بنر هدر

اماکن دیدنی روانسر در استان کرمانشاه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از دیدنی ترین شهرهای استان کرمانشاه شهرستان روانسر است که جاذبه های زیادی را در خود جای داده و به دروازه اورامانات هم معروف است. شهرستان روانسر به واسطه طبیعت کوهستانیش و برخی منابع خدادای که در اختیار دارد یکی از کانون های اصلی گردشگری استان کرمانشاه می باشد. رَوانسَر یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. اما باید به خاطر داشته باشیم که این شهرستان همراه با سه شهرستان پاوه جوانرود و ثلاث باباجانی تا تاریخ 1367 از شهرستانهای استان کردستان به حساب می آندند. نام این شهر به سبب وجود سرآب و رود قره‌سو از آنجا سرچشه می‌گیرد، روان (=سرروان) انتخاب شده‌است.

آثار باستانی روانسر

غار قوری قلعه (اواخر دوره ساسانی و اوایل اسلامی)
تپه های سه گانه موسایی (از اواخر دوره نو سنگی -حدود ۷ هزار سال پیش- تا دوره اسلامی)
غار کولیان و غار سراب جاوری (از دوره پارینه سنگی میانی -حدود ۵۰ هزار سال پیش- تا اواخر دوره فرا پارینه سنگی- حدود ۱۲ هزار سال پیش)
گوردخمه طاق فرهاد (متعلق به دوره هخامنشی)
تپه کانی واین (متعلق به دوره اشکانی)
گورستان اسلامی (دورهٔ صفویان و قاجاریه)

سراب روانسر

سراب زیبای روانسر به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان کرمانشاه چشم‌اندازی طبیعی و فوق‌العاده دارد. این سراب پرآب و زیبا در روانسر از توابع استان کرمانشاه است و در ایام سال، پذیرای میهمانان بسیاری از نقاط کشور است.دریاچه با محیط سرسبز پیرامونش جایی عالی برای گشت و گذار است، هوای خوب و چشم اندازهای بی بدیل معمولا دریاچه ها را به جاذبه ای محبوب تبدیل کرده است. این سراب که در لیست آثار ملی ایران قرار دارد از کوهستان شاهو سرچشمه می گیرد.برای تمام شهر تنها یک مسیر اصلی به چشم می خورد که محل عبور آن دقیقا از وسط آب و رودخانه است.از طریق این مسیر تمام نقاط شهر با هم مرتبط می شوند و در امتداد آن نواحی مسکونی شکل گرفته اند. نکته ی مثبت این منطقه در این است که رسیدن به همه ی بخش های شهر از طریق همین مسیر اصلی ممکن می شود اما نکته ی منفی اش در این است که ترافیک و آلودگی صوتی زیادی دارد.

سراب روانسر مهمترین جاذبه شهر است و تعداد زیادی از اهالی شهر اوقات فراغت و روزهای تعطیل خود را در کنار این دریاچه می گذرانند. گردشگرانی هم که از دیگر شهرها به حوالی این دریاچه سفر می کنند بازدید از این منطقه را در لیست برنامه های خود قرار می دهند. شهرستان روانسر در ۵۷ کیلومتری شمال شرق کرمانشاه جاذبه های زیادی را در خود جای داده که از میان آن ها می توان به غار طولانی قوری قلعه، تپه موسایی و مناطق جذاب شبانکاره اشاره کرد اما بدون شک در میان جاذبه های این شهر، سراب روانسر چیز دیگری ست جاذبه ای بهشتی که با آب و هوای خوب و مناظر دلفریب پذیرای گردشگران زیادی است.

غار قوری قلعه

غار قوری قلا یا قوری قلعه: بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینه ی ۶۵ میلیون سال از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور بحساب خواهد آمد. غارقوری قلعه در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده روانسر – پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته است.این غار بعد از غار علیصدر بزرگترین غار آبی ایران به حساب می آید.  اسم عجیب غار به این دلیل است که قدیم‌ها قلعه‌ای شبیه به قوری در حدود یک کیلومتری این محل قرار داشته. طول غار از ۱۲ کیلومتر بیشتر است و عمقش حدود سه هزار متر. دمای توی غار حدود ۷ تا ۱۱ درجه‌ است و رطوبتش بین ۴۰ تا ۶۰ درصد. پس خنک است.

اولین محوطه‌ وسیعی که در غار می‌بینید، اسمش تالار مریم است. دور تالار پر است از قندیل‌های خیلی زیبا که شکل‌های مختلفی دارند. یکی از قندیل‌ها ظاهری شبیه به حضرت مریم (ع) دارد و به همین دلیل اسمش مریم را بر تالار گذاشته‌اند.در عمق هزار متری غار، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین حوضچه‌های آبی دنیا را می‌بینید. قندیل‌هایی شبیه به پرده در این قسمت وجود دارد که به هر کدام دست بزنید، صدای سازی را میدهد. اسم این تالار را بتهوون گذاشته‌اند.به عمق هزار و ۵۰۰ متری که برسید، تالار عروس را می‌بینید. تالار عروس سنگ‌های کریستالی سفید و براق داد و جای پاها روی آن می‌ماند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید