بنر هدر

جاذبه های گردشگری شهر سرمست

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سرمَست یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است. این شهر مرکز بخش گواور شهرستان گیلان غرب است.این شهر در دامنه کوه قلاجه واقع گردیده و گردنه قلاجه دارای طبیعت بسیار زیبایی می‌باشد که مسافرین عبوری را خصوصاً در فصل تابستان بخود جذب می‌نماید.مذهب این شهر در خود شهر سرمست و بیشتر روستاهای حومه شیعه بوده و در دهستان حیدریه اهل حق می‌باشند. اکثریت قریب به اتفاق مردم گواور از تیره های مختلف طایفه خالدی کلهر می باشند. سوغات معروف این شهر گوشت گوسفند است که با توجه به آب وهوای خوب منطقه و زمینهای کشاورزی بسیار حاصلخیز، در سطح استان کرمانشاه طرفداران زیادی دارد. همچنین شهر سرمست با وجود رستورانها و کبابیهای زیاد که با استفاده از گوشت تازه گوسفندی از میهمانان و مسافرین پذیرایی می‌نمایند بعنوان یک استراحتگاه بین راهی عمل می‌نماید.

جاهای دیدنی سرمست

مهمترین محصول کشاورزی منطقه گندم، جو، نخود، چغندرقند و … می‌باشد. بخشی از جنگلهای استان کرمانشاه در این منطقه قرار دارد و ارتفاعات منطقه پوشیده از جنگلهای متراکم بلوط، ارژن، ون، زالزالک و … می‌باشد.آب و هوای سرمست در زمستان سرد و برفی بوده و میانگین بارش سالیانه آن ۷۲۰ میلیمتر می‌باشد که جز مناطق پر بارش کشور است.طوایف و تیره‌های مختلفی از ایل کلهر همانند سیاه سیاه، منصوری، غلامی، باپیریان، رجب، علیرضاوندی، کسان، حقی، خیرویس، صیادیان، کرمیان، شیرزادی، کله پا، زینلخانی، باسکله، روتوند، صالگه، قوچه ای و … در این شهر زندگی می‌کند.تمامی ساکنین این شهر از طوایف مختلف ایل کلهر هستند.

روستای باسکله

روستای باسکله درانبار در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سرمست و در ۳۵ کیلومتری شهرستان اسلام آباد غرب و در ۷۰ کیلومتری ،گیلانغرب واقع شده است. وجه تمثیل این روستا بر این است که باسکله در لغت به معنی جایی که بزرگان به بحث و گفت و گو می پردازند و در انبار به این دلیل روی این روستا نامگذاری شده است که این روستا زمان قاجار انبار بوده است و از آن روز این روستا به نام باسکله در انبار خوانده شد.

نتیجه تصویری برای روستای باسکله

روستای باسکله در انباردر دشت های زیبا و سرسبز و در دامنه ی کو هها با مردمانی مهمان نواز و خونگرم واقع شده است. فعالیت مردم این روستا کشاورزی و دامداری و باغداری است.در این روستا زنان در کنار مردان به کار و تلاش مشغولند . زنان این روستا در فضایی پر از اراده و همت ، دست به راه اندازی یک کارگاه تولیدی دوخت لباس زدند ، لباس هایی که به وسیله زنان روستا دوخته می شود تا اهالی روستا خصوصا زنان روستا ضمن حفظ لباس های محلی منطقه خود، نیاز به تهیه لباس از شهر نداشته باشند.

چیخ بافی، یکی از هنرهای دستی زنان عشایر این روستا می باشد چیخ بافی با استفاده از نی های جمع آوری شده و پشم بز انجام می شود. هنر دستی چیخ بافی ، هنری بیاد ماندنی و پر از لطافت و ظرافت و در عین حال با توجه به نوع بافت پر از خشونت می باشد. چیخ فقط توسط زنان عشایر بافته می شود .چیخ ها به عنوان حصاری دور سیاه چادر استفاده می شود و هم برای جدا کردن فضاهای داخلی سیاه چادراستفاده می شود.

سرمست در زمستان

سرمست از روی ارتفاعات قلاجه

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری شهر سرمست»

  1. سلام و روزتان بخیر
    مطلبتان زیبا بود و منطقه شما هم زیباست. یک بار از شهرستان سرمست عبور کرده ام و مدت زیادی هم توقف نداشته ام. دوستی در آنجا دارم به نام آقای سجاد میرزایی فرزند قیطولی. متاسفانه آدرسی از ایشان ندارم اگر بخواهم آدرس ایشان را پیدا کنم چکار باید بکنم؟ کد شهرستان شما چه عددی است؟ در ضمن پدر دوست من ظاهرا از جانبازان جنگ تحمیلی است. ممنون.

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید