جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

نَراق شهری در نزدیکی شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی ایران می‌باشد. این شهر به عنوان دومین شهر ویژه گردشگری کشور پس از ماسوله شناخته شده است. گذر در کوچه پس کوچه های این شهر کوچک انسان را به دل تاریخ می برد، دنیایی به دور از حساب و کتاب های امروزی.  شهر نراق با داشتن بافت شهری دوره قاجار یکی از زیبا ترین و دست نخورده ترین بافت های تاریخی کشور است . زیبایی و تاریخی بودن این شهر را می توان با بافت قدیمی یزد مقایسه کرد، شهری به دور از دود و ترافیک و ماشین.

ویژگی های خاص اقلیمی و اجتماعی ، بهره گیری از آداب و رسوم خاص مردمان ،کالبد بکر معماری سنتی از دلایل انتخاب نراق به عنوان دومین شهر ویژه کشور می باشد.این شهر که در مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده به علت قرارگیری (از سه طرف) بین کوه، دارای آب و هوای کوهستانی و دلپذیر است.

بافت تاریخی به مجموعه ای از بنا های عمومی از قبیل آب انبار ها ، مساجد ، حسینیه ، حمام ها ، محله ها گذر ها و منازل و مجموعه های تجاری مانند بازار اطلاق می گردد که شما می بینید شهر نراق تمامی این اجزاء و عناصر را در خود دارد . تلفیق بافت تاریخی شهر نراق با معماری درون گرا و آب قنات حاج الله داد نمونه ای کم نظیر از بافت های تاریخی کشور را به وجود آورده است که می تواند در آینده مکانی مناسب و بکر برای تحقیق دانشجویان رشته معماری ، شهر سازی ، مردم شناسی و رشته های علوم انسانی  باشد که چگونه طراحان قدیم آسایش و آرامش را برای ساکنان شهر ها فراهم می آورده اند .

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق اقوال مختلفی در بیان وجه تسمیه نراق وجود دارد  برخی نام نراق را گرفته شده از حروف در هم ریخته قران می دانند  . گروهی نام آنرا را برگرفته از نام ستاره ایی دانسته ولی نقل مشهوری که در این زمینه وجود دارد و به نظر می رسد مستند ترین وجه تسمیه نراق  باشد این است که بیان شده است  نراق از  دو کلمه نر و عراق اخذ  شده است . نر یا نره به معنای  بلندی و عراق اشاره به منطقه عراق عجم می باشد . مسلمانان بعد از فتح ایران به منطقه فعلی استان مرکزی ، ری و اصفهان و همدان عراق عجم می گفتندو فلات مرکز ایران با این نام شناخته می شد .  نر  عراق یعنی بلندی عراق عجم . در فلات مرکزی ایران از طرف کاشان نراق بلند ترین نقطه منطقه به حساب آمده و در واقع مرز ورود به منطق عراق عجم محسوب می گردد.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

کوه های نراق مربوط به سلسله جبال کرکس در فلات مرکزی ایران می باشد  بلند ترین کوه شهر نراق کوه(( ویلیجیا)) است با ارتفاع 3330 متر در شرق که تا جنوب شهر امتداد دارد .در شمال شهر رشته کوهی قرار گرفته که مانند دیواری شهر را محصور کرده است و بلند ترین نقطه آن را((اُل ))با متوسط 1000 متر می گویند .  در جنوب غرب شهر دو کوه دیگر به اسم ((کاه و گندم ))نیز وجود دارد .

آب و هوای شهر نراق ((معتدل کوهستانی)) است . زمستان های سرد و تابستان های نسبتا خنک دارد . فرم تپو گرافی شهر نراق ( قرار گرفتن مابین دو رشته کوه ) و بر قراری باد غالب شرق به غرب در این کریدر طبیعی موجب گردیده که این شهر در ایام گرم سال بسیار خنک ومطبوع باشد و حتی در این میان با شهر محلات و نیاسر از شهر های خوش آب و هوای منطقه هستند .

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

مکان های دیدنی و گردشگری نراق

قلعه تاریخی اُل

یکی از جاذبه‌های طبیعی در نراق، قلعه‌ای است کهن که در «کوه اُل» و در دهانه‌ی غاری که در ارتفاع ۷۰۰ متری این کوه قرار دارد، واقع شده است. در بین مردم محلی این غار، به نام «قلعه‌ی اُل»، شهرت یافته است که بالای مزرعه‌ی شریف آباد و بر صخره‌ها قرار گرفته است.

نام این قلعه که به «دژ نراق» نیز شناخته می‌شود، از نام کوهی که در آن قرار دارد، گرفته شده و طبق اظهارات کارشناسان، به عنوان پناهگاهی طیبعی جهت پیشگیری از صدمات وارده توسط حیوانات وحشی، آسیب‌های طبیعی و در بسیاری موارد برای در امان ماندن از جنگ‌ها و حملات دشمنان احداث و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

کاروانسرای شمس السلطنه

کاروانسرای شمس السلطنه یكی از زیبا ترین اماكن تاریخی شهر نراق است که در دوره قاجار احداث شده است . این اثر ایران کهن متشکل از دو طبقه یکی جهت نگهداری چهارپایان و دیگری برای اسکان و جهت استراحت تاجران است. راسته بازار، چهار سوق و تاجرسرا یا معاون‌الممالک به همراه کاروانسرا، مجموعه‌ی زیبا و کم‌نظیر شمس‌السلطنه را تشکیل می‌دهد که به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

امامزاده یحیی (ع)

«امامزاده یحیی (ع)» یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی در شهرستان نراق است .سبک معماری انجام شده در این بارگاه ملکوتی، برگرفته از معماری مغولی و چینی است و هیچ تزئیناتی را در آن نمی‌توان یافت. آرامگاه امامزاده یحیی (ع)، در عین سادگی بسیار زیبا و چشم‌نواز ساخته شده است. بنای بقعه، عمارتی ۸ ضلعی با یک گنبد تک پوش آجری است. البته گفته می‌شود که در گذشته این گنبد دو پوش بوده که پوش اول آن از بین رفته و اکنون تنها پوش دوم قابل مشاهده است. سنگ‌ قبرهایی در این امامزاده وجود دارد که باستان‌شناسان آن‌ها را کهن‌ترین آثار مکتوب نراق معرفی کرد‌ه‌اند. مقبره‌ی دختر شاه اسماعیل اول صفوی نیز در این آرامگاه قرار دارد که به کتیبه‌های افقی و عمودی و منقوش به خط ثلث برجسته است که با تکه‌های قابسازی و گره‌چینی تاریخ «فی سنه خمس و ثلثین و تسمعائه» بر آن حک شده است. همچنین در بخش تحتانی گنبد می‌توان سه مرقد را که با کاشی پوشش داده شده است را مشاهده کرد که احتمالا متعلق به دوران صفوی است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

غار چال‌نخجیر

در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری از شمال شرق مسیر دلیجان به نراق، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در دل کوه تخت قرار گرفته است که به «غار چال‌ نخجیر» شهرت دارد.  زمین‌شناسان قدمت این غار کهن را به دوران سوم زمین‌شناسی نسبت داده و آن را که دارای عمری بالغ بر ۷۰ میلیون سال است، یکی از پدیده‌های نادر و کمیاب جهان معرفی کرده‌اند.

در این غار، سنگ‌‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر از جنس آهک است.

وجود دریاچه در بخش انتهایی و زیردست غار که دیواره، سقف و پیکره‌‌های اسرار آمیز آن را سنگ‌‌های عجیب محاصره کرده، زیبایی زاید الوصفی به این غار داده ‌است. ۶۰۰ متر از این دریاچه شناسایی شده و وسعت آن بیش از ۳ هزار متر تخمین زده می‌‌شود.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

تهویه ‌طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیزاست، در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه در این مجموعه بازدید کنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی ‌شوند.تالارهای عروس، گل کلمی، آبشارگلی، فرسنگ و هیولا از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است.

بافت‌ها و قندیل‌های بلورین غار به رنگ تیره درآمده و سقف غار پر از پیچ واپیچ‌ها و شکستگی‌های گوناگون است. این غار تا عمق ۱۴ کیلومتر شناسایی و بیش از یک کیلومتر آن کف‌سازی شده است که با طی کردن ۴۷ پله می‌توان به این عمق دست یافت.

در غار چال‌نخجیر سنگ‌‌های تزئینی و زیبا در شکل‌های انسان، گوزن، عقاب، لاک پشت، کبوتر و تندیس‌های عظیم ‌الجثه بلورین به وجود آمده است. جنس بیشتر این سنگ‌ها از آهک است. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال است و جزء غارهای زنده دنیا محسوب می‌شود. تاکنون ۱۲۰۰ متر از غار برای بازدید عموم کف‌سازی، ایمن‌سازی و نورپردازی شده‌است.از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد غار، زنده بودن آن است، یعنی اگر جایی از غار تخریب شود یا ترک بخورد در طول سال‌های متمادی ترمیم خواهد شد!

امامزاده سلیمان (ع)

یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری مذهبی در شهرستان نراق، بارگاه ملکوتی «امامزاده سلیمان (ع)» است که در مرکز شهر نراق و در نزدیکی شهرداری قرار گرفته است. بقعه‌ی امامزاده دارای قدمتی متعلق به قرن ۷ هجری و معماری بنای آرامگاه به صورت هشت ضلعی با گنبد دو پوش و با مصالحی همچون خشت و گل ساخه شده است.

این زیارتگاه بدون کاشیکاری و گچبری بوده اما به دست معماران و استادان محلی و به کمک مردم نراق به شکل امروزی درآمده است. بقعه امامزاده سلیمان از شکوه و جلال خاصی برخوردار است و در شمار ابنیه تاریخی نراق قرار دارد.

در این زیارتگاه سه مرقد شبیه به هم، با دیواره کاشیکاری وجود دارد که از آثار عصر صفوی به شمار می‌آید. این بقعه از سه قسمت سردابه و ساختمان ۸ ضلعی روی سردابه و نیز ایوان تشکیل شده است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

امامزاده یحیی (ع)

در خارج از شهر نراق، گورستانى وجود دارد که در آن، ‌دو بناى امام‌زاده ديده مى‌شود، يکى امام زاده یحیی و دیگری امامزاده شاه هادی  . بناى شاهزاده يحيى از آثار قبل از صفويه در جانب شرقى گورستان قرار دارد و مدفن يکى از احفاد امام کاظم (ع) است. در عصر صفويه، ايوانى خشتى در شمال و بخش‌هاى ديگرى در اطراف بدان اضافه شده است. بارگاه شاه هادى نيز مشتمل بر بقعه، ايوان، گنبد صحن و چند بقعه خانوادگى است. در اين امامزاده، شش نفر به اسامى شاه هادى و شاه سليمان – از احفاد امام على بن ابى‌طالب (ع) – و شاهزاده حسين، شاهزاده مهدى، شاهزاده مطهر و شاهزاده طاهر – از احفاد امام کاظم (ع) – مدفونند.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

بناى بقعه را به قبل از عهد صفوى نسبت مى‌دهند. اين بقعه فاقد تزئينات کاشى‌کارى و گچبرى است و احتمالاً در آغاز، يک بناى برجى بوده که در دوره صفوى، ايوان و پنج رواق بدان افزوده شده است. در زير گنبد بنا، آثار سه مرقد با پوشش کاشى ديده مى‌شود که به نظر مى‌رسد از آثار عهد صفوى است. اين مرقدها داراى ضريحى منبت به تاريخ ۱۰۶۰ هجری قمری هستند. در داخل ایوان این بقعه، قبور چند نفر از خواجگان و بزرگان از اعقاب خواجه نصیرالدین طوسى  به چشم مى‏ خورد. گنبد این امامزاده از بیرون، به صورت برج و از داخل به شکل مربع است. داخل بقعه نیز قبرى به چشم مى‏ خورد که تاریخ وفات آن ششصد سال قبل را نشان مى‏ دهد.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

در جهات اصلى بقعه، چهار جفت در ديده مى‌شود که از بين آن‌ها دو لنگه در جنوبى و شرقى، منبت و باستانى‌اند و در جنوبى آن تاريخ ۹۳۵ هجری قمری را دارد. در اين بقعه مقبره‌اى منسوب به دختر شاه اسماعيل اول صفوى نيز هست که آراسته به کتيبه‌هاى افقى و عمودى به خط ثلث برجسته ممتاز و خوش تراش با تکه‌هاى قابسازى و گره‌چينى و داراى تاريخ «فى سنه خمس و ثلثين و تسمعائه» مى‌باشد.

پناهگاه حیات وحش جاسب

یکی از دیدنی‌‌های طبیعی و فوق‌العاده در استان مرکزی، «پناهگاه حیات وحش جاسب» است که در شمال شهرستان نراق قرار گرفته است. این پناهگاه زیستگاه ۱۳۵ گونه از گیاهان مختلف مانند علفی، بوته‌ای، درختچه‌ای و درختی و نیز حیواناتی مانند قوچ، خارپشت، گراز، تشی، دوپای کوچک، تیهو، قمری، خرگوش، روباه، سبز قبا، کاکلی و بسیاری دیگر است که می‌تواند مکان مناسبی برای طبیعت‌گردان درنظر گرفته شود.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

بازار قدیمی نراق

بازار قدیمی نراق یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان کهن است که قدمت آن به قرن ۱۳ هجری بازمی‌گردد. «بازار شمس‌السلطنه» نام دیگر این مجموعه‌ی تاریخی است که در زمره‌ی یکی از زیباترین آثار تاریخی استان مرکزی، قرار گرفته است.

نراق از مسیرهای اصلی راه ابریشم بوده است و کاروان های تجاری از بازار این شهر که اکنون پا برجاست عبور می کردند بازاری که قفل و بست حجره هایش قدیمی با درهای چوبی است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

آب انبار حاج مهدی

آب‌انبار حاج مهدی که به آب‌انبار محله بالا نیز شهرت دارد، از آثار دوره قاجار به حساب می‌آید و در استان مرکزی و شهر نراق قرار دارد
این آب‌انبار همچنین به علت اینکه رو به روی مسجد جامع شهر نراق قرار دارد به آب‌انبار مسجد جامع نیز مشهور است. این آب‌انبار توسط حاج مهدی ولد عبدالله ساخته شده و دارای پلان شمالی – جنوبی است.
آب‌انبار حاج مهدی دارای منبع ذخیره آب، پوشش منبع آب، بادگیر، راه پله، پا شیر و سردر تزئینی است.منبع ذخیره آب آن مکعب مستطیل بوده و از سقف گنبدی شکل و یک بادگیر که در چهار طرف آن ۳ هواکش تعبیه شده، تشکیل شده است.

در ساخت این آب‌انبار از مصالحی چون آجر، سنگ، آهک و ساروج استفاده شده و راه‌پله آن که منتهی به پاشیر می‌شود ۳۳ پله دارد و از آجر و سنگ ساخته شده است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق مسجد جامع نراق

مسجد جامع شهر نراق در دوران حکومت فتحعلی شاه قاجار به دست یکی از تجار متدین شهر در مرکز باقت قدیمی آن بنا گردید. این مسجد در حدود هزار متر مربع مساحت دارد و دارای پلان مستطیل شکل می باشد. وجود گنبد و گلدسته های زیبا جلوه خاصی به مسجد جامع شهرستان نراق نراق بخشیده است. بنا به نظر کارشناسان تاریخی سبک معماری مسجد جامع نراق شباهت زیادی به مسجد آقا بزرگ کاشان دارد.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراقبه هنگام ورود به مسجد جامع نراق با درب زیبا و قدیمی آن مواجه می شویم که جنسش تماما از چوب درخت گردو بوده و به زیبایی کنده کاری شده است. با ورود به صحن مسجد در دو طرف 8 اتاق با ارتفاع 2 متر خودنمایی می کند که مخصوص عبادت بانوان می باشد. دیگر موردی که در این مسجد تاریخی جلب توجه می کند، محراب مسجد است که با کاشی های رنگی و طرح های اسلامی زینت یافته اند. همچنین در انبار مسجد یک سنگ نوشته قدیمی وجود دارد که بدون اشاره به نام یا لقب مسجد، فقط به سال ساخت آن که 1243 هجری قمری می باشد و نیز متولی مسجد اشاره نموده است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراقدر حال حاضر به سبب تحولات و پیشرفت شهر بخشی از حیاط مسجد به بافت شهر اضافه شده و سبب گردیده تا حوض مسجد در وسط کوچه ظاهر گردد. مسجد جامع نراق به عنوان یکی از مساجد تاریخی اراک، در خیابان فاضل شمالی واقع شده و حمام قدیمی شهر، آب انبار حاج مهدی، بازار قدیمی و حسینیه نراق، نزدیک ترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری نراق به آن می باشند که امکان بازدید از آنها برای گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی مسیر است. این مسجد تاریخی که جزو جاذبه های تاریخی استان مرکزی محسوب می شود در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی  با شماره ثبت 3535 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

آبشار دره آبشتا

آبشار دره آبشتا، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در شهرستان نراق است که در فاصله‌ی ۵ کیلومتری از شمال غربی این شهرستان قرار گرفته است. «گیسو» نام دیگر این آبشار زیبا است که به دلیل رشد گیاهی به نام «پرسیوشان» به این نام شهرت یافته است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

آبشار گیسو

آبشار گیسو از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌رود. از آنجایی که این شهر در ارتفاعات و کوهستان واقع شده است، آبشارهای مرتفعی نیز دارد.وجه تسميه آبشار گيسو فراوانی گياهی به نام \’پرسيوشان\’ در محوطه پيرامونی آن است كه تداعی گر گيسوان بلند سياوش است. مردم نراق و دليجان در فصل بهار و تابستان براي تفريح و استفاده از طبيعت بكر و زيبای اين منطقه در دره آبشتا اوقات می گذرانند و از موهبت طبيعی آن لذت می برند.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

اقامتگاه بومگردی خانه نخجیر نراق

خانه نخجیر با قدمتی بیش از یکصد سال در بافت قدیم شهر تاریخی نراق از توابع شهرستان دلیجان واقع شده است . سبک خانه و معماری آن بصورت خانه باغ است و مصالح آن عمدتاً خشت و گل می باشد و دارای ۶ اتاق و یک آشپزخانه می باشد. سیستم خواب به دو صورت استفاده از تختخواب و همچنین رخت خواب پیچ می باشد. خانه نخجیر با تمرکز بر روی خوراک های بومی و محلی و محصولات باغی و کشاورزی بصورت سبز و ارگانیک بدون استفاده از سموم و کود شیمیایی به توسعه ، ترویج و احیاء ارزشهای بومی ، سنتی و محلی شهر نراق می پردازد. خانه نخجیر تنها اقامتگاه بوم گردی واقع در شهر نراق (شهرستان دلیجان) بوده که یادآور میراث گذشتگان است و با ارائه خدمات گردشگری از میهمانان داخلی و خارجی شهر نراق پذیرائی می نماید.

آدرس:  استان مرکزی – شهرستان دلیجان – شهر نراق- خ فاضل نراقی

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

رستوران باغ صبای نراق

نراقی ها مردمی میهمان نواز و دوست داشتنی هستند، اگر گذرتان به این شهر افتاد حتما در شهر توقفی داشته و این میهمان نوازی را تجربه کنید. برای استراحت و صرف وعده ای غذا یا میان وعده و نوشیدنی در این شهر باغ صبا را به شما پیشنهاد می دهیم که در محیطی گرم و صمیمی انواع غذاهای ایرانی بهمراه نوشیدنی های متنوع گرم و سرد را برای شما مهیا می سازند.
مسیر دسترسی به رستوران باغ صبای نراق این رستوران در مرکز شهر پشت امام زاده یحیی قرار گرفته است و با ماشین می توانید خود را به آن برسانید.
آدرس رستوران باغ صبای نراق : استان مرکزی، دلیجان، نراق، خیابان امام، خیابان مصطفی خمینی، پشت مسجد امام حسن، باغ صبا

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

مراسم انداختن آتش

مراسم انداختن آتش توسط چوپانان در فصل بهار از فراز کوه ال(OL) :

بر شهر نراق کوه بسیار زیبا و دیدنی مشرف است به نام ال که به معنای آشیانه عقاب و به تعبیری دیگر جن می باشد . در دامنه این کوه قلعه ای وجود دارد که در باور مردم نراق سکونتگاه اجنه است و شاید به همین منظور آن را “ال” می نامند .( در زبان ترکی به جن آل می گویند ). در بین چوپانان نراقی مرسوم است که در اول بهار گوسفندان خود را برای چرا به ارتفاعات این کوه برده و حضور خود را به جمع کردن هیزم و انداختن آتش در هنگام شب از فراز کوه به پائین اعلام می کنند . به علت داشتن شیب منفی این کوه ، آتش مسیری طولانی را تا پائین دامنه طی کرده و باعث شور و شعف مردم می شود . در موقع برگزاری این مراسم مردم اغلب بر پشت بام های خود رفته و این آتش بازی را تماشا می کنند . اغلب کسانی که از این مراسم اطلاعی ندارند تصور می کنند آتشفشان فعال شده است .

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

کاروانسرای حاج مهدی نراقی

این مکان تاریخی زیبا و دیدنی با قدمتی بیش از ۱۸۰ سال متعلق به تاجری به نام حاج مهدی نراقی بوده که در زمان حیات خود آن را شروع و توسط فرزند ارشد ایشان ( عبد الغفار ) بنا بر وصیت پدر تکمیل گردیده است . حاج مهدی تاجری نراقی اصل بوده که بین شهر های کاشان نراق و همدان تجارت می نموده و این مجموعه را برای استراحت تجار و کاروانیان و عرضه کالا های تجار ی آنها و داد و ستد بین تجار نراق و دیگر شهر های اطراف ساخته و وقف اولاد مستحق خود نموده است .

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

موزه مردم شناسی نراق

موزه مردم‌شناسی نراق، در محله سفلی، توسط شهرداری و در دو قسمت بنا شده است. قسمت نخست، محوطه روبازی است که در آن ابزار و ادوات کشاورزی و لوازم زندگی روزمره مردم به نمایش گذاشته شده است. نکته قابل توجه آن است که شهرداری، در این قسمت از موزه، با تخصیص غرفه‌هایی به خانواده‌های نراقی، از آنها دعوت کرده است تا صنایع‌دستی، اشیا، تصاویر و اسنادی را که در خانه دارند، به شکل امانی یا اهدایی به موزه بیاورند و در تکمیل موزه مشارکت داشته باشند.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

قسمت دوم که بسیار جالب است، در حقیقت مخزن آب‌انبار قدیمی شهر است که تبدیل به موزه مردم‌‌شناسی شده است. همچنین، ماکتی در کنار آن به نمایش گذاشته شده که شامل بافت تاریخی نراق، جاذبه‌های تاریخی، شهرسازی و معماری، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و غیره از شهر نراق است؛ سه محله اصلی بافت تاریخی شامل محله سفلی (پایین)، محله بالا (مسجد جامع) و محله بازار می‌شود. این ماکت، تمام جزییات مانند زیرمحله‌ها، مساجد، آب‌انبارها، حسینیه‌ها، مجموعه بازار و کاروانسرا، برج‌های دیده‌بانی، دژ و دیوار دفاعی اطراف شهر، بقعه‌ها، محل عبور کاروان‌های تجاری از مسیر نراق (مسیر فرعی جاده ابریشم) و بقیه مکان‌های شاخص را به نمایش گذاشته است.

جاذبه ها و دیدنی های شهر تاریخی نراق

موزه شهاب سنگ

موزه شهاب سنگ در محل برخورد شهاب سنگی که در سال ۱۳۵۳ یک شهاب سنگ ۳ کیلوگرمی در شهر نراق فرود آمد، شکل گرفته است. این شهاب سنگ سقف مدرسه‌ایی را سوراخ و قطری حدود ۲۰ سانتی‌متر ایجاد کرد. در حال حاضر ۲۰ نمونه شهاب سنگ از سراسر دنیا در آن به نمایش گذاشته شده است.

 موزه آب

موزه آب نراق در مخزن آب انبار حاج عبد الباقی قرار دارد که در آن ابزار و ادوات مرتبط به آب، قنات و کشاورزی برای تماشا معرفی شده‌اند.

میل نراق

میل نراق در ۷ کیلومتری شرق این شهر در گردنه‌ای موسوم به گردنه نراق در مسیر نراق – مشهد اردهال در استان مرکزی قرار دارد
این میل به صورت مخروطی شکل با مصالحی چون سنگ و ملاط ساروج و در داخل از گچ ساخته شده است.

میل نراق که قدمت آن احتمالا به دوره صفویه باز‌می‌گردد، قطر کلی‌اش ۶/۲۰ سانتی‌متر است و ارتفاع آن ۷/۵ متر می‌باشد. از آنجا که در زمان صفویه و قاجاریه کاشان و نراق دارای رونق فراوانی بودند، احتمال می‌رود این میل در دوره صفویه و یا قاجاریه برای راهنمایی کاروانیان ساخته شده باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید