بنر هدر

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

غذاهای چینی معروفترین غذاها در دنیا هستند. اما در حقیقت تفاوت‌های بسیاری با غذاهای غربی دارند، در اینجا ما به شما برخی از حقایق عجیب درباره غذاهای چینی را معرفی می‌کنیم.
بزرگترین تنوع در مزه و طعم چینی  – آن‌ها شبیه هم نیستند.

آیا می‌دانستید که غذای چینی دارای ۵ طعم کلیدی است و با توجه به طب سنتی در چین، شیرین، ترش، نمکی، تلخ و تند است. طعم غذاها در نقاط مختلف چین با هم متفاوت است مثلا: غذاهای سیچوآن برای عطر غذاها و تندی غذایشان معروف است، غذاهای هنگ کنگ برای طعم شیرین و خوشمزه‌ای که دارند معروف هستند، غذاهای شمالی برای طعم نمکی که دارند معروف است و غذاهی جنوب چین برای طعم ترشی که دارند معروف هستند.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

تقسیم غذاهای شمالی و جنوبی ( گندم / برنج )

در شمال چین هوا خشک و سرد است بنابراین مردم شمال چین گندم می‌کارند پس غذاها در شمال بیشتر با گندم تهیه می‌شود از این نمونه غذاها می‌توان به دامپلینگ، نودل‌های گندمی، نان‌های بخارپز شده و نان‌هایی که موادی پر شده اند اشاره کرد.
در جنوب چین، مردم بیشتر از برنج استفاده می‌کنند، نمونه‌ای از این غذاها مثل کاسه‌های برنج و نودل‌های برنجی است که در تمام وعده‌ها چینی ها  همراه انواع مختلفی از سبزیجات و میوه ها می‌خورند و گاهی نیز از گندم استفاده می‌کنند.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

چینی ها هرچیزی را که حرکت می‌کند را می‌خورند.

در خارج از چین مردم از غذاهای چینی شوکه می‌شوند، بسیاری از غذاهای چینی احساس عجیب و غریب و ناراحت‌ کننده‌ای را برای خارجی‌ها به وجود می‌آورد. این غذاهای عجیب مانند: گوشت سگ، عقرب، حشرات، مار، موش و خوک است. این نوع غذاها در چین متداول هستند.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

مقدار زیادی سبزیجات در غذای چینی

چینی‌ها سبزیجات و میوه‌‌‌‌های بیشتری نسبت به غربی‌ها می‌خورند و رژیم غذایی آن ها دو برابر غربی‌ها دارای فیبر است. و در همه وعده‌های غذایی چینی‌ها باید سبزیجات تازه وجود داشته باشد.

غذاها در چین باید تازه باشند نه غذاهای کنسرو شده / غذاهای منجمد شده

بازارهایی که در آن ها حیوانات تازه کشته شده و یا زنده و سبزیجات تازه به فروش می‌رسند به تعداد فراوان و همه روزه در چین وجود دارند. این نوع بازارها در بیشتر نفاط چین وجود دارد و چینی‌ها هر روز به این بازارها می‌روند. چینی ها هر روز باید سبزی تازه بخورند فریزر در چین تقریبا بدون استفاده شده است.
همچنین طبق طب چینی، غذاها را باید در فصل خود خورد، مثلا غذاهایی که مربوط به آب و هوای گرم یا آب و هوای سرد است را باید در فصل خود خورد. مثلا تربچه سفید بزرگ در زمستان مصرف می‌شود.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

چینی ها استخوان را می‌خورند و یا آن ها را خرد می‌کنند.

چینی ها فرهنگ غربی را دوست ندارند و اغلب ماهی را به صورت فیله نمی‌خورند و ماهی را با سر و استخوان (  اگر استخوان آن ها نرم باشند ) طبخ می کنند و فقط در برخی از موارد استخوان ها شکسته می‌شوند.
همچنین چینی ها معتقدند که گوشت در نزدیکی استخوان بهتر است و مغز استخوان بسیار مغذی است، به همین دلیل استخوان ها به طور عمدی شکسته می‌شوند تا مغز آن خارج شود پس اگر درچین غذای گوشتی خورید مراقب استخوان‌ها باشید.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

همه چیز به اندازه‌ای است که با چاپستیک بتوان خورد

چینی ها از چاقو و چنگال برای خوردن غذا استفاده نمی‌کنند آن ها این کار را بسیار خشونت آمیز و وحشیانه می‌دانند و از چاپستیک برای غذا خوردن استفاده می کننند و غذاها را قبل از پختن به قطعات کوچک تبدیل می کننند و یا غذاها بسیار نرم تهیه می‌کنند.

چینی ها از ۴۵ میلیلرد جفت چاپستیک در سال استفاده می‌کنند.

میانگین مبهمی برای استفاده از چاپستیک در چین وجود دارد، ۲ یا ۳ جفت در ماه برای هر نفر است و چین خود دارای جمعیتی برابر با ۱.۴ میلیارد نفر است.

بیشتر چاپستیک ها از چوب نرم یا بامبو ساخته می‌شوند.

۱۰۰مایل مربع در منطقه کوئین درختان بامبو و یا ۵۰۰۰۰ تن بامبو وجود دارند، تصور کنید کامیون هایی را از چاپستیک در  حدود ۳۰ مایل وجود دارند.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

چینی ها می توانند یک غذا را به ۱۲ روش مختلف پخت.

راه های زیادی برای طبخ غذاهای چینی وجود دارد، مثلا یک ماهی را می توانند به روش های مختلفی طبخ کنند مثلا: بخار پز، سوخاری، پخته، سرخ شده و یا با ماهی سوپ تهیه کنند و یا ترشی بگذارند و یا با سس سویا آن را شیرین و ترش کرد.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

 

 تزیین غذا می تواند دوست داشتنی و جذاب باشد.

سرآشپزهای چینی بر این معتقدند که اولین انتخاب برای یک غذا از طریق چشم صورت می‌گیرد. ظرف های غذا که  با الگوهای دقیق و  اشکال حیاتی و سبزیجاتی که حکاکی شده اند و گیاهان تزیین می‌شوند. بسیار جذاب و اشتهاآور است.
ظرف های غذا در چین با هنرمندی بسیار تزیین می‌شوند.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

نام غذاها گمراه کننده در چین

چینی ها دوست دارند تا نام های جذابی را به غذاها بدهند تا جایی که برخی از نام ها هیچ ارتباطی با مواد تشکیل دهنده آن ها ندارند. مثلا :
” برش های جگر زن و شوهر” این یک غذا برای آدم خوارها نیست. بلکه برش های نازک از جگر، زبان و دیگر قسمت های
گاو است که با روغن چیلی طعم دار شده است.
“مورچه هایی که از درخت بالا می‌روند” این غذا علاوه بر نامی که دارد از رشته فرنگی به همراه گوشت خوک که تند است تهیه می‌شود.

غذاهای چینی دارای معانی خاصی هستند.

چینی ها معانی خاصی را برای غذاهایشان بر اساس شکل، رنگ، تلقظ و افسانه ها استفاده می‌کنند.
در جشنواره ها و روزهای خاص باید غذاهای خاصی را بخورند تا به برکت برسند، برای مثال دامپلینگ هایی که به شکل شمش هستند را در سال نو می خورند که به معنی ثروت است و کیک های دور کره‌ای در میان پاییز بازسازی خانواده است.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

ظرف های به اشتراک گذاشته شده Lazy-Suzy-Style

در سنت وعده های غذایی چینی معمولا آن ها ظرف هایی که برای سرو کردن هستند را در وسط میز قرار داده و افراد با پیاله های برنج در اطراف میز می نشینند.
در رستوران ها برای میزها ۱۰ تا ۱۲ صندلی وجود دارد و در وسط میز یک سینی دوار برای به اشتراک گذاشتن راحت تر غذا در میان افرادی که در دور میز نشسته اند می‌باشد. این روش به سبک دوار تنبل معروف است.

نکاتی درباره غذاهای معروف چینی

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید