جاذبه گردشگری آبشار خان ببین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

طبیعت هزاران نقش و نگار دارند و هر جلوه‌ای از آن تصویری تازه را اذهان ما تداعی می‌کند؛ ایران سرشار از این تصویرهاست که برای دیدن همه آنها کافی است قدم در راه بگذاریم و به گوشه و کنار این مرز و بوم سر بزنیم، کوهستان‌های تماشایی، بیابیان‌هایی سرشار از سکوت، تنگه‌هایی مملوء از رمز و راز و هزاران جاذبه دیگری که می‌توانیم لحظات خوشی را در آنها تجربه کنیم، آبشارها هم جزیی از این طبیعت شگفت‌انگیز هستند که با به نمایش گذاشتن سقوط آب بسیاری را به سوی خود می‌کشانند.

جاذبه گردشگری آبشار خان ببین

آبشار خان به بین یا آبشارهای شیرآباد در ۷ کیلومتری جنوب شهر خان به بین واقع در مسیر خود رودخانه‌ها و چشمه‌های خنکی دارد. آبشار خان به بین در میان پارک جنگلی شیرآباد واقع شده ‌است. این آبشار به شکل پله‌ای بوده و دربرگیرندهٔ ۷ آبشار است.آبشار خان به بین از جاذبه های گردشگری خان ببین بوده و زیبایی و اهمیت این مکان به گونه ای است که یکی از مناطق بسیار مهم گردشگری و سیاحتی در استان گلستان و کشور قلمداد شده است .

بزرگ‌ترین آبشار آن ۳۰ متر ارتفاع دارد و ۲ حوضچه با عمق ۴۰ تا ۸۰ متر در پای دیواره آن به وجود آمده‌است. آبشار اول ۲۵ متر ارتفاع و ۸۱ متر عمق دارد و آبشار دوم ۱۲ متر ارتفاع و به عمق ۸۰ متر است .آبشارهای خان‌ببین که به عروس آبشارهای گلستان معروف هستند که در مسیر خود رودخانه‌ها و چشمه‌های خنکی را به وجود آورده‌اند.

غار شیرآباد نیز یکی از غارهای مهم و جالب استان گلستان محسوب می‌شود که دست بشر در ساخت آن دخالتی نداشته و در نزدیکی آبشارها واقع است. این غار در ارتفاع حدود ۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و قطر دهانه آن حدود ۱۵-۹ متر است. از کف غار، آب سردی جاریست که به رودخانه شیرآباد وارد می شود.این غار اندکی بالاتر از آبشارهای خان‌ببین قرار دارد که به دلیل همجواری، نام این روستا را شیرآباد گذاشتند در درون غار به دلیل داشتن شرایط مطلوب و وجود آب، گونه‌هایی از مهره‌داران و بی مهرگان نظیر گاماروس، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، خفاش، قورباغه جنگلی و سمندر کوهستانی ایران، زیست می‌کنند.

جاذبه گردشگری آبشار خان ببین

همچنین پس از گذشتن از جادهٔ ماشین رو در جنوب شیرآباد، منطقه، جنگلی شده و به حاشیه رودخانه ختم می شود که منطقه ای ییلاقی بوده و استعداد و آمادگی ایجاد اطراق برای علاقه مندان را دارد. بستر رودخانه در تمام طول مسیر با وجود سنگ های آذرین تیره رنگ و به دلیل همجواری طبیعت اطراف، گیرایی منحصر بفردی دارد.

علاوه بر این غار، می توان از غار دیو سفید نیز نام برد که در مسیر آبشارها واقع شده است.

پوشش گیاهی و جانوری

محیط پیرامون آبشارها، کوهستانی و جنگلی است و گونه هايی از گياهان مانند ممرز، افرا، انجيلی، توسکا، هميشک، داردوست، خزه، سرخس و قارچ های رنگارنگ در آن دیده می شود. این منطقه زيستگاهی طبيعی برای جاندارانی همچون مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشی و گربه جنگلی می باشد و تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

تفریحات رایج در مجموعه آبشارهای شیرآباد

پیاده روی در دل جنگل های انبوه این منطقه در کنار رودخانه ای خروشان و تماشای آبشارهای حیرت انگیز شیرآباد، روحتان را جلا خواهد داد و خاطراتی خوش را برایتان رقم خواهد زد. فراموش نکنید که دوربین عکاسیتان را به همراه داشته باشید. چرا که در این منطقه، مناظری را خواهید دید که شاید دیگر فرصت دیدنشان را نداشته باشید. مجموعه آبشارهای شیرآباد بهترین مکان برای علاقه مندان به عکاسی از طبیعت است.

جاذبه گردشگری آبشار خان ببین

اما اصلی ترین فعالیتی که گردشگران در این مکان انجام می دهند، شنا و آب تنی است. آب بازی در حوضچه های پر از آب این منطقه، لحظات بسیار مفرحی را برایتان رقم خواهد زد. متاسفانه من در این سفر در این حوضچه ها، آب تنی نکردم و از این کارم بسیار پشیمان هستم! امیدوارم از من درس عبرت بگیرید و لذت آب تنی در این مجموعه را تجربه کنید!

اگر از علاقه مندان به صخره نوردی و فرود از آبشارها هستید، این نوید را به شما می دهم که آبشارهای شیرآباد از بهترین آبشارها برای فرود آمدن هستند.

در گوشه و کنار این جنگل، گروه هایی را خواهید دید که بساط پیک نیک خود را پهن کرده اند، استراحت می کنند و از بودن در یک مکان خوش آب و هوا لذت می برند. اگر شما هم اهل پیک نیک کردن هستید، پیشنهاد می کنیم که بساط جوجه کباب خود را به همراه داشته باشید!

جاذبه گردشگری آبشار خان ببین

بهترین فصل سفر

سفر به این منطقه در تمامی ایام سال امکان پذیر است. اما به دلیل گرمای هوا در اواسط تابستان و البته سرمای زمستان، بهترین زمان سفر به این منطقه از فروردین ماه هر سال تا اواسط خرداد است.

مسیر دسترسی به آبشار خان ببین

این آبشارها، از روستای شیرآباد کمتر از ۲۰کیلومتر فاصله دارند و برای رسیدن به آنها کافیست از مسیر خان ببین به روستای شیرآباد ۵ کیلومتر را به سمت جنوب بروید و بعد از روستای شیر آباد ۳ کیلومتر جاده آسفالته را ادامه داده، سپس راه مالرویی را پیش بگیرید. این راه، به سمت آبشارها پیش می‌رود.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه گردشگری آبشار خان ببین»

  1. متاسفانه هر جا که پای آدمی باز شد جز خرابی و آشغال دستکاری چیزی دیگه عاید طبیعت نشده

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید