران در نوروز

این مرکز در سال 93 با نام مرکز خرید پالادیوم تهران در 13 طبقه با بیش از 150 واحد تجاری و زیربنایی حدود 100 هزار مترمربع افتتاح شد.

این مرکز بدلیل طراحی زیبا و جذابی که دارد فورا به شهرت رسید و از اصلی ترین مراکز تجاری تهران می باشد.

  • مرکز خرید مدرن الهیه

جاهای دیدنی تهران در نوروز

این مرکز از لوکس ترین مراکز خرید تهران و مجموعه ای از برندهای معتبر جهانی را گرد هم آورده که با مساحت 17 هزار مترمربع در سال 1390 احداث شده و در طول 8 سالی که از فعالیت آن می گذرد، توانسته مشتریان همیشگی خود را پیدا کند.

مکان های تفریحی – ورزشی منطقه یک تهران

  • مجموعه توچال

جاهای دیدنی تهران در نوروز

این مجموعه از بهترین مجموعه های تفریحی تهران را می باشد، بدون شک باید به سراغ مجموعه تفریحی توچال برویم و از زیبایی های آن لذت ببریم منطقه ای که از فراز آن می توان به تماشای شهر نشست، از فعالیت های تفریحی و ورزشی مختلف لذت برد و تا قله توچال کوه نوردی کرد.

  • بام تهران

 

بام تهران از معروف ترین ها در بخش مجموعه تفریحی منطقه توچال و در بالاترین نقطه خیابان ولنجک قرار دارد. بام تهران بدلیل آب و هوای خوش و محیط دلچسبش بسیار محبوب شده است. مکانی که دور تا دور آن صندلی های مختلفی چیده شده و شادی و همهمه مردم، فضای دلنشینی به آن داده است.

  • مجموعه کوهنوردی دربند و درکه

جاهای دیدنی تهران در نوروز

در تهران مسیرهای زیادی برای کوهنوردی وجود دارد  و تهرانی ها برای خودشان برنامه های یکروزه کوهنوردی تنظیم می کنند و ارتفاعات بالایی این شهر پر هرج و مرج می روند. کوهستان شمال تهران، جنوبی ترین رشته کوه در البرز مرکزی است، سمت جنوب آن از شرق به غرب، از دره ی دارآباد تا دره ی فرحزاد امتداد دارد. در این بین دره های متعدد دیگری نیز هست که اکثر آنها شمالی و جنوبی هستند. بلندترین نقطه این رشته کوه، قله توچال با ارتفاع ۳۹۶۱ متر است.

مکان های زیارتی – سیاحتی منطقه یک تهران

  • امامزاده صالح

جاهای دیدنی تهران در نوروز

امامزاده صالح  در شهرستان شمیرانات تجریش آن‌گونه که از کتیبه بالای سردر صحن برمی‌آید و بر اساس کتب بحرالانساب و کنز الانساب، از پسران امام موسی کاظم و برادران امام هشتم شیعیان علی پسر موسی (رضا) است.

بنای امامزاده از سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته و به شماره ۹۰۹ ثبت گردیده‌است. تعداد زائران این امامزاده در حدود ۳۰ هزار تن در روز برآورد شده‌است.

  • امامزاده قاسم

جاهای دیدنی تهران در نوروز

امام‌زاده قاسم در شمال منطقه شمیران و در روستای قدیمی «دژ علیا» واقع و بنای اصلی امام‌زاده برجی هشت ضلعی است که هر ضلع آن از داخل ۲/۲۵ متر عرض دارد و از آجر ساخته شده‌است

این بقعه امروزه دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشیکاری است. اصل بنای بقعه را از قرن هفتم هجری دانسته‌اند.

  • باغ و گورستان ظهیرالدوله

جاهای دیدنی تهران در نوروز

گورستان ظهیرالدوله گورستان کوچکی است بین امامزاده قاسم و تجریش در شمال تهران که علاوه بر علی‌خان ظهیرالدوله، تعداد زیادی از هنرمندان، شاعران و چهره‌های سرشناس ایران از جمله فروغ فرخزاد در آن مدفونند.

مکان های تفریحی – طبیعتی منطقه یک تهران

باغ ها

  • باغ فردوس

جاهای دیدنی تهران در نوروز

باغ فردوس محله‌ای از شمیران که در نزدیکی خیابان ولیعصر و میدان تجریش می باشد که موزه سینمای ایران در این مکان است.

در گذشته به دستور محمدشاه قاجار، در سال ۱۲۶۴ ق، قصری برای او در نزدیکی تجریش ساخته شد؛ اما همزمان با بیماری و مرگ او قصر نیمه‌تمام ماند و وی در همان قصر نیمه‌تمام به نام محمدیه (در محل محمودیه فعلی) از دنیا رفت.

بوستان ها

  • بوستان جمشیدیه

جاهای دیدنی تهران در نوروز

بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه یکی از بوستان‌های تهران است که در منطقه ۱ شهرداری تهران دارد. این پارک با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در محله جمشیدیه و در شمال خیابان نیاوران قرار دارد.

از ویژگی‌های این پارک، دریاچه، آبشار مجاور و نیز آب‌نماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلَک‌چال قرار دارد.

  • بوستان قیطریه

جاهای دیدنی تهران در نوروز

بوستان قیطریه یکی از بوستان‌ها (پارک‌ها) ی شمال تهران که در محلهٔ قیطریه و در منطقه ۱ شهرداری تهران واقع شده‌است. این بوستان در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قیطریه واقع است و از شمال به فرمانیه، از جنوب به میدان پیروز و بزرگراه صدر، از شرق به چیذر و از غرب به قیطریه و شریعتی محدود می‌شود.

2) منطقه دو تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تفریحی – گردشگری مدرن منطقه 2 تهران

  • برج میلاد

برج میلاد و تفریحات بلند

فقط کافی است که چشمتان به برجِ خوش قد و بالای میلاد بیافتد، تا تصور دیدن سرتاسر تهران از بالای برج، وجودتان را از شادی لبریز کند و شما را به سمت خود بکشاند. اگر گذرتان به تهران خورد حتما از برج میلاد دیدن کنید.

مکان های تفریحی – طبیعتی  منطقه 2 تهران

  • پارک ژوراسیک

جاهای دیدنی تهران در نوروز

یکی از زیباترین و دیدنی ترین مجموعه های دایناسورهای ما قبل تاریخ و همچنین حیوانات کمیاب جهان در ژوراسیک پارک تهران گردآوری شده و در فضای طبیعی از نقطه نظر محیط زندگی قرار گرفته است.
کودکان و نوجوانان و همچنین خانواده ها ضمن آشنایی با این گروه از موجودات کره زمین فرصت خوبی را برای گذراندن یک روز خوب در کنار آن ها و خرید از فروشگاه های ویژه، تهیه عکس یادگاری و سرزمین بازی و جایزه و سرگرمی های جذاب دیگر بدست می آورند.
ژوراسیک پارک تهران نخستین پارک آموزشی و موضوعی تهران است که بسیار مورد استقبال گردشگران و بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

  • پارک جنگلی پردیسان

جاهای دیدنی تهران در نوروز

این پارک در شمال غربی تهران واقع شده‌است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.

3) منطقه سه تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تفریحی – گردشگری مدرن منطقه 3 تهران

  • پل طبیعت

جاهای دیدنی تهران در نوروز

پل طبیعت به‌عنوان یکی از نمادهای پایتخت شناخته می‌شود که پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل می‌کند و روی اتوبان مدرس تهران احداث شده است. این پل در برنامه تور تهران‌گردی اکثر گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد؛ چراکه بازدید از این پل زیبا و مدرن و استفاده از فضاهای تفریحی دو سوی پل برای هر گردشگری لذت‌بخش است.

مکان های تفریحی – طبیعتی  منطقه 3 تهران

باغ ها

  • باغ ایرانی

جاهای دیدنی تهران در نوروز

بوستان باغ ایرانی یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تهران است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. این بوستان در محله ده ونک قرار کرفته است.

شاید برای مردم پایتخت هیچ مشکلی بزرگ‌تر از آلودگی هوا، ترافیک و شلوغی در شهر نباشد. به همین دلیل مردم هرگاه فرصتی می‌یابند به شهرهای دیگر ایران و به خصوص شهرهای شمالی و سرسبز کشورمان که آب و هوای بهتری دارند سفر می‌کنند تا کمی حال و هوای آن‌ها عوض شود.

بوستان ها

  • پارک بهشت مادران

جاهای دیدنی تهران در نوروز

بوستان بهشت مادران، اولین پارک مخصوص بانوان در تهران است که فرصت مناسبی را برای تفریح و گشت و گذار خانم ها در فضایی اختصاصی مهیا می کند. در این پارک، بانوان می توانند با پوشش آزاد در جاده سلامتی به پیاده روی بپردازند، پیک نیک کنند، به سراغ خانه فرهنگ حورا بروند و از برنامه های مختلف آن مثل کلاس های آموزشی علوم قرآنی و معارف اسلامی، صنایع دستی، موسیقی، هنرهای تجسمی و …استفاده کنند و یا از امکانات سالن های ورزشی این پارک بهره بگیرند.

همچنین در این پارک کلاس های متنوعی هم ویژه خانم ها برگزار می شود که از جمله شان می توان انواع کلاس های آموزش مراقبت از گیاهان و سبزی کاری در منزل اشاره کرد. یک کتابخانه غنی هم برای دوستداران کتابخوانی در این پارک وجود دارد که می توانید از آن بهره ببرید.

  • پارک طالقانی

جاهای دیدنی تهران در نوروز

پیش از این که بوستان آب و آتش و پل معروف طبیعت جان بگیرند و به یکی از محبوب ترین جاذبه های پایتخت ایران بدل شوند، بوستان طالقانی با 310 هزار متر مربع در حاشیه بزرگراه حقانی یکی از محبوب ترین و مشهورترین پارک های تهران بود و بسیاری برای گشت و گذار به اینجا می آمدند؛ پارکی جنگلی که در تپه های عباس آباد تهران قرار دارد و به دلیل گونه های مختلف و متعدد گیاهی از آن به عنوان ریه تنفسی تهران نیز یاد می کنند.

البته این پارک در بین مردم با نام های پارک جنگلی عباس آباد و تپه های داوودیه نیز شناخته می شود. بوستان طالقانی امروزه برای امکانات ورزشی خوب، مسیرهای مختلف پیاده روی، آلاچیق های متعدد و راه چوبی اش مشهور و محبوب شده است.

  • پارک آب و آتش

مکان های تفریحی – فرهنگی  منطقه 3 تهران

  • پردیس سینمایی ملت

4) منطقه پنج تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تجاری مدرن منطقه 5 تهران

  • تیراژه
  • مگامال

مکان های زیارتی – سیاحتی مدرن منطقه 5 تهران

  • امامزاده سید جعفر و سیده حمیده خاتون

5) منطقه یازده تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تفریحی – تجاری منطقه 11 تهران

بازارهای مرکزی

  • میدان حسن آباد
  • چهارراه ولی عصر

بازارهای سنتی

  • بازارچه چوبی
  • بازارچه نائب آقا

مکان های تاریخی – فرهنگی منطقه 11 تهران

خانه های تاریخی

  • عمارت تیمور تاش
  • خانه مینایی
  • خانه امیربهادر
  • خانه امین الدوله
  • حمام انصاری (سفره خانه ارسباران)
  • تئاتر شهر

موزه ها

  • موزه قرآن
  • موزه هنر های سنتی
  • موزه مقدم

مکان های زیارتی – سیاحتی منطقه 11 تهران

  • مقبره شیخ هادی

6) منطقه دوازده تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تفریحی – تجاری منطقه 12 تهران

مجتمع تجاری تفریحی مدرن

  • پردیس سینمایی چهارسو (پاساژ چارسو)

بازار سنتی

  • بازار تهران
  • پیاده راه باب همایون

مکان های تاریخی – فرهنگی منطقه 12 تهران

موزه ها

  • موزه آبگینه

عمارت های تاریخی

  • کاخ گلستان
  • شمس العماره
  • باغ ملی
  • بنای بانک ملی
  • عمارت مسعودیه
  • کاروانسرای خانات

مکان های تفریحی – طبیعتی منطقه 12 تهران

  • باغ نگارستان

7) منطقه سیزده تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تفریحی – طبیعتی منطقه 13 تهران

  • پارک جنگلی سرخه حصار
  • پارک ملی خجیر

مکان های تاریخی – فرهنگی منطقه 13 تهران

موزه ها

  • موزه برق
  • موزه تاریخ

8) منطقه چهارده تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تاریخی – فرهنگی منطقه 14 تهران

عمارت های تاریخی

  • کوشک وثوق‌الدوله(باغ سلیمانیه)

موزه ها

  • خانه موزه دکتر معین

مکان های تفریحی – طبیعتی منطقه 14 تهران

بوستان ها

کاج، ترنج، قصر فیروزه، گلزار شهدای گمنام، هفتم تیر، جهانبخش و پارک بسیج، سمیه، ‌فتح،‌ شکوفه ابیانه،‌ چهارباغ،‌ ارتباطات،‌گلسار،‌ اشکان،‌ محوطه دانش و محوطه زیتون است

مکان های زیارتی – سیاحتی منطقه 14 تهران

  • اماکن تاریخی
  • قبرستان ارامنه
  • بقعه چهل تن
  • مسجد بقیه‌الله
  • قبرستان زرتشتیان

9) منطقه هفده تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های زیارتی – سیاحتی منطقه 17 تهران

  • زیارتگاه امامزاده حسن

10) منطقه هجده تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های زیارتی – سیاحتی منطقه 18 تهران

  • بقعه ملکوتی امامزاده زید

مکان های تاریخی – تفریحی منطقه 18 تهران

  • یخچال ترشنبه

11) منطقه نوزده تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های زیارتی – سیاحتی منطقه 18 تهران

  • مرقد آیت اله خمینی
  • بهشت زهرا

12) منطقه بیست تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های زیارتی – سیاحتی منطقه 20 تهران

  • شاه عبدالعظیم
  • بقعه بی بی شهربانو

مکان های تفریحی – تجاری منطقه 20 تهران

بازار سنتی

  • بازار شهر ری

13) منطقه بیست و یک تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تاریخی – فرهنگی منطقه 21 تهران

موزه ها

  • شهرک سینمایی غزالی
  • موزه خودرو های تاریخی ایران

14) منطقه بیست و دوم تهران و مکان های دیدنی این منطقه:

مکان های تفریحی – طبیعتی منطقه 22 تهران

  • دریاچه چیتگر (دریاچه شهدای خلیج فارس)
  • بوستان جنگلی چیتگر
  • بوستان آبشار تهران
  • باغ ملی گیاه‌شناسی
  • مجموعه پارک و باغ وحش ارم

مکان های تفریحی – ورزشی منطقه 22 تهران

  • دهکده آبی پارس
  • پارک آبی او پارک (اُ پارک) تهران

مکان های تفریحی – تجاری منطقه 22 تهران

  • مجموعه تفریحی و تجاری بام لند

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید