بنر هدر

جاذبه دیدنی میل رادکان (گنبد رادکان)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شاید بتوان مهم ترین و معروف ترین دیدنی کردکوی را میل رادکان نامید. میل رادکان یا گنبد رادکان در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و ۵۴ کیلومتری جنوب غربی گرگان و ۱۱۷ کیلومتری برج گنبد قابوس در یک منطقه کوهستانی-جنگلی و بر فراز تپه بسیار زیبایی که دارای موفقعیت خاص طبیعی و سوق الجیشی است قرار دارد.

جاذبه دیدنی میل رادکان (گنبد رادکان)

در زیر گنبد کتیبه ای وجود دارد که تاریخ ساخت آن را سال ۴۰۷ قمری بیان می کند.این بنا به دست هنرمند احمد بن عمر ساخته شده است. میل تشکیل شده است از از دو قسمت گنبد و بدنه. میل بر روی صخره ای طبیعی ساخته شده و دارای پلان مدور به قطر داخلی۶ متر و ضخامت ۷/۱۷۴سانتیمتر و به ارتفاع ۹۰/۲۴متراست.گنبد آن مخروطی شکل و دو پوسته ای است و بیش از 35 متر ارتفاع و 15 متر قطر دارد. بدنه میل رادکان کردکوی بسیار ساده بوده، از آجر چینی تشکیل شده و مزین به گچبری و آجرکاری می باشد.

به منظور استحکام بیشتر در بنا حدفاصل بندهای آجر با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده که این قسمت ها بسیار قابل توجه می باشد. در فواصلی معین در بدنه سوراخ هایی به چشم می خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث برج تعبیه شده است. آجر ها در این برج مشابه آجر های گنبد مخروطی قابوس می باشد، اما کوچکتر است هرچند از حیث پختگی و رنگ و استحکام با آن برابری می کند. به همین علت میل رادکان را تقلیدی از گنبد قابوس می دانند.

جاذبه دیدنی میل رادکان (گنبد رادکان)

ورودی میل رادکان هلالی شکل است، در ضلع جنوبی گنبد قرار دارد و قسمتی از آن از بین رفته است. بالای سر در درب ورودی کتیبه ای وجود دارد. زیباترین قسمت میل رادکان در بخش فوقانی میل قرار دارد که از دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه کوفی و پهلوی که در میان تزیینات آجرکاری و گچبری دیده می شود.همچنین گل مانند هایی که به گل لاله شباهت دارند. طرح داخلی میل رادکان مدور و دارای نمایی ساده و اندود به گچ و آهک است.در تمام بدنه بنا آجر و ملات از گچ و آهک است. میل رادکان بسیار ناشناخته باقی مانده است؛ به طوری که اکثر مردم ایران آن را نمی شناسند. این میل نگین ناشناخته معماری ایران زمین لقب گرفته است.

جاذبه دیدنی میل رادکان (گنبد رادکان)

برج دیگری با همین کاربری با همین قدمت و با همین معماری نزدیک به برج رادکان کردکوی در خراسان رضوی نیز واقع می باشد. به برج رادکان میل غربی و به میل موجود در خراسان میل رادکان شرقی می گویند.

جاذبه دیدنی میل رادکان (گنبد رادکان)

برج رادکان بر روی تپه ای از مجموعه ارتفاعات البرز و در مسیر قدیمی و جاده کهنی قرار گرفته است . درزیر ناحیه پاکار گنبد رک کتیبه‌های زیبایی به خط کوفی و پهلوی با آجر و گچ اجرا شده که نام بانی اثر و شروع کار بنا(۴۰۷ه.ق) و سال اتمام (۴۱۱ ه.ق) و نام معمارآن به اسم احمد ابن عمر نوشته شده است.

شاید بتوان یکی از مهمترین ویژگیهای برج رادکان را حضور خط پهلوی در این برهه از تاریخ دانست و شاید بتوان آن را مقاومت و نفسهای آخر خط پهلوی ساسانی تا اواخر قرن چهارم هجری در برابر خط عربی دانست.

برج تاریخی رادکان با ارتفاعی برابر با ۳۶ متر از سطح تپه است و ساقه بنا که ۲۵ متر ارتفاع دارد وقطر این ساقه بنا به ۱۶ متر می‌رسد.

گرچه برای این بنا کاربردهای متعددی ذکر شده است اما از آنجا که کتییبه‌های این اثر تاکنون خوانده نشده اند نمی‌توان به درستی نظریه قاطعی ارایه کرد، اما بر اساس مطالعات زبان شناسی و مشابهات موجود بین این برج رادکان و برج رادکان خراسان می‌توان یکی از کاربردهای آنرا راهنمایی مسافرینی دانست که عرض البرز را برای نیل به خزر یا فلات مرکزی ایران طی می‌کرده اند.

این گنبد به دلیل موقعیت بسیار خاصی که دارد از دوردست ها قابل دیدن است و به دلیل ساخته شدنش هم راهنمایی مسافران و رهگذران بوده است.  جالب است بدانید که این گنبد مدفن ابوجعفر محمدبن وندربن باوندی یکی از اسپهبدان آل باوند طبرستان است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید