جاذبه های دیدنی شهر طبیعی لیسار گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

لیسار از شهرهای زیبای نوار شمالی کشور است که در استان سرسبز گیلان واقع شده است.  قرار داشتن این شهر در مسیر تهران – رشت – آستارا که از مسیرهای تزانزیتی و پرتردد منطقه شمالی کشور به شمار می رود و دسترسی آسان به آن، و وجود قلعه تاریخی موسوم به صلصال در این شهر باعث شهرت و محبوبیت آن شده است.

شهر ليسار به دليل حضور قلعه تاريخی سلسال و به دليل واقع شدن در ميان شاليزارهای برنج و باغ‌های گيلاس و نزديکی به دريای خزر، دارای آب و هوای خاص با قابليت بالای جذب گردشگر است. ساکنین لیسار به زبان تالشی صحبت می کنند و بعضی وجه تسمیه این شهر را  که در ریشه در همین زبان تالشی دارد، به دلیل وجود درختان “نارون” در آن می دانند. نارون در زبان تالشی “لی” گفته می شود و شاید نام “لیسار” از وجود فراوان این درختان باشد.

لیسار و جاذبه های طبیعی و دیدنی آن

لیسار با ویژگی های منحصر بفردی که دارد ، مکان مناسبی برای حضور میهمانان نوروزی بوده و در این راستا شهرداری آماده خدمت رسانی و ارائه سایر امکانات به میهمانان و مسافران است.

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان از سرسبزترین و زیباترین ییلاق های کشور است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش و در ۳۶ کیلومتری شمال غرب تالش  قرار دارد. اطراف این ییلاق را طبیعتی زیبا و چشم نواز احاطه کرده است به طوری که در شرق آن جنگل های تالش، در غرب، ییلاق های اردبیل و در شمال، رودخانه لیسار قرار دارد.

این ییلاق چنان طبیعت زیبا و بکری دارد که محال است حتی یک بار نخواهید به آن سفر کنید. از یک سو جنگل های تالش در شرق،  آن را احاطه کرده و از سویی دیگر ییلاقات اردبیل در غرب، از سمت شمال هم، سوباتان  به رودخانه لیسار منتهی می شود.وجود چشمه های متعدد و گوارا که گویا وجه تسمیه ییلاق سوباتان هم به دلیل فراوانی آب و چشمه در آن است، به زیبایی چشم اندازهای طبیعی آن می افزاید.

لیسار و جاذبه های طبیعی و دیدنی آناین ییلاق مخصوص اهالی لیسار است که فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز را در آن سپری می کنند اما با فرا رسیدن زمستان تقریبا زندگی در آن غیر ممکن می شود. قرار داشتن ییلاق سوباتان در ارتفاع ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا و سوز و سرمای شدید زمستانه باعث شده که اهالی دامدار منطقه زمستان خود را در کناره های دریای خزر و شهر لیسار سپری کنند.

دیدنی های این منطقه شامل چشمه باتمان بلاق، منطقه باستانی غار گنجخانه، آبشار ورزان، دریاچه نئور، آبشار ماهار، گودال های سنگی، دشت گل های شقایق، دره های سرسبز و زیبا، موزه مردم شناسی عشایر، بازارچه سنتی سوباتان، پارک طبیعی و جنگلی آلچالق، زمین اسب دوانی و … می باشد. تورهای زیادی در ایران برای بردن علاقمندان به این محل وجود دارد که می توانید با آن ها خود را به این منطقه بکر ایران برسانید و از طبیعت و چشم اندازهای اطراف آن لذت ببرید.

لیسار و جاذبه های طبیعی و دیدنی آن

قلعه صلصال

قلعه صلصال با قدمت هزار ساله یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی استان به شمار می رود که در روستای قلعه دوش و در ارتفاع 80 متری از زمین و روی تپه ای در شهر لیسار واقع شده است.این قلعه با توجه به چشم انداز زیبای آن جلوه خاصی به منطقه و روستای قلعه دوش بخشیده و این اثر همچون نگینی در شهر لیسار قرار گرفته است.

لیسار و جاذبه های طبیعی و دیدنی آن

قلعه صلصال به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و نزدیکی به دریای خزر دارای آب و هوای بسیار مطبوعی بوده و در اطراف آن چشمه ها و رودخانه های فراوانی جریان دارند که یکی از رودخانه های مهم آن رودخانه هره دشت (لیسار) و دیگری رودخانه خلیل جو یا قلعه بین است که رود هره دشت از ارتفاعات ۲۶۰۰ متری داش بلاغی تالش سرچشمه می گیرد. از چشمه های معروف این منطقه یکی چشمه حاج آقا بلاغی و دیگری آقا دابلاغی است که این چشمه در جنوب شرقی و در زیر قلعه واقع شده است.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های دیدنی شهر طبیعی لیسار گیلان»

  1. مطالب مفید و مناسب برای مسافران که اولین بار به این منطقه میروند

    پاسخ
  2. سلام شهر من لیسار ,,تو را هر صبح و شب از جان ودل دوست تر میدارمت.
    تنت سبز …

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید