بنر هدر

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

معرفی

این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در میان جنگل، مناطق استوایی را برایتان تداعی می‌کند. بخشی از مسیر دسترسی به دریاچه‌ی سد خاکی الیمالات از میان درختان سر به فلک کشیده می‌گذرد و چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را ارایه می‌دهد.

خبر خوب برای علاقه‌مندان به ماهیگیری اینکه ماهیانی از جمله قزل آلا و آمور در این دریاچه زندگی می‌کنند. البته به دلیل این که اغلب مردم این ناحیه ماهی‌های قرمز شب عید خود را درون آب دریاچه رها می‌کنند، می‌توان تعداد قابل توجهی از این نوع ماهی را هم مشاهده کرد.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه، درختانی که تا نزدیکی لبه‌ی ساحل رشد کرده‌ و دریاچه را در آغوش کشیده‌اند، خالق چشم‌اندازی به واقع دیدنی خلق هستند که در کمتر دریاچه‌ای می‌توان مشابه آن را پیدا کرد.

سفری دل انگیز به دریاچه ای قشنگ

نور یکی از شهرهای دیدنی و سرسبز استان مازندران است که یک طرف آن زیبایی های چشم نواز دریاچه خزر به چشم می خورد و از طرف دیگر رودخانه ها و دریاچه های زیبایی که دل و جان را تازه می کند و آدمی را از های و هوی زمانه می رهاند. در کنار نور شهرستان دیگری به نام چمستان واقع شده است که سفری خوش را برای مسافران خود رقم خواهد زد. اما مکان زیبایی که امروز قصد سفر به آن را داریم دریاچه‌ الیمالات است که فاصله چندان زیادی با این دو شهر زیبا ندارد و به راحتی در کمترین زمان می شود به آن جا رسید. کوله بارتان را ببندید تا با هم راهی دریاچه سد الیمالات شویم.

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

مسیری زیبا پیش رو داریم

برای رفتن به دریاچه الیمالات به سمت شهرستان نور حرکت می کنیم و وارد جاده نور-چمستان می شویم و تا جاده فرعی دریاچه الیمالات پیش می رویم. پس از اندکی عبور جاده ای رویایی مقابل چشمانمان خودنمایی می کند. جاده ای که درختان سر به فلک کشیده دور تا دور آن را فرا گرفته است و نور آفتاب خود را از میان شاخ و برگ درختان به زمین می رساند. هوای خنک و بوی سبزه و خاک در این مسیر درهم آمیخته است و گردشگران را به وجد می آورد. همینطور که پیش می رویم کم کم صدای رودخانه را می شنویم که آرام در روحمان جریان پیدا می کند و به جانمان طراوت تازه ای می بخشد.

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

تورهای گردشگری زیادی را در اینجا خواهید دید که با شور و نشاط خاصی راه دریاچه را پیش گرفته اند. می توانید با آنها هم صحبت شوید و ادامه مسیر را همراه هم طی کنید. ادامه مسیر را که که پیش بروید پلی کوچک اما بی نهایت زیبا مقابل چشمانتان خودنمایی می کند؛ پلی که با عبور از آن منظره ای شگفت انگیز دریاچه ای آبی با پس زمینه از کوه های بلند و درختانی انبوه مقابل چشممان ظاهر می شود؛ اینجا همان مقصد زیبایی است که مسیری چشم نواز را برای دیدنش طی کرده ایم و حالا دریاچه الیمالات مقابل چشمان ماست.

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

دریاچه الیمالات را بیشتر بشناسیم

این گستره آبی که از آن به عنوان سد خاکی الیمالات یاد می شود بین مردم به نام دریاچه الیمالات شهرت دارد. این سد در ارتفاع ۱۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از تفرجگاه های محلی مردم نور به شمار می رود. در الیمالات انواع گونه های ماهی ، لاک پشت، مار آبی، قورباغه و چند آبزی دیگر دیده می شود. پوشش گیاهی این منطقه قسمتی از پوشش گیاهی خزری است و چون دارای بارش فراوان و خاک مساعد است چمن زارهای سرسبز گسترده و همیشگی، جنگل‌های انبوه و نیمه انبوه در آن دیده می شود.

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

تفریح در طبیعت الیمالات

حالا که تا دریاچه الیمالات آمده اید وقت آن است که حسابی از این مکان زیبا و آرام لذت ببرید. اصلی ترین تفریح دریاچه الیمالات قایق سواری با قایق های پدالی و موتوری است. اگر اهل هیجان هستید می توانید یکی از قایق های موتوری را کرایه کنید و به دل آب بزنید. اگر هم می خواهید هنر ماهیگیری خود را به نمایش بگذارید قزل آلا و آمور دو گونه ماهی هایی هستند که در این دریاچه زندگی می کنند و می شود برای صید آن ها سرگرم شد. اگر کمی دقت کنید می توانید به راحتی ماهی های قرمزی که مردم بعد از عید نوروز در آب دریاچه رها کرده اند را مشاهده کنید.

در سد خاکی الیمالات امکان نصب چادر هم هست همچنین در نزدیکی دریاچه آلاچیق ها و باربیکیوهایی دیده می شود که می توانید با پرداخت هزینه، یکی از آنها را برای یک پیک نیک خانوادگی اجاره کنید و خاطره ای خوش را در کنار هم رقم بزنید.

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

امکانات اطراف دریاچه الیمالات

در اطراف دریاچه امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، رستوران و کافی شاپ بین راهی، رستوران و کافی شاپ در ساحل دریاچه، آلاچیق و سوییت های اقامتی وجود دارد که مسافران می توانند با پرداخت هزینه از آنها استفاده کنند.

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

لوازم مورد نیاز

در زمان حضور در دریاچه به ویژه اگر قصد شب مانی دارید حتما لوازم سفر طبیعت گردی را به همراه داشته باشید. همراه داشتن کرم ضدآفتاب، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، لباس و غذای اضافی، کفش پیاده روی، چادر مسافرتی و لوازمی از این دست را فراموش نکنید. همچنین نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید و احتمالا برای بسیاری مهم باشد وجود پشه در این مکان است. اگر حساسیت دارید بهتر است از کرم‌ها و اسپری‌های مخصوص استفاده کنید.

الیمالات کجاست؟ سفر به دریاچه ای زیبا در مازندران

بهترین فصل سفر

برای سفر به این مکان زیبا می توانید روی همه فصل ها حساب کنید اما سرمای هوا و لغزنده بودن جاده در زمستان باعث می شود که تنها برخی از طبیعت گردان حرفه ای به این منطقه سفر کنند. فصل بهار با سرسبزی و تازگی طبیعت دریاچه را زیبایی بی نظیری بخشیده است و در فصل تابستان هوای دریاچه شرجی و گرم است اما پاییز فصل تماشای الیمالات است فصلی که با ترکیب رنگ های زیبای طبیعت نقشی خوش را بر صورت این دریاچه رقم زده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید