طبیعت گردی در شهر زیبای بندر گز ، جاهای دیدنی بندرگز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بندرگز ، دروازه ورودی به استان گلستان است، شهرستانی هزار رنگ؛ با ساحلی زیبا و جنگل‌های پوشیده از درختان هیرکانی، مردمی مهمان‌نواز که میزبانان شایسته‌ای برای مسافران و گردشگران نوروزی هستند.این شهرستان در زمینه صنایع‌ دستی بندرگز مانند گلیم‌بافی، نمدمالی و سوزن‌دوزی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. بندرگز در دو سوی شمال و جنوب دارای جذابیت های گردشگری است.

بندرگز يكی از ذخيره گاه های مهم زيست كره زمين به شمار می آيد همچنين اين محدوده محل مناسبی برای فعاليت های تحقيقاتی در زمينه پرندگان و آبزيان است . از طرفی مجتمع ساحلی بندرگز نيز موقعيت قابل توجهی از نظر جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد. شهرستان بندرگز گونه های مختلفی از حيات وحش را در خود جای داده است. انواع جانوران از قبيل شغال، گرگ، گراز وخرس از عمده ترين پستانداران اين منطقه محسوب می شوند.گونه های مختلف پرندگان از جمله كبك، قرقاول، سار، تيهو، مرغابی وحشی و پولا از جمله مهم ترين پرندگان اين شهرستان به حساب می آيند. انواع ماهيان رودخانه ای نيز در اين منطقه به فراوانی يافت می شود.

جنگل جهان مورا

جنگل های جهان مورا از  جاذبه‌های طبیعی کشور محسوب می‌شود و در قسمت جنوبی شهرستان در دامنه شمالی البرز قرار دارد. تنوع زیاد گونه‌های درختی و بوته‌های گیاهی همراه با پیچك، ویژگی دوگانه باتلاقی و جنگلی از مهمترین ویژگی‌های مناطق جنگلی این شهرستان است.نقش تاثیر گذار طبیعت در زیبایی و آرامش منطقه و هماهنگی و همجواری جنگل، دریا و شرایط آب و هوایی، سیمای این شهر را شکل خاصی بخشیده که در نتیجه آن را به یک قطب توریستی ممتاز در استان گلستان مبدل کرده است.

گمرک بندرگز

بنای تاریخی گمرک بنایی آجری است که ضخامت دیواره های آن ۴۰ سانتی متر می باشد که از ملات ماسه دریایی و سیمان تشکیل گردیده است بنا دارای کف کرسی به ارتفاع ۲۷۰ سانتی متر می باشد که از چهار طرف دارای هواکش هایی بوده است که کاملا متناسب با شرایط محیطی و اقلیمی منطقه داشته اند و نقش بسزایی را در کوران هوا داشته اند که در سال های بعد از تاسیس برای این که بتوانند به طبقه همکف بنا کاربری دهند تمامی آن هواکش ها را از بین برده اند.

کف و سقف بنا از جنس چوب می باشد که دارای دو جداره است که فضای بین آن خالی می باشد و عایق بسیار مناسبی در برابر گرمای تابستان و سرمای زمستان می باشد بنا دارای پنجره های متعددی می باشد که نقش بسزایی را هم در کوران هوا و هم در استفاده مناسب از نور طبیعی را ایفا می کنند.

به طور کلی بعد از آجر که بیشترین حجم را در مصالح بنا تشکیل می دهد می توان از سنگ که در کف کرسی و از چوب که در تیرها، درها، پنجره ها، کف و سقف و از حلب که در شیروانی بنا مورد استفاده قرار گرفته اند نام برد. در ضمن در جهت شمال، بنا دارای دو ایوان می باشد که نسبت به یک دیگر قرینه می باشند.

سواحل بندرگز

ساحل زيبا و آرام بندرگز در حاشيهٔ درياى خزر و در فاصلهٔ ۳ کيلومترى شمال جادهٔ آسيائى تهران – مشهد واقع شده و امکانات تفريحى و اقامتى و رفاهى مناسبى براى استراحت و استفاده بازديدکنندگان دارد.

پارک جنگلی باغو

این پارک در ضلع جنوب شرقی شهرستان بندر گز قرار دارد و یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران و مسافران است .در این پارک زیرساخت‌های لازم گردشگری از جمله راه دسترسی ، آب ، برق ، پارکینگ ، سکوی نشیمن ، استراحتگاه ، سرویس‌های بهداشتی و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز مهیا می‌شود .

آبشار چلم ریز

آبشار چلم ریز در شهرستان بندرگز  در استان گلستان قرار دارد، ارتفاع این آبشار 15 متر است. این آبشار دارای اب صاف و زلالی است که حتی در زمان بارندگی که آب رودخانه های مجاور طغیان کرده و گل آلود می شوند آب این آبشار عاری از گل ولای و بسیار پاک و زلال است. به خاطر رطوبت موجود در اطراف آبشار، نسیم ملایمی در فضای آن میوزد و هوای سردی دارد.

 با صعود از قسمت شرقی ابشار و طی مسافتی نه چندان زیاد به سنگ هایی نسبتا بزرگ وکوچک پوشیده از خزه برخورد میکنید که لغزنده بوده که ادامه مسیر بدون وسایل ایمنی کوهنوردی کار بسیار خطرناکی خواهد بود. چلم نوعی گساه است که در جنگلهای این منطقه میروید و دلیل نامگذاری آبشار نیز به همین دلیل است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید