بنر هدر

غار نخجیر | غاری عجیب ، راز آلود و شگفت انگیز

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از زیباترین و خیره کننده ترین مناظر طبیعی شهرستان دلیجان منطقه غار نخجیر این شهرستان است که از نظر طبیعی جزء غارهای نادر جهان است. غار نخجیر در پی عوامل زمین‌ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده‌ است و عموماُ بلورین بوده و از پتانسیل عظیم سنگ‌های تزئینی برخوردار است، این غار در سال ۱۳۶۸ ‏شناسایی شده و گروه‌های کوهنوردی تا ژرفای دو هزار متری آن پیشروی کرده‌اند، همچنین غارنوردان موفق شده‌اند با شناسایی دو مسیر انحرافی به انتهای اصلی این غار دست یابند.

غار نخجیر ، غاری عجیب، راز آلود و شگفت انگیز

ارتفاع این غار گاه از ۲۰ متر تجاوز می‌کند و درّه‌های ژرفی که بیشتر راه‌های انحرافی را فراگرفته بازتاب نور از منشورهای بلور و کلسیت در کنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره‌ها و کف غار آن را مساعد بازدید جهانگردان کرده ‌است.

دمای هوای داخل غار همانند بسیاری از غارهای دیگر در تمام فصول ثابت و بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد است. غار طبقاتی چال نخجیر دارای سه طبقه است و طبقه اول و زیرین غار دارای سفره آب زیرزمینی و دریاچه ای است که در عمق ۶۱ متری از سطح غار قرار دارد و عمقی در حدود ۱۹ متر دارد. طبق نظر زمین شناسان طول این غار حدود ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده است که تا به امروز ۶ کیلومتر از آن کشف شده است.

دو طبقه از این غار شگفت انگیز به طول ۱۲۰۰ متر با ایجاد مسیرها و پله هایی خاص، برای بازدید گردشگران کف سازی و آماده شده است.

غار نخجیر ، غاری عجیب، راز آلود و شگفت انگیز

از خصوصیات این غار، تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی و نورپردازی است که زیبایی آن را در چشم بیننده دو چندان کرده است. غار چال نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده که زیباترین تالار آن، چهل‌ستون نام دارد، از دیگر تالارهای غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.

سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، کرگدن، تمساح، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثّه بلورین در این غار ایجاد شده که بیشتر آنان از جنس آهک است و تالارهای “عروس”، “گل کلمی”، “آبشارگلی”، “فرسنگ” و “هیولا” از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است و در انتهای این غار استخر آبی وجود دارد.

این غار بلورین با ویژگیهای منحصر به فردی از جمله آبی و خشکی بودنش تامین کننده قسمتی از آب شرب دلیجان است.

عدم نفوذ نور به داخل غار، موجب شده که هیچ موجود زنده ای در غار دیده نشود، وجود بافت آهکی هم دلیل دیگری بر اثبات این مدعا است. سنگ‌های آهکی غار با تعداد بسیار و شکل‌هایی منحصر به فرد به دلیل عبور نور از سطح خود، در تمامی مسیر غار به چشم می‌خورد.

غار نخجیر ، غاری عجیب، راز آلود و شگفت انگیز

غار چال نخجیر، ویژگی دیگری نیز دارد که انسان را بیش از پیش به شگفتی وا می دارد و آن این که هر ۱۰۰ سال، ۲/۵ سانتی‌متر به قطر آن افزوده می‌شود و بر این اساس، زمین‌شناسان شکل آینده هر قسمت از غار را می‌توانند پیش‌بینی کنند. به این ترتیب می توان ادعا کرد که این غار زنده است،  اگر جایی از آن تخریب شود یا ترک بخورد، در طول سال‌های متمادی ترمیم خواهد شد.

این غار از شگفت‌‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی جهان به شمار می‌رود و منشورها و اسفنج‌های بلورین کلسیت، باغ‌های مرجانی، دالان‌ها، دهلیزها، تراس‌ها و حوضچه‌های متعدد، جلوه‌ای انحصاری به این غار داده‌ است.

غار چال نخجیر که از جاذبه های گردشگری دلیجان می باشد ، دارای یک شاخه اصلی به طول بیش از ۱۲۰۰ متر و چندین شاخه فرعی است که از راه همواری می‌توان به راحتی در غار حرکت کرد.

در طول مسیر، اشکال بسیار جالبی از بلورها و پایه‌ بلورها شبیه حیواناتی مانند تمساح، کرگدن،‌ بچه‌فیل و لاک‌پشت با تابلو هایی مشخص شده است. حتی بیننده می تواند پا را فراتر گذاشته و پرنده خیال خود را به پرواز درآورد و اشکال جدیدی را از بین سنگ‌های کریستالی و آهکی متصور شود.

غار نخجیر ، غاری عجیب، راز آلود و شگفت انگیز

یکی دیگر از بخش‌های جذاب غار، تالار آب‌چکان است. جایی است که به یک‌باره رطوبت هوا به دلیل وجود قطرات آبی که از سقف و دیواره‌های غار فرو می‌چکد، افزایش می‌یابد و دیگر تقریبا هیچ سطح خشکی نمی‌توان یافت.

در قسمت پایانی مسیر بازدید هم، تالاری از قندیل‌های بلوری به چشم می‌خورد که به دلیل شرایط ویژه‌ آن، رشد قندیل‌ها سریع‌تر و بلورها بسیار شفاف‌تر از دیگر قسمت‌های غار هستند.

تهویه طبیعی هوای درونی غار باعث شده که هوای درون غار در تابستان خنک و در زمستان گرم باشد و بازدیدکنندگان هیچ‌گاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند. هرچند به دلیل هوای مطبوع غار بازدید آن در هر فصلی امکان پذیر است اما بازدید از این غار در فصل بهار موجب می شود که بیننده از زیبایی ها و سرسبزی فصلی بیرون غار هم استفاده کند.

این غار نهشته‌های زیبایی دارد که برخی از آنها در دیگر غارهای ایران دیده نشده است. از جمله آن، نهشته‌های بزرگ کاج مانند است.

غار نخجیر ، غاری عجیب، راز آلود و شگفت انگیز

وجه تسمیه غار

در گذشته ای نه چندان دور، حکمرانان و شکارچیان، شکار خود را به یک منطقه پست و گود به نام چال نخجیر هدایت می کردند تا حیوان امکان فرار نداشته باشد. چال به همان معنی چاله و مکان پست است و نخجیر هم که به معنای شکارگاه است.

بهترین زمان سفر به این غار

بازدید از این غار در تمام فصول امکان پذیر است. ولی اگر خواهان این هستید که از زیبایی های بیرون غار و جاذبه های اطراف هم بهره ببرید، پیشنهاد ما به شما سفر به این منطقه در فصل بهار است.

غار نخجیر ، غاری عجیب، راز آلود و شگفت انگیز

گردشگران محترم باید در حین بازدید از غار چال نخجیر به نکات زیر توجه کنند:

ورود افرادی که ناراحتی قلبی و تنفسی دارند به داخل غار ممنوع می باشد.
مسیر رفت و برگشت یک مسیر میباشد و دارای 470 عدد پله می باشد.(درمسیررفت و برگشت)
قسمتی از غار که برای عموم مردم باز می باشد دارای سنگ فرش است و تردد در این قسمت راحت می باشد ولی برای رفتن به قسمتهای دیگر غار نیاز به ابزار و تجهیزات کامل می باشد و برای عموم ورود به این قسمت ها ممنوع است.

نحوه دسترسی به غار نخجیر

کوله بار خود را ببندید و راهی استان مرکزی شوید. بعد از گذشتن از شهر دلیجان، باید وارد جاده نراق شوید. حدود ۱۰ کیلومتر بعد تابلویی شما را به سمت غار هدایت خواهد کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید