بنر هدر

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان فاروج یکی از شهرستانهای استان خراسان شمالی است. از فاروج به عنوان پایتخت آجیل ایران یاد میشود.شهرستان فاروج دارای مردمانی کرد، فارس و ترک زبان است که با خشکبار، آجیل و انواع برگه‌های میوه‌اش در کشور مشهور شده است.

چرا فاروج به شهر آجیلی معروف شده است؟

منطقه خراسان‌شمالی، در حال حاضر فاروج، به عنوان یکی از شهرهای شاخص گردشگران ایران معروف است. نکته جالب توجه این است که در شهر آجیلی همواره در تمام طول شبانه‌روز مغازه‌های آجیل‌فروشی باز هستند و چراغانی آن‌ها از فاصله بسیار دور خودنمایی می‌کند.

کشاورزی و دامپروری یکی از شغل‌های اصلی مردم این منطقه است، به طوری که سالانه مقدار فراوانی انگور کشمشی، گردو، بادام، زرد آلو و شیر در این شهرستان تولید می‌شود و این امر سبب شده تا خشکبارهایی مانند کشمش، گردو، بادام، برگ‌های زردآلو، آلو، لواشک و هم‌چنین محصولات دیگری نظیر کشک و قره قروت در آجیل فروشی‌های این شهر به فروش برسد.

در شهر آجیلی فاروج، بخش دیگری از مردم اقتصاد خود را از طریق فروش آجیل می‌گذرانند، در واقع آجیلی که در فاروج فروش می‌رسد از محصولات خود فاروج نیست و از شهرهای دیگر برای فروش به اینجا آورده می‌شود که به همین دلیل به شهر آجیلی معروف است.

مسافرانی که از دور و نزدیک از این شهر در خراسان‌شمالی عبور می‌کنند، زمانی را برای خرید آجیل و تنقلات گوناگون و متنوع این شهر اختصاص می‌دهند.

استقرار این شهر در مجاورت جاده اصلی شمال شرقی به شمال کشور، مردمان هوشمند این منطقه را بر آن داشته تا از این موقعیت حداکثر سود را برده و با فراهم ساختن و عرضه انواع آجیل، اقتصاد شهر خود را رونق ببخشند.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

از جاذبه‌های گردشگری شهرستان فاروج می‌توان به دره معروف جنگل گردو، دره جنگل بادام داغیان، آبشار دره اسنجیر، سد چری، چشمه مردکانلو، مسجد کهن روستای استاد، آرامگاه شاهزاده عبدالرحمن خرق و امامزاده سلطان جعفر سیاهدشت اشاره کرد.

طبیعت بکر و بی‌نظیر و آب و هوای با طراوت و نیز وجود چشمه‌ سارهای متعدد در این خطه، فضایی دلنشین را برای گردشگران فراهم کرده که می‌توانند ساعات زیادی را از دیدنی‌های آن دیدن کنند.

خسرویه زادگاه عالم ‌ربانی «آقانجفی قوچانی» نویسنده اثر معروف و پرمخاطب«سیاحت غرب»است. این روستا علاوه بر برخورداری از بافت سنتی و غنای مذهبی، از جاذبه‌های گردشگری نیز بهره‌مند است.

از مقبره‌های معروف فاروج می‌توان به مقابر متبرک باباحسین، بابا و بی‌بی اشاره کرد که در نزد مردم این منطقه از شأن و احترامی خاص برخوردار هستند. کشاورزی و دامپروری از شغل‌های مهم مردمان سنتی این منطقه است گندم، جو، چغندرقند، انگور از محصولات اصلی فاروج است. جوراب بافی، کیسه حمام چری، سفره محلی(گلیم) قالی بافی، تابلو فرش، پارچه بافی(چادر شب) از صنایع دستی این منطقه محسوب می‌شود.

سوغات فاروج را انواع خشکبار اعم از گردو، بادام، کشک محلی، کشمش، برگ زردآلو، قره قروت، آلبالو خشک، آجیل، گیلاس، روغن زرد، ماست و عسل شاه جهان تشکیل می‌دهند.

جاذبه های دیدنی فاروج

آبشار اسفجیر

آبشار در 25 کیلومتری شمال غرب فاروج می ببشد که برای رسیدن به آبشار باید از مسیر رودخانه عبور کنید که پرآب  و بسیار سرسبز می باشد به طوری این روستا از دو تپه تشکیل شده که در وسط این دوتپه رودخانه ای قرار دارد کهد برای رسیدن به آبشار باید این رودخانه راطی کنید.این طور که محلی های روستا اطلاع دارند رای رسیدن به آبشار باید از تجهیزات کامل و جامعی برخوردار باشید در غیر این صورت امکان عبور از مسیر بسیار سخت روستا را نخواهید داشت پس بدون تجهیزات کامل به این روستا سفر نکنید .

رودخانه مملو از پوشش گیاهی و جانوری بسیار زیبای منطقه می باشد که می توان به جرات گفت یکی از زیبا ترین طبیعت ها می باشد که پس از عبور از آن به آبشار خوهید رسید که حدود یک ساعت پیاده روی نیاز مندید پس از آن به سخره های فوق العاده خطر ناک خواهید رسید که نیاز مند تجهیزات خواهید بود و پس از عبور از این شما به آبشاری زیبا خواهید رسید این طور که مردم این روستا می گویند  که در بالای آشار صخره هاي سنگي هست که  آب از ميان آنها به صورت لوله مانند فوران مي کند و وجود افعي هاي بزرگ و بي دم، از تعاريف اهالي از طبيعت پشت آبشار بود. در يک کلام، طبيعت بکر اين منطقه نديده هاي بسياري دارد .وجود طبیعت عالی و بکر و طبیعی به شما طبیعت دوستان عزیز پیشنهاد میکنم که دیدن این آبشار هرگز از دست ندهید.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

روستای اسفجیر

روستای اسفجیر در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فاروج در بخش خبوشان قرار دارد. این روستا بر روی دو تپه بنا شده و رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد. در شمال روستا، تپه پرآب و سرسبزی قرار دارد که به دربند معروف بوده و گردشگران بی‌شماری به این منطقه مراجعه می‌کنند. در انتهای منطقه دربند نیز چشمه‌ای وجود دارد که از لحاظ معدنی، دارای خواص بسیاری است. از دیگر جاذبه‌های این روستا، یک درخت چنار در صحن مسجد است که به گفته اهالی روستا بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و قطر تنه آن ۷ متر می‌باشد.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

روستای خسرویه

روستای زیبای خسرویه در 26 کیلومتری جنوب  شهرستان فاروج  از توابع خراسان‌شمالی و  در دهستان شاه جهان واقع شده است. در لهجه محلی به خسرویه ” خَروِه ” نیز گفته می‌شود.

روستای خسرویه در دو طرف کوه‌های رشته کوه شاه جهان و در دره‌ای سرسبز و خرم واقع شده اس.این روستا جز, روستاهای سرسبز و ییلاقی است. وسعت روستا 51 کیلومتر مربع بوده با روستای استاد در شمال غربی، رشوانلو در شمال، کلاته شامیر و قره جقه در شرق و هشت مرخ در جنوب همسایه است. روستای خسرویه در حوزه جنوبی کپه داغ و در شمال شرقی ایران واقع شده است.

راه ارتباطی روستا آسفالت و از روستاه های سیاهدشت، سه گنبد، خیرآباد و مایوان عبور می‌کند. در این مسیر زیبا روستاهای مایوان و چوکانلو در غرب جاده واقع شده و خانه‌های پله کانی آن ها بسیار دیدنی است. ورودی روستا بعد از یک شیب تند و گذر از میان درختان گردو و گیلاس است. تمام راه‌های داخل جاده آسفالت شده و منازل و خیابان‌های آن از نظم خاصی برخوردار است.

مراتع در این روستا به دو دسته زمستانی و تابستانی تقسیم می شوند. مراتع تابستانی در ارتفاعات و پشت به آفتاب واقع شده است و بخش عمده مراتع روستا در این فصل چرانده می‌شود. مراتع زمستانی نیز در ارتفاعات و کوه های رو به آفتاب قرار دارد و شامل کوههای پیش کمر  است .کوه شاه جهان با ارتفاع 3032 متر از سطح دریا در جنوب روستا قرار دارد.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

این روستا رودخانه ای معروف به کال خونی دارد که از وسط روستا عبور می‌کند و این روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند. خانه‌های روستا اکثرا در سمت شرق رودخانه واقع شده است. رویش گونه های متفاوت گیاهی در فصل بهار همچون کاکوتی و آویشن زیبایی خاصی را به این منطقه می دهد و عطر و بوی برخواسته از این گیاهان همراه با نسیم بهاری آرامش خاصی را به مسافران و گردشگران این منطقه می بخشد.

روستای استاد

روستای استاد یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان خراسان شمالی است که در ۲۷ کیلومتری فاروج قرار دارد. این روستا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و از جاذبه‌های آن علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی زیبا می‌توان به آثار کهنی همچون تخت حصار، قلعه کهنه، مسجد جامع، حمام قدیمی و بنای امامزاده اولیا اشاره کرد.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

حمام استاد

حمام تاریخی استاد حمام تاریخی استاد به شماره ۲۲۲۰۳در ۲۶ اسفند سال ۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است با توجه به پلان هشت ضلعی ونوع معماری ومصالح بکاررفته در بنا مانند سنگ وساروج وبه استناد شواهد موجود این اثر مربوط به دوره صفوی است. حمام قدیمی روستای استاد نمونه‌ای از حمام‌های دوره صفویه است که به صورت زیرزمینی با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده و طرح کلی آن از یک راهروی ورودی، یک سربینه با پلان هشت ضلعی، گرمخانه و مخازن آب تشکیل شده است. سقف حمام پوشش گنبدی دارد و در وسط گنبدها روزنه‌ای برای ورود نور به حمام تعبیه شده است.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

روستای یام

روستای یام از توابع بخش خبوشان، در 4 کیلومتری شهر فاروج واقع شده است، روستایی که خاک آن سنگینی قدمت شهرستان فاروج را به دوش می کشد. فاروج، در بین گردشگران نوروزی بی شک هستند کسانی که علاوه بر توجه به طبیعت زیبا، درپی دیدن آثار تاریخی هستند واز جمله اولویت ها در گزینه های مورد جستجویشان، بناها وآثار تاریخی است،روستای یام یکی از نقاطی است که می تواند پاسخی به جستجوی گردشگران باشد.روستایی که آب آن شور اما تاریخ آن شیرین وسرشار از فرهنگ وتمدن است وگواه این ادعا وجود تپه تاریخی یام وقلعه علی آباد است.

تپه یام

یک باستان شناس در خصوص تپه یام گفت: تپه یام یکی  از مهمترین آثار روایت کننده تاریخ منطقه  است که در حدود 5کیلومتری شهر فاروج قرار دارد وبه شماره 16586در فهرست آثار ملی ثبت شده  است.به گفته  علی پرهیزکار کهنه اوغاز ، به ظاهر این اثر جزتپه های عظیم نیست اما آنچه مورد نظر ومهم است آثاری است که در زیر خروارها خاک انباشته شده است.

 وی گفت: این تپه در سال های 1355 و1356 مطابق با (1976 و1977 )به وسیله یک هیات ایتا لیایی مرکب از دکتر بیسیونه ودکتر اینونتیسی بررسی  علمی وگمانه زنی شد و همچنین یک هیات علمی باستان شناسی از دانشگاه تورنی ایتالیا، دومین فصل کاوش خود را در دره اترک به سرپرستی دکتر روبرتاونکو ریچاری در سالهای 1355 و1356 سپری کردند.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

این باستان شناس به  تمدن های مختلفی  که در دل این تپه جای گرفته  اشاره کرد وافزود:تمدن آنو، تمدن دوره نمازگاه ،نمازگاه3،4،6  و دوره یازیک، بخش های شناسایی شده در این منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه به ظرفیت گردشگری شهرستان در حد شایسته ای پرداخته نشده است افزود: برای کشف حقایق بیشتر لازم است کار کاوش وبررسی علمی در این منطقه شروع شود.

 پرهیزکار با اشاره به اینکه تمام مشخصات تپه یام خلاصه شده بر روی تابلویی، درکنار این اثر بی نظیر است افزود: بسنده کردن معرفی چنین اثر تاریخی در قالب یک تابلو اجحاف به پیشینه منطقه است ولازم است از این ظرفیت برای معرفی بیشتر شهرستان با توجه به فاصله کم آن تا شهر فاروج استفاده شود.

قلعه علی آباد

قلعه تاریخی و ارزشمند علی‌آباد واقع در روستای یام که به گفته منابع محلی مربوط به دوره صفوی بوده  و با توجه به نا امنی دورۀ صفوی تا اواخر دوره قاجار مورد استفاده بوده است.این بنا که در شهر فاروج در 2 کیلومتری غرب روستای یام در وسط دشت هموار و مسطح قرار دارد، پلانی مستطیل شکل دارد و برج و باروی خندق مستحکم‌سازی شده است.

دیدنی های زیبای فاروج، فاروج پایتخت آجیل ایران

علاوه بر چهار برج در گوشه‌های قلعه تاریخی علی‌آباد فاروج، 2 برج در وسط ضلع غربی و شرقی وجود دارد. این قلعه تاریخی 2 دروازه دارد که در میانه حصار شمالی و جنوبی قرار گرفته است و چهار برج آن  درگوشه ها و دو برج در وسط حصار شرقی و غربی قلعه است. خندق اطراف قلعه که حدود 15 متر عرض دارد، در مقابل دروازه جنوبی پلی داشته که امکان تردد به داخل قلعه را فراهم کرده است. فضای داخلی قلعه مسطح که در گذشته حجره هایی در اطراف بنا وجود داشته و در ضلع شمالی آثار ساخت وساز مشهور است.مصالح به کار رفته خشت و ملات گل، دیوارهای بادور چینه و در قسمتهایی از بنا خشت و پوشش و بارورها و دیوارها کاخ گل می باشد. این قلعه به شماره 12083 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید