جاهای دیدنی کیاشهر ، تجلی پیوند جنگل و دریا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اين محدوده جنگلی 18 هكتاری امروزه در داخل شهر ساحلی بندر كياشهر به پارك جنگلی تبديل شده است.

اين پارك از شمال به اراضی سايت گردشگری ساحل كياشهر، از جنوب به بافت شهری، از شرق به دهكده ساحلی و از غرب به نهالستان كياشهر منتهی می شود.

جاهای دیدنی کیاشهر ، تجلی پیوند جنگل و دریا

پارک ساحلی کیاشهر نمايی از جنگل طبيعی و چشم نوازهای بی بدیل

عمده پوشش گياهی اين پارك از درختان توسكای ساحلی تشكيل شده است كه به طور خالص و يكنواخت در سطح پارك در مجاورت جاده و مزارع برنج قرار دارند. در برخي از نقاط آن نيز گياهان بالا رونده با ساقه هاي در هم پيچيده ضمن ايجاد زيبايي وحشی ، نمايی از جنگل طبيعي و چشم نواز را به وجود آورده است.

قرارگيری پارك جنگلی كياشهر در كنار مرداب طبيعی، پل چوبی کیاشهر و ساحل دريا منظره ای جذاب و دلپذير را به وجود آورده است كه مسافران و گردشگران می توانند ساعاتی خوش را در آن بگذرانند.

اين همجواری جنگل، مرداب و دريا مجموعه ای از زيبايی های طبيعی را در اين منطقه به وجود آورده است كه اگر بگوئيم در خاورميانه بي همتا و در دنيا كم نظير است سخن به گزاف نگفته ايم.

   در سال های اخير لزوم توجه به گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا و سالم اهميت پارك جنگلی بندر كياشهر را در استان گيلان بيش از پيش نمايان ساخته است. اهميتی كه پس از به بهره برداری رسيدن پل بزرگ كياشهر و احيای خط ساحلی دريای خزر نمايان تر شده است.

جاهای دیدنی کیاشهر ، تجلی پیوند جنگل و دریا

پارک جنگلی کیاشهراز مهمترين مکان های تفريحی و جنگلی آستانه اشرفیه است

 فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه در این باره می گوید: این پارک در همه فصول سال بویژه در ایام نوروز به دلیل داشتن شرایط آب و هوایی، امکانات تفریحی و امنیتی مناسب آماده پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروزی از سراسر کشور است.

علی باباخانی افزود: این پارک يکی از مهمترين مکان های تفريحی و جنگلی آستانه اشرفیه است و سالانه پذیرایی هزاران گردشگر و مسافر از اقصی نقاط کشور است.

وی اظهارداشت: پارک جنگلی کیاشهر تابلوی این شهرستان محسوب می شود و مردم از این فضا برای ورزش، تفریح و حضور در طبیعت استفاده می کنند.

فرماندار آستانه اشرفیه در ادامه از میهمانان خواست که در حفاظت از زیرساخت های این مجموعه نهایت دفت را داشته و از شکستن شاخه های درختان و روشن کردن آتش در نزدیکی درختان خودداری کنند.

 ” پل خشتي تجن ” از دیگر جاذبه های شهرستان آستانه اشرفیه که سالانه گردشگران زیادی را بسوی خود فرا می خواند، اين پل بر رودخانه حشمت رود در دهكده كيسم است.

اين جاذبه زیبایی گردشگری شامل يك دهانه با طاق جناقی است كه بلندی طاق آن 90 سانتی متر است.

در  كيلومتر پنج جاده كياشهر به چمخاله در دهستان دهكاء منطقه ای زيبا با منظره های دلفريب همسايگی جنگل و دريا خودنمايی می كند.

جاهای دیدنی کیاشهر ، تجلی پیوند جنگل و دریا

” ساحل عسگر آباد ” گردشگران را بسوی خود فرا می خواند

” ساحل عسگر آباد ” شايد به لحاظ بافت جغرافيايی مشابه بسياری از نقاط ساحلی ديگر دريای خزر باشد اما بكر بودن اين منطقه، وجه تمايز آن از سواحل ديگر دريای خزر شده است.

در اين قسمت از شهرستان آستانه اشرفيه جاده كياشهر به چمخاله به عنوان مرزی شاليزار های ديدنی را از جنگل های سرسبز آن جدا می كند بطوريكه مسافران عسگر آباد در يك سوی خود دشت هاي مسطح و شاليزارها را می بينند و در سوی ديگر درختان تنومند جنگلی و در هم فرو رفته را مشاهده می كنند.

بكر بودن اين منطقه، اجرای صحيح طرح سالم سازی و ايجاد برخی از امكانات رفاهی باعث شده است بسياری از گيلانی ها كه در روزهای تعطيل تابستان به دنبال مكانی زيباتر برای شنا می گردند به عسگرآباد بيايند و اين جدا از مسافرانی كه از استان های ديگر با شنيدن آوازه اين منطقه زيبای ساحل به اينجا می آيند.

” رودخانه سفيدرود ” به عنوان مهمترين عارضه طبيعی جلگه گيلان را به دو بخش غربی و شرقی تقسيم می كند در قديم به اين دو بخش بيه پيش و بيه پس گفته می شد.

اين رودخانه به طول 650 كيلومتر از سلسله جبال زاگرس سرچشمه می گيرد و پس از عبور از استان های كردستان،‌ آذربايجان و زنجان از دره منجيل و امامزاده هاشم (ع) وارد دشت گيلان می شود و در دهستان چهارده به شهرستان آستانه اشرفيه می رسد و پس از عبور از دهستان های چهارده، كيسم، كوركاء و دهسر در اين شهرستان در كياشهر به دريا می پيوندد.

رودخانه سفيدرود كه آن را سپيدرود و اسپيدرود هم گفته اند سالانه پنج هزار و 953 متر مكعب آبدهی دارد و حوضه آبريز آن معادل 58 هزار كيلومتر مربع است.

جاهای دیدنی کیاشهر ، تجلی پیوند جنگل و دریا

رودخانه سفیدرود کیاشهر جلوه زیبا و بکر گردشگری در گیلان

عبور اين رودخانه زيبا و خروشان از شهرستان جلگه ای آستانه اشرفيه با استمداد از هوای مطبوع استان گيلان جلوه هايی بكر و خدادادی از طبيعت گيلان را به وجود آورده است.

ساحل زيباي رودخانه سفيدرود مملو از درختان و گياهان طبيعی با عبور از لابه لای شاليزارهای چشم نواز آستانه، هر بيننده ای را به خود جلب می كند.

در فصول بهار و تابستان بسياری از مسافران و گردشگران ساحل اين رودخانه را براي استراحت و بهره بردن از طبيعت انتخاب می كنند.

 ماهيگيری در حاشيه اين رودخانه يكی از تفريحات مردم گيلان است تا ساعاتیخوش را در كنار طبيعت با تماشای امواج زندگی بخش سفيدرود بگذرانند.

” پل خشتی نياکو ” که از جاذبه های تاریخی آستانه اشرفیه است قدمت آن به قرن هشتم هجری بر می گردد. پل خشتی كه در اصطلاح محلی ” خشت پل ” گفته می شود 50 متر طول و 5 متر و 80 سانتيمتر عرض و همچنین در دو طرف پل جان پناهی به عرض 27 سانتيمتر و ارتفاع 60 سانتيمتر قرار دارد.

سنگ فرش كف پل با 470 سانتيمتر قطر استحكام بسيار زيادی دارد به طوری كه پس از سال ها عبور انسان ها و وسايل نقليه قديمی و جديد هنوز پا بر جاست . بلندی طاق اصلی پل خشتی نياكو تا سطح آب 6 متر است كه 2 طاق كوچكتر در دو طرف اين دهانه استحكام پل را بيشتر می كند.

اين پل كه در فهرست آثار ملی ايران ثبت شده است پس از ساخته شدن جاده ارتباطی جديد رشت  به لاهيجان از مسير اصلی خارج شده است و هم اكنون در داخل روستای نياكو از توابع شهرستان آستانه اشرفيه مورد استفاده مردم اين روستا قرار می گيرد.

با توجه به اهميت ميراث فرهنگی به نظر می رسد بايد برای حفظ اين اثر معماری از خطر تخريب ، تلاش های بيشتری صورت گيرد.

جاهای دیدنی کیاشهر ، تجلی پیوند جنگل و دریا

قدمت ” پل خشتی نياکو ” به قرن هشتم هجری بر می گردد

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی نیز موقعیت های گردشگری این شهرستان را بی نظیر دانست و بر ضرورت ایجاد زیر ساخت های جذب و ماندگاری توریست در منطقه تاکید کرد.

محمد حسین قربانی افزود:  مدیران اجرایی باید با تمام امکانات دستگاه به گردشگران نوروزی خدمات ارائه دهند.

وی اظهارداشت: مسئولان با بسیج امکانات، تجهیزات، برنامه ریزی و پایش مستمر باید در کمال سلامت و امنیت زمینه سفری شاد و لذت بخش برای مسافران نوروزی این شهرستان را فراهم کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیت های اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد و بطور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیت های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

وی یادآورشد: گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت نخست دنیا یاد می ‌کنند.

با این توصیف در شهرستان آستانه اشرفیه آثار تاریخی و طبیعی فراوانی وجود دارد که باید یک به یک این جلوه ها را دید نه نوشت.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید