بهترین سوغات تهران

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

شاید فکر کنید که تهران سوغات زیادی ندارد که تا حدودی هم حق دارید، چون بیشتر صنایع دستی‌ای که در تهران وجود دارد را میتوان در شهرهای دیگر که خودشان تولیدکننده‌اند، پیدا کرد. برای همین هم هست که وقتی حرف از سوغات تهران به میان می‌آید تنها چیزی که به ذهن متبادر می‌شود لباس و کیف و کفش است، چون تهران شهر پاساژهای رنگارنگ است و دیگر در کمتر خیابانی است که یک مرکز خرید سربرنیاورده باشد.  البته برخی دیگر مثل ما نیز نظر دیگری دارند و معتقدند سوغات تهران تنها به لباس ختم نمی‌شود و هرچند انتخاب‌ در زمینه سوغات چندان زیاد نیست، ولی کم هم نیست.

بهترین سوغات تهران را از کجا بخریم؟

بهترین سوغات تهران

از خرید لباس و مراکز خرید مهم شهر مثل ارگ تجریش، پالادیوم در زعفرانیه، مراکز خرید ونک و شهرک غرب و بازار تهران و فردوسی که بگذریم انتخاب‌های دیگری هم پیش رویمان است. معروف است که چنانچه به بازار تهران بروید، غم دست خالی رفتن به خانه کسی دیگر به کلی فراموش تان می‌شود، چون در بازار تهران انتخاب‌ها بی‌شمار است. از ادویه های خوش عطر و رنگ و خشکبار گرفته تا پارچه‌های رنگارنگ و ظرف و ظروف را میتوان از بازار تهران خرید. بازار تهران در خیابان پانزده خرداد-سبزه میدان واقع شده است.

انتخاب دیگر رفتن به پاساژ پروانه در چهارراه استانبول تهران است. اگر جمعه‌ها به این پاساژ بروید معمولا دست خالی از آن بیرون نمی آیید. در پاساژ پروانه یا جمعه بازار تهران، سوغات شهرهای دیگر مثل گلیم‌های خوش نقش و نگار، گیوه، لباس‌هاس سنتی و شال‌های ترکمن و انواع و اقسام ظرف و ظروف و عتیقه جات را هم میتوانید با قیمت‌های بسیار مناسب بخرید.

از دیگر جاهایی که میتواند در خرید سوغات کمکتان کند بازار تجریش است. در بازار تجریش که بوی خوش میوه‌های تازه و خوش رنگ و لعاب و ترشی‌های خانگی فضایش را پر کرده انتخاب‌های متفاوتی میتوانید داشته باشید. در فصل توت و شاه توت که معمولا اوایل تابستان است، میتوانید توت های فرداعلای باغ‌های تهران را بخرید. سیب خوش بو و خوشمزه دماوند انتخاب دیگری است که برای سوغات بردن دارید. جاذبه‌های بازار تجریش انقدر هست که وسوسه خرید چیزی را به جانتان بیاندازد، مثل انواع و اقسام سبزی های کوهی.

برای خرید سوغات از تهران انتخاب‌های دیگری هم هست، مثل خرید صنایع دستی از خیابان استاد نجات الهی یا ویلای تهران. سرتاسر این خیابان پر است از مغازه‌های صنایع دستی‌ای مثل انواع بلور و شیشه، ملیله‌کاری، ظروف نقره و سفال که قشنگی‌ بعضی از آنها آدم را به صرافت خریدش می‌اندازد.

بوی خوش قهوه در پیاده‌رو

بهترین سوغات تهران

از دیگر سوغات تهران قهوه است. قهوه فروشی‌های تهران که بوی خوششان در خیابان‌ها و پیاده روهای بعضی از مناطق میپیچد، از بهترین سوغاتی است که برای عزیزی که در شهری دیگر است میتوان به سوغات برد.، مخصوصا اگر آن عزیز به قهوه هم علاقه‌مند باشد. حالا قهوه خوب را از کجای تهران میتوان خرید. چند انتخاب دارید:

در ضلع شمالی میدان هفتم تیر و اول خیابان مفتح شمالی مغازه‌ای قدیمی است که قهوه ادنا نام دارد و سالهاست قهوه میفروشد. ویترین کوچک و شلوغ این مغازه پر از بسته های کوچک و بزرگ قهوه، کاکائو و چای است.

قهوه ست نرسیده به میدان فردوسی سر خیابان استاد نجات اللهی قرار دارد. ویترین مغازه پر از دانه های قهوهای آسیاب نشده است.

چهارراه استانبول که زمانی اولین مرکز فروش قهوه در تهران بود. مغازه های قهوه فروشی زیادی در این چهارراه که تقاطع خیابان فردوسی و جمهوری است شکل گرفتند و به مرور زمان یکی یکی بسته شدند و از میان آنها معروفترینشان یعنی قهوه ریو باقی ماند. این قهوه فروشی را از بوی خوش قهوه‌ای که آن محدوده را پرکرده میتوان تشخیص داد.

سوغاتی‌های ترش و شیرین

بهترین سوغات تهران

سوهان تنها مختص قم نیست و از حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهرری هم میتوان سوهان های اصیل و باکیفیتی خرید.

از شهریار که آب و هوایش برای به بار نشستن درختان میوه مناسب است، کشمش و از دربند تهران نیز آلوچه و لواشک های ترش و ملسی میتوان به سوغات برد که حتی فکر کردن به آن هم دهان آدم را آب می‌اندازد.

سوغات تهران، برای اکثر مردم ناشناخته است و تصورشان این است که تهران کالا یا محصول خاصی مختص به خود ندارد و شهری صنعتی است که بیشتر کالاهایی که در آن به چشم میخورد محصلات کارخانه های آن می باشد، امّا این تصوری اشتباه است. در استان تهران می توان تنوع زیادی را از نظر صنایع دستی و سوغات تهران مشاهده کرد. سفر به تهران با شلوغی های بسیار فرصتی برای یافتن سوغات و هدیه برای اقوام و خویشان نمی گذارد پس شما عزیزان را با سوغاتی های استان تهران آشنا می کنیم، چنانچه سفری به پایتخت ایران داشتید براحتی سوغاتی های خوراکی تهران را فراهم کنید. خوب است بدانید مراکز خریدی از جمله مرکز خرید پالادیوم، بازار صفویه، مرکز خرید دنیای نور و … مراکزی هستند که میتوانید سوغاتی های تهران را در آنها پیدا کنید. انگور و کشمش، سبزی کوهی، دوغ دماوند و سوهان را می توان در تهران و شهر های اطراف آن یافت.

انگور و کشمش تهران 

بهترین سوغات تهران

انگور و کشمش مرغوبی را می توان در شهر تهران یافت البته اگر تولید شهریار باشد. شهریار یکی از شهرستان های خوش آب و هوا استان تهران است که بستری خوبی برای پرورش میوه های مختلف و محصولات کشاورزی مانند انواع میوه، چغندر، غلات فراهم کرده، که در این بین انگور و کشمش سرآمد است. شما می توانید به راحتی کشمش و انگور شهریار را بعنوان سوغات تهران بخرید و یا در کنار سفر به پایتخت سری به شهریار بزیند و این محصولات را از آنجا تهیه کنید.

سوهان تهران

بهترین سوغات تهران

بیشتر کسانی که به تهران سفر میکنند برای زیارت شاه عبدالعظیم به شهر ری می روند، شهر ری در قسمت جنوب استان تهران قرار دارد و سوهان آن معروف می باشد. شما میتوانید سوهان شهر ری را بعنوان یکی از سوغاتی های تهران برای اقوام خود به همراه ببرید. سوهان سوغاتی است که هر سلیقه ای آن را می پسندد.

سبزی کوهی تهران

بهترین سوغات تهران

سبزی های محلی و کوهی بسیاری در حومه ی تهران می توان یافت مخصوصاً در شهری همچون فیروز کوه، در فصل بهار اگر به دامنه ی کوه های این شهر بروید می توانید انواع مختلفی از سبزی کوهی، قارچ و دارو گیاهی را بیابید. البته فراموش نکنید بهار فصل روییدن این سبزی های زیبا و خوش طعم است. در دیگر فصل های سال سبزی خشک شده را می توانید تهیه کنید. هر کدام از این سبزی ها، کاربرد و فواید مختص به خود را دارند. اگر به تهران سفری داشتید از فیروزکوه و سبزی های آن فراموش نکنید. یک نکته‌ی مهم این است که تا حد امکان نباید روی زمین‌های مرطوب و رویشگاه‌ ها با پوشش نورس پا گذاشت. علت این است که با لگدکوب کردن این گونه زمین‌ها، خلل و فرج خاک پر می‌شود و بستر مناسب رویش، سخت آسیب می‌بیند.

دوغ آبعلی تهران 

بهترین سوغات تهران

دوغ آبعلی را شاید خیلی ها شنیده باشند. آبعلی شهری از توابع دماوند است که در استان تهران قرار دارد. یکی از سوغاتی هایی که میتوان از تهران تهیه کرد دوغ آبعلی است که بسیار طعم فوق العاده ای دارد و نوشیدنش به آدم انرژی میدهد. بهترین روش برای ماندگاری مطلوب دوغ نگهداری آن در دمای یخچال است. کارخانه ی تولید دوغ در این شهر قرار دارد و برای درست کردن آن، از آب چشمه هایی که در این منطقه قرار دارد استفاده میکنند. اگر بدنبال مرکز این دوغ های خوشمزه هستید به جاده هراز و شهر آبعلی سفری داشته باشید و از دوغش غافل نشوید.

سیب دماوند

بهترین سوغات تهران

یکی دیگر از معروف ترین سوغاتی های تهران، سیب دماوند است. این سیب پر آب و خوش بو در خاطره ها می ماند. می توانید اصل این سیب را بی واسطه از خود دماوند تهیه کنید اما اگر وقت سفر به دماوند را نداشتید می توانید از خود تهران نیز این سیب تازه و خوشمزه را برای خود و دوستانتان ببرید. فصل رویش این سیب در تابستان های داغ است و فصل زیبای پاییز نیز دارای چند نوع دیگر سیب می باشد. نام سیب های دماوند را بهتر است به خاطر داشته باشید : سیب گلاب، عایق الماسی، قندک، کهنز، شفیع آباد و سیب دماوندی می باشد.

گلاج فیروزکوه

بهترین سوغات تهران

نان گلاج فیروز کوه یکی دیگر از سوغاتی های استان تهران بشمار می آید. این نان خوشمزه در بین عشایر فیروزکوه رواج دارد و نان اصیلش را می توانید از آنها تهیه کنید. این نان خوشمزه و سالم در یخچال تا یک ماه ماندگاری و دوام دارد. نان گلاج به علّت مواد اولیه تازه که از دام و غلات محیط عشایری استفاده می شود، بسیار مقوی است. مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه شیر تازه، آرد تازه، آب، تخم مرغ محلی، خمیر مایه نان و دارچین می باشد. پس از مخلوط کردن مواد و عمل آمدن خمیر آن را به مدت زیاد ورز می دهند و سپس به صورت گرد در آورده و در روغن حیوانی سرخ می کنند.

آلبالو و گیلاس فیروزکوه

بهترین سوغات تهران

فیروزکوه در استان تهران واقع شده است و دارای محصولات فراوانی می باشد که می توان به مواردی اشاره کرد از جمله : گندم، جو، بنشن، تره بار، زردآلو، سیب، گلابی، گیلاس و آلبالو. حتما در کوچه و بازار تهران آلبالو خشکه و لواشک های بسیاری را دیده اید که دهانتان را آب می اندازند، شاید بهتر است بدانید که منبع آن در فیروزکوه تهران است. فیروز کوه هر ساله محصول قابل توجهی از گیلاس و آلبالو را در استان تهران تأمین می کند و در حاشیه آن می توان کارگاه های لواشکسازی و آلبالو خشکه و … را پیدا کرد. از این محصول خوشمزه و ترش برای خودتان که فراموش نمی کنید، برای اقوامتان نیز سوغات ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید