بنر هدر

معرفی روستای سرسبز و ییلاقی خسرویه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای زیبای خسرویه در ۲۶ کیلومتری جنوب شهرستان فاروج  از توابع خراسان‌شمالی و در دهستان شاه جهان واقع شده است.روستای خسرویه در دو طرف کوه‌های رشته کوه شاه جهان و در دره‌ای سرسبز و خرم واقع شده است.این روستا از جاذبه های گردشگری فاروج،جز روستاهای سرسبز و ییلاقی است.وسعت روستا 51 کیلومتر مربع بوده با روستای استاد در شمال غربی، رشوانلو در شمال، کلاته شامیر و قره جقه در شرق و هشت مرخ در جنوب همسایه است.روستای خسرویه در حوزه جنوبی کپه داغ و در شمال شرقی ایران واقع شده است.

معرفی روستای سرسبز و ییلاقی خسرویه

وجه تسمیه

بزرگان روستا وجه تسمیه خسرویه را به این دلیل می دانند که فردی که روستا را پایه گذاری کرده٬ شخصی به نام خسروگرد بوده است و عده ای دیگرنیز معتقد هستند که پادشاهی به نام «خسروی» در این منطقه حک‌مرانی کرده است، اما هیچ مدرک مستندی در این زمینه وجود ندارد. اما در سنگ قبرهای تاریخی روستا نام‌هایی مثل خواجه سعدالدین و خواجه شمس الدین را در قدیم الایام نوشته‌اند.در لهجه محلی به خسرویه ” خَروِه ” نیز گفته می‌شود.

معرفی روستای سرسبز و ییلاقی خسرویه

راه ارتباطی روستا آسفالت و از روستاه های سیاهدشت، سه گنبد، خیرآباد و مایوان عبور می‌کند.در این مسیر زیبا روستاهای مایوان و چوکانلو در غرب جاده واقع شده و خانه‌های پله کانی آن ها بسیار دیدنی است. ورودی روستا بعد از یک شیب تند و گذر از میان درختان گردو و گیلاس است.تمام راه‌های داخل جاده آسفالت شده و منازل و خیابان‌های آن از نظم خاصی برخوردار است.

مراتع در این روستا به دو دسته زمستانی و تابستانی تقسیم می شوند.مراتع تابستانی در ارتفاعات و پشت به آفتاب واقع شده است و بخش عمده مراتع روستا در این فصل چرانده می‌شود. مراتع زمستانی نیز در ارتفاعات و کوه های رو به آفتاب قرار دارد و شامل کوههای پیش کمر  است .کوه شاه جهان با ارتفاع 3032 متر از سطح دریا در جنوب روستا قرار دارد.

این روستا رودخانه ای معروف به کال خونی دارد که از وسط روستا عبور می‌کند و این روستا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند. خانه‌های روستا اکثرا در سمت شرق رودخانه واقع شده است.رویش گونه های متفاوت گیاهی در فصل بهار همچون کاکوتی و آویشن زیبایی خاصی را به این منطقه می دهد و عطر و بوی برخواسته از این گیاهان همراه با نسیم بهاری آرامش خاصی را به مسافران و گردشگران این منطقه می بخشد.

معرفی روستای سرسبز و ییلاقی خسرویه

آب و هوای خسرویه در زمستان ها بسیار سرد و در تابستان خنک و مطبوع است.بدلیل کوهستانی بودن روستا بارندگی زیاد است و جاری شدن سیلاب‌ها در فصل بهار بسیار مشاهده می‌شود.

مکانهای دیدنی خسرویه

آرامگاه بابا و بی بی: این آرامگاه در روستای سرسبز خسرویه در بخش مرکزی و در 26 کیلومتری شهرستان فاروج واقع شده است. آرامگاه بابا و بی بی با شماره 5945 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مربوط به دوره تیموری است. آرامگاه در داخل روستا واقع شده است و دارای یک سالن بزرگ و مرتفع و گنبد شیروانی پوش مخروطی و یک اتاق کوچک است. صندوق چوبی آرامگاه مستطیل است و ارتفاع آن یک و نیم متر و طول آن دو متر است. جنس صندوق از چوب گردو است و بر روی آن نوشته هایی از آیات قرآن و نقوش اسلامی حکاکی شده است. آرامگاه بابا و بی بی در قسمت غربی روستای خسرویه و بر روی کوهپایه واقع شده است و ایوان آرامگاه دارای طاق مرتفع است.

یخدان: از مکان های دیدنی و منحصر به فرد خسرویه می توان به یخدان طبیعی (یخچال طبیعی) در منطقه کرکان اشاره کرد.این یخبندان طبیعی دارای غار تاریک و عمیقی است که در هوای گرم تاستان چکه های آب در بدنه و کف غار به صورت قندیل یخ می بندد. عاملی که موجب انجماد آب می شود جریانات هوایی است که در امتداد شرقی و غربی غار می وزد.

معرفی روستای سرسبز و ییلاقی خسرویه

وجود تفرجگاه‌های طبیعی و باغات گیلاس و گلابی، گردو، سیب و زرد آلو در جنوب و شرق روستا و در ورودی روستا به چشم می‌خورد. رویش گونه‌های متفاوت گیاهی در فصل بهار همچون کاکوتی و آویشن، زیبایی خاصی را به این منطقه می‌دهد و عطر و بوی برخواسته از این گیاهان همراه نسیم بهاری آرامش خاصی را به گردشگران این منطقه هدیه می کند. این روستا دارای جاذبه‌های طبیعی فراوان ازجمله چشمه‌سارها، استخرهای پرورش ماهی قزل‌آلا و باغ‌های میوه چون سیب، گلابی، گیلاس، گردو است.هم‌چنین این روستا دارای حمام، دو مسجد، آب شرب لوله کشی، برق، تلفن ثابت و دکل‌های تلفن همراه، ایستگاه صدا و سیما است.

بهترین زمان بازدید:بهار و تابستان

نزدیک ترین جاذبه های گردشگری:آبشار اسطرخی

آدرس:استان خراسان شمالی، 26 کیلومتری شهرستان فاروج، خسرویه

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید