جاذبه های زیبای روستای سراب هرسم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه های گردشگری شهر اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه روستای سراب هرسم است.

این روستا در ۳۵ کیلومتری شهر اسلام آباد غرب و ۹۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. آب و هوای آن معتدل و خشک است.

مردم روستای سراب هرسم به زبان کردی و گویش زنگنه سخن می گویند. مسلمان و پیرو مذهب تشیع هستند. این روستا در دامنه کوهستان، مناظر و چشم اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد، فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه گاه مناظر بدیع و شورانگیز است. در ۱۵ کیلومتری روستا، بنای زیارتگاهی موسوم به امامزاده حسن وجود دارد. اطراف این بنا بسیار سرسبز و زیبا است.

جاذبه های زیبای روستای سراب هرسم

بیشتر درآمد مردم روستای سراب هرسم، از فعالیت‏های زراعی، دامداری، مرغداری و امور خدماتی تأمین می‏شود، محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، چغندر قند، نخود و ذرت است و شیر، ماست، کره و روغن حیوانی نیز از فرآورده‏های لبنی آن به شمار می‏رود.
سراب هرسم روستایی کوهپایه‏ای با بافت مسکونی متمرکز است. کوچه‏ های پردرخت که نهرهای پرآبی در آن‏ها جاری است، همراه با سرسبزی و زیبایی اطراف، جلوه جذابی به آن بخشیده است.
روستای سراب هرسم، با استقرار در دامنه کوهستان، مناظر و چشم‏اندازهای طبیعی جذاب و زیبایی دارد. فضاهای داخل روستا و پیرامون آن جلوه‏گاه مناظر بدیع و شورانگیز است.
سراب این روستا در داخل روستا قرار گرفته و نهرهای منشعب از آن، مزارع روستایی و نواحی جلالوند و تالاندشت را مشروب می‏سازد.
اطراف سراب را درختان ارجن، بلوط و کیکم در بر گرفته و فضای دلپذیر و زیبایی پدید آورده‏اند. سراب هرسم زیستگاه آبزیان و گونه‏های مختلفی از پرندگان است و از حواشی آن به عنوان تفرجگاه روستایی استفاده می‏شود.
همچنین گستره مزارع سرسبز و حاصلخیز روستا و دشت‏ها و دامنه کوه‏های پیرامون به ویژه در بهار و تابستان از گل‏های رنگارنگ سرشار می‏شوند و همراه با گیاهان دارویی آویشن، شیرین‏بیان، گل گاوزبان و گون، چشم‏اندازهای بدیع و جلوه‏های زیبای روستای سراب هرسم را به نمایش می‏گذارند.

جاذبه های زیبای روستای سراب هرسم

مردم سراب هرسم در اوقات فراغت به اجرای انواع بازی‏های سنتی محلی می‏پردازند که از جمله آن‏ها می توان کشتی زوران ، توپان، هلان، سولان، کلاوروانکی، کورکور، قمچان، ترخولان و هفت سنگ را نام برد.
در روستای سراب هرسم، مراسم عروسی با موسیقی همراه است و معمولاً با سازهای سُرنا، دهل و نغمه‏های محلی برگزار می‏شود. مهم‏ترین آواز این روستا هوره نام دارد که گاه فردی و گاه به صورت جمعی خوانده می‏شود. این آواز به هوره‏خوانی معروف است.
پوشاک مردم این روستا عموماً شامل لباس‏های محلی است که با طرح‏ها و رنگ‏های متنوع دوخته می‏شود. مردان از چوخه (نوعی نیم تنه)، پانتول (نوعی شلوار)، ملکی (نوعی نیم تنه بدون یقه)، لفکه سورانی (نوعی پیراهن با آستین گشاد و بلند) شال، دستار (نوعی کلاه) فرنجی (نوعی لباس نمدی)، کله بال (نوعی لباس مخصوص چوپانان) و پاپوش (گیوه) استفاده می‏کنند.
لباس زنان نیز شامل کلاه، کلکه (نوعی روسری)، کلنجه (نوعی نیم تنه گلدار)، قبا (نوعی پیراهن بلند)، جافی (نوعی شلوار) و شال می‏باشد.
روستای سراب هرسم از طریق شهرهای کرمانشاه و اسلام‏آباد غرب، قابل دسترسی می‏باشد و جاده‏های منتهی به این روستا از مسیر شهرهای مذکور آسفالت است، همچنین این روستا در مسیر راه استان های لرستان و خوزستان قرار دارد.
استان کرمانشاه 2 میلیون نفر جمعیت ساکن در 2 هزار و 600 روستا و 34 شهر دارد.
از مجموع روستاهای استان، 14 روستا به عنوان هدف گردشگری تعیین شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید