دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

معرفی بهترین و زیباترین جاهای دیدنی سرپل ذهاب که از تشکیل دهنده بخش قابل توجهی از جاذبه های گردشگری کرمانشاه می باشد که در ادامه با آنها آشنا می شوید .

روستای جوباغان

مکان دیدنی جوباغان دیره سرزمین مقاومت و دلیری سرزمین مردمان گیلانغرب ، سرزمین دومین شهر مقاوم ایران اسلامی می باشد. اسم محلی و کردی روستای جوباغان دیره شیه ریْگ (شیرگ) می باشد .می گویند علت نام گذاری ریشه در کلمه شر دارد و شاید زمانی در این دیار شر و فتنه ای اتفاق افتاده باشد .فاصله تا شهر سرپل ذهاب ۱۷ کیلومتر و تا گیلانغرب ۳۰ کیلومتر است .ابتدای ورودی روستای شهرک جوباغان دیره تصویری از یکی خوشنویسان بزرگ ایرانی بنام میرزارضاکلهر که چوباغان دیره زادگاهش بود .مردم این روستا بیشتر به دامداری کشاورزی زنبورداری و صنایع دستی مثل فرش بافی مشغولند .محل های تفریحی فراوانی در این روستا و منطقه دیره وجود دارد در این روستا دو محل زیارتی نامعتبر به اسامی قاضی وند در شمال روستا و جنوب روستا وجود دارد. رودخانه های این روستا که از رودخانه اصلی دیره سرچشمه می گیرند شامل: گلوزی . باخان . کله حیات . زرداوه . امامقلی می باشند .شغل اصلی مردم روستا دامداری و کشاورزی است .در این روستا تقزیباٌ تمام امکانات یک شهر کوچک دیده می شود شامل:مدارس ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان. درمانگاه . خانه بهداشت . بانک . مرکز خدمات کشاورزی جهاد سازندگی . دهداری . شورای حل اختلاف . پاسگاه نیروی انتظامی . پایگاه سپاه . مسجد . جاده آسفالته تلفن . آب . برق این روستا دارای خانوار ۱۱۵ عدد است .

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

طاق گرا سرپل ذهاب

بنای زیبای طاق گرا یا طاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می داده است . به علت تغییر مسیر ، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب های پائین جاده آسفالته قرار گرفته است . از نظر معماری ، بنای تاقگرا ، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده است.
این بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است که ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است . از لحاظ ساختاری ، این بنا به وسیله بلوک های سنگی ساخته شده است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده اند . مصالح داخلی دیوار ها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است.

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

دیوار های جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده اند تا بتوانند سقف تاق را کاملاً مسطح نمایند . ارتفاع کف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از کف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است . همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی متر است که بر روی آن یک ردیف بلوک سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی متر قرار گرفته است . بر روی این بخش ، سنگ های تزئینی افریز دوم قرار دارد . همچنین در بالا ترین بخش بر روی لبه بام بنا ، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی متر قرار گرفته است. بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است . همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می باشد . دیوار های داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده است .
در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظر هایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می دهند . اما آنطور که از مدارک باستانشناسی به دست آمده ظاهرا این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالا زمان حکومت خسرو دوم (۶۲۸-۵۹۰م) ساخته شده است . اگر چه تاکنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده ، اما برای آن کارکرد های متفاوتی از جمله ” یادگار احداث راه کاروانرو ” ، ” توقف گاه موکب شاهی ” ، ” اریکه سلطنتی ” ، ” پاسگاه مرزی ” و ” بنای یادبودی از پیروزی ” ذکر کرده اند.

برای دیدن این اثر ، حدود ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی معروف پاطاق وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شده و پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر می توان به محل مورد نظر رسید . در صورتی که ماشین نداشتید ، کمی بعد از ایست بازرسی ، نزدیک جاده ریجاب پیاده شوید و با احتیاط از سمت چپ جاده پایین بروید.

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

روستای پاطاق

جاذبه دیدنی روستای پاطاق از توابع دهستان بشیوه که در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب واقع شده است.این روستا در بررسی کارشناسان و سنجش معیارها و ملاک های مشخص بعنوان روستای پاک در سرپل ذهاب معرفی شد.دفع صحیح فضولات حیوانی، نظافت کوچه ها و معابر روستایی، جمع آوری و ساماندهی مناسب زباله ها، همکاری صمیمانه مردم، دهیار و اعضای شورای اسلامی با متولیان امور بهداشتی زیبا سازی فضای سبز و نبود نخاله های ساختمانی، رعایت نکات بهداشتی در فروشگاههای مواد غذایی و مسجد و همچنین آبرسانی بهداشتی آب برکه به خانواده های روستایی را از جمله دلایل معرفی روستای پاطاق به عنوان روستای پاک می باشد. . روستای پاطاق یکی از این روستاهاست که در سال‌های اخیر به روستای گردشگری تبدیل شده است.تفرجگاه و وجود زیارتگاه امامزاده عباس (ع)، آثار تاریخی مانند زیج منیژه، طاق گرا و طبیعت بکر سراب ماراو این روستا در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران زیادی است و حفظ پاکیزگی این روستا از اولویت های کارگروه بهداشت و درمان شهرستان سرپل ذهاب بوده است.یکی از فعالیت های مهم مردم روستای پاطاق،فعالیت زنبور داری می باشد.با توجه به موقعیت مناسب روستا و زمین های کشاورزی و باغداری روستا، اهالی روستا دست به اقدامی می زدند که می تواند زمینه ی خوبی برای اشتغال زایی و فعالیت های مثبت اقتصادی باشد، فعالیتی که هر چند مشکل هست ولی شهد و شیرینی خاصی دارد که با تلاش و کوشش به دست می آید و این فعالیت زنبورداری است که فعالیتی مناسب برای شرایط آب و هوایی شهرستان سرپل ذهاب و خصوصا روستای پاطاق . وجور سراب مارال و آب جاری در رودخانه ی روستا باعث شده که اهالی در کنار فعالیت های کشاورزی و باغداری و زنبور داری به فعالیت پرورش ماهی بپردازند.ذیج منیژه، بنای شگفت انگیزی می باشد که با بیش از یک هزار سال قدمت در جوار روستای پاطاق قراردارد.

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

تنگ‌ حمام سرپل ذهاب

منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام» در شهرستان سرپل ذهاب یکی از ۵۰ منطقه نمونه گردشگری استان است که از ویژگی‌های قابل توجه‌ای برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

محورهای گردشگری، جاذبه‌های کوهستانی، ارتفاعات زیبا و مسیر کوهنوردی از جمله ویژگی‌های بارز منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام» در شهرستان سرپل ذهاب است. همچنین آب و هوای مطبوع، پوشش گیاهی و طبیعی و مصنوع (باغات)، طبیعت زیبا و بکر و چشمه‌های خروشان از دیگر ویژگی‌های منطقه نمونه گردشگری تنگ‌حمام است.

محمدرضا ستایش‌فرمعاون گردشگری استان کرمانشاه درباره ویژگی‌های منطقه نمونه گردشگری «تنگ‌حمام»، اظهارکرد: قابلیت کوهنوردی، کایت‌سواری، برگزاری تورهای علمی و موتورسواری کوهستان، وجود باغات میوه، فعالیت شکار و طبیعت، تنوع پوشش گیاهی و وجود چشمه‌های آب و جویبارهای روان تنها بخشی از مزیت‌ها، فرصت‌ها و قابلیت‌های منطقه نمونه گردشگری تنگ حمام است.

وی در مورد زمینه‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در این منطقه نمونه گردشگری وجود دارد، افزود: در این منطقه زمینه سرمایه‌گذاری برای احداث کمپ ورزش کوهنوردی، احداث مجتمع تفریحی توریستی، کمپینگ، ویلا، احداث فضاهای فرهنگی و تجاری و احداث فضاهای ورزشی وجود دارد.

ستایش‌فر درباره زیر ساخت‌های مورد نیاز در این منطقه نمونه گردشگری، گفت: آب، برق، جاده آسفالت و پوشش ارتباطات ماهواره‌ای از جمله زیرساخت‌هایی است که در این منطقه به وجود آنها نیاز است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان از سرمایه‌گذاری در این منطقه نمونه گردشگری حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

گوردخمه دیره

گور دخمه ای در بين راه سر پل ذهاب به ديره قرار دارد و به نام گور دخمه ديره معروف است. اين گور به دوره مادها تعلق دارد.

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

روستای اماميه عليا

زیبایی های روستای امامیه علیا از توابع شهرستان سرپل زهاب که در فاصله۳۵کیلومتری از جنوب شرقی شهر سرپل زهاب قرار دارد. که از شمال با شهرستان دالاهو (شهر کرندغرب وروستای سرمیل)-ازغرب با روستای گنجوره –از جنوب با روستاهای سرباغ گلین وکفراور واز شرق با روستای امامیه اولیا همسایه است ضمنا روستای امامیه علیا جزو دهستان قلعه شاهین است.

روستای امامیه علیا با روستای امامیه اولیا در بین سه کوه نواکوه –کمر زرد وپی کوله قرار گرفته اند که آنهارا از همسایه هایشان جدا می کنند.

اماکن طبیعی واماکن زیارتی

از اماکن طبیعی می توان به کوههای زیبای نواکوه-پی کوله وکمر زرد اشاره کرد که نواکوه با ارتفاع ۲۵۰۰متر وگلهای لاله ی واژگونش زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.چشمه های زیبای کوچک صاف-برضا-شاه پسند وهمچنین تپه های زیبای شاوکه – دارتایو-چیاقیو-چیاجنی-بان مله-بان چاله-گیوژه گه-ر´وبریای و…

· ازاماکن زیارتی روستامی توان به زیارتگاه امام برضا که مردم عقیده دارندامام رضا از این منطقه عبور کرده است وهمواره مردم به مناسبتهای مختلف به آنجا می روند وبرای برآوردن حاجاتشانبا خدا به راز ونیاز می پردازند.

پوشش گیاهی وجانوری این منطقه:درکوهها ومراتع این منطقه انواع گونه های گیاهی وجانوری وجود دارند که عبارتند از:

پوشش گیاهی:انواع گونه های خوراکی –غیر خوراکی-درختان-درختچه ها وبوته ها وجوددارند که به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم

گیاهای خوراکی :کنگر –پاقازه- گیلاخه- سلمانه – تولیه –تیرپوکه –چوبازه –سیوه رونه –کول – زوو –پیرچک –گونور و….

گیاهان غیر خوراکی که استفاده های فراوانی دارند:سه پره –کما-آسن درگ- زرده سیری-چویر-اسپند- سیوه راتگ –انواع گل ها –پیچنک- پی کول و….

درختان:در کوههای این منطقه به خصوص کوه نواکوه درختانی همچون بلوط –ون(ونوشک –پسته وحشی)_ زالزالک (گیوژ) –گلابی(امرو) –کی کو –ارجن –تایو و…..

درختچه:از درختچه های مشهور این منطقه می توان به گیلاس وحشی (بلالیوک)و تنگس اشاره کرد.

بوته ها : بن جگ – بن جقان –کتیرا- هزبوه – گیاه چای –وایم و…

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

انواع گونه های جانوری :

پستاندران: خرس –گرگ –روباه –کفتار –شغال –جوحه تیغی –خرگوش- موش صحرایی –موش کور –سنجاب –گراز –وبه گفته بعضی ها پلنگ نیز در نواکوه وجود دارد.و…

پرندگان:کبک –سوسگ –جغد(بایه قوش)- کبوتر –یا کریم(وناوکه)-گنجشک- گنجشک کوهی(جقه) –شانه به سر –بلبل –فیسقه –عقاب –شاهین (واشه )-کلاغ –غاژ و….

خزندگان:مارمولک –مار –لاک پشت (کیسل)-خی جه مرخن _قوم قومک و…

دوزیستانی همچون قورباغه و وزغ وحشراتی چون انواع مگسها – ملخ –پشه(پخشه کوره) –مورچه –زنبور –گازولک – زرینه جیکه –سنجاقک و…

اهالی روستا در مراسمات مختلف چون اعیاد مذهبی –عید نوروز – جشن های عروسی –عزاداریها و…گرد هم می آیند وبایکدیگردر در غمها وشادیهایشان شریک می شوند.

از خانواده های روستا می توان به خانواده های فیروزی،شهبازی، ویسی ، ملکی، صوفی، مهدوی، شفیعی ، قاسمی اشاره کرد.

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه

روستای پيران سرپل ذهاب

روستای «پیران» از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه، با مختصات جغرافیایی ۴۵ درجه و ۵۸ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه و ۲۹ دقیقه عرض شمالی

روستای پیران، یکی ازروستاهای هدف گردشگری از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب ،است.این روستا از شمال وشرق به کوه بان زرده،از جنوب به کوه پلتوی کری محدود میشود.این روستاازسطح دریا۹۲۰ مترارتفاع داردوآب وهوای آن معتدل و گرم است.رودخانه پر آب وزیبای الوند در جنوب این روستا جریان دارد.

دیدنیهای سرپل ذهاب| بهترین اماکن دیدنی در سرپل ذهاب کرمانشاه
شهرستان سرپل ذهاب که در محدوده جغرافیایی استان کرمانشاه قرارگرفته قدمت طولانی دارد.نزدیکی روستای پیران به این شهر پیوستگی قدمت و پیشینه تاریخی آن را نشان میدهد.مردم روستای پیران به زبان کردی به لهجه کردی کلهری سخن میگویند.مردم این روستا مسلمان و اهل تسنن هستند.

از انواع موسیقی مقامی رایج روستای پیران می توان به همنوازی ساز و دهل اشاره کرد.در جشن های عروسی نیز استفاده از انواع سازهای ضربی و اجرای ترانه ها و آوازهای محلی رواج دارد.در بیشتر مناطق کردنشین از جمله روستای پیران از لباس های محلی کردی با طرح ورنگهای متنوع استفاده می شود . ازعمده ترین غذاهای گردشگرپسنداین روستا می توان به بامیه و تماته ،بامیه بادمجان اشاره کرد. از مهمترین صنایع دستی این روستا انواع گلیم با طرح های کردی را نام برد.

سوغاتی عمده این روستا شامل انجیر،گوجه سبز و سایر محصولات تولیده شده در روستا است، روستای پیران از طریق شهرهای قصرشیرین،سرپل ذهاب،دالاهوو وگیلان غرب از استان کرمانشاه قابل دسترسی است.

این روستادارای آب وبرق—مغازه – دهیاری-خانه بهداشت وشرکت تعاونی روستایی می باشد.

روستاهای زیادی در سرپل ذهاب وجود دارد که جاهای دیدنی فراوانی از این شهرستان را تشکیل می دهد و آنها را در ادامه معرفی میکنیم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید