بنر هدر

جاذبه گردشگری تالاب گمیشان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این تالاب زیبا در شمال غرب بخش گُمیشان از توابع شهرستان ، بندر ترکمن واقع شده است.جاذبه های گردشگری بندر ترکمن ضلع جنوبی تالاب به رودخانه گرگان‌رود، ضلع شمالی آن به مرز ایران و ترکمنستان، ضلع غربی آن به دریای خزر و شرق آن به دشت گمیشان متصل است ، و حدود ۷ کیلومتر نیز در خاک کشور ترکمنستان امتداد دارد.

جاذبه های گردشگری بندر ترکمن بخش شمالی تالاب گمیشان به علت دارا بودن شرایط مطلوب به‌ عنوان منطقه ، حفاظت شده معرفی و در فهرست تالاب‌های، بین‌المللی در کنوانسیون رامسر قرار گرفته است.

جاذبه گردشگی تالاب گمیشان

بخشی از تالاب به وسعت 14 هزار هكتار از سال 1376  به عنوان منطقه ی شكار ممنوع مديريت می شوند اين تالاب به علت داشتن معيارهای 1374, 2, 5, 6, 8 (معيار قديم 1a, 2a, 3a, 3c) در سال 1380 به عنوان تالاب با اهميت بين المللی در كنوانسيون جهانی حفاظت از تالابها (رامسر 1971) به ثبت رسيد و در كلاس آب های لب شور طبقه بندی شد.

خصوصيات اكولوژيكی و بيولوژيكی

 عمق آب در تالاب كاملاً متغير و وابسته به نوسانات آب دريای خزر می باشد ولی عموماً دارای عمق حداقل يك متر در جنوب تا حداكثر 5/2 متر در نزديكی حاشيه ي درياست كه دارای عمق كم و لب شور می باشد. اين منطقه به دليل استعداد و پنانسيل بالای خود در جذب پرندگان مهاجر، گذرگاهی مطمئن برای مهاجرت پرندگان و تخم ريزی ماهيان و جذب گونه های نادر و كمياب می باشد.  اين منطقه به دليل استعداد و پنانسيل بالای خود در جذب پرندگان مهاجر ، گذرگاهی مطمئن برای مهاجرت پرندگان و تخم ريزی ماهيان و جذب گونه های نادر و كمياب می باشد. 

جاذبه گردشگی تالاب گمیشان

تالاب گميشان منطقه ی وسیعی از اراضی غير قالبی شور و كم عمق می باشد كه در دسته ی تالاب های دريايی ساحلی قرار می گيرد و از نوع تالاب های (جِی) می باشد. تالاب گمیشان برای طيف وسيعی از پرندگان مهاجر آبزی زمستان گذران و جوجه آور اهميت بسيار زيادی دارد.
تالاب گميشان علاوه برارزشهای اکولوژيکی ، تفريحی و اقليمی و آموزشی که دارد درحفظ مناسبات اقتصادی و اجتماعی منطقه نيز اهميت بسزايی دارد . درضمن باتوجه به فقدان ارزش کشاورزی اراضی اين منطقه، تالاب گميشان يکی از منابع تامين مالی اهالی محسوب می شود.
صيد ماهيان و شكار پرندگان آبزی از عمده فعاليت هاي اقتصادی اجتماعی برخی از ساكنين مجاور منطقه می باشد كه در فصل پاييز و زمستان صورت مي گيرد و بخشی از درآمد آنها را تشكيل می دهد. چرای دام ها از گياهان حاشيه ای و بُن در آب و كشت محصولات كشاورزی، نظير گندم و پنبه در اراضی اطراف تالاب از ديگر فعاليت های اقتصادي اجتماعي در منطقه می باشد. ساير ارزش های غير مستقيم اين تالاب عبارتند از پتانسيل بالای گردشگری علمی و طبيعت گردی و كنترل سیلابهای دريايی.
متأسفانه این تالاب بدلایل انسانی همچون احداث سدهای مختلف بر روی گرگانرود و طبیعی همچون خشکسالی و عدم رسیدگی مطلوب در حال خشک شدن می‌باشد و حدود نزدیک به ۵ کیلومتر از طول این تالاب خشک گردیده و مکانی برای چرای دام و احشام و بدنبال آن تخریب زیست گیاهی و جانوری گردیده است.

جاذبه گردشگی تالاب گمیشان

پوشش گیاهی تالاب گميشان 

تالاب گمیشان علاوه بر تأثیر مثبت در آب و هوای منطقه، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی بوده و طبق پژوهشهای انجام شده از غنای ژنتیکی برخوردار بوده و هنوز نیز مورد توجه دانش‌ پژوهان در این زمینه است. در تالاب گمیشان ۱۱۶ گونه گیاهی موجود است.پوشش گياهی منطقه را اكثراً گياهان تالابی و شور پسند تشكيل می دهند. به طور كلی تابستان های گرم و مرطوب و زمستان های ملايمی دارد.

ویژگی جانوری تالاب گميشان 

نزدیک هشتادگونه پرنده مهاجر و بومی در حاشیه این تالاب زندگی می‌كنند كه پرندگان نادری مثل پلیكان پاخاكستری، قوی گنگ و فریادكش و فلامینگو نیز در میان آنها به چشم می خورند. در ميان پرندگان آبزي چنگر فراوانترين پرنده اين تالاب می باشد.این مکان يكي از زيستگاههای مناسب برای گونه های مرغابی شكلان – پليكان و غازها است و وجود پرندگان در حال انقراض ( نظیر پليكان پا خاكستری ) حاكی از وضعيت مطلوب تالاب در اين زمينه می باشد.
در اين تالاب 20 گونه ماهی شناسايی شده كه 4 گونه دارای ارزش بهره برداری اقتصادی اند . همچنين بسياری از گونه های ماهيان (كپور – كلمه – شيشه ماهی) جهت توليد مثل از اواخر زمستان تا اواسط بهار به اين منطقه مهاجرت می کنند و دوره ای از سال را در اين زيستگاه می گذرانند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید