بنر هدر

بهترین جاذبه های گردشگری شمشک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شمشک یکی از شهرهای بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران است. شهر شمشک شامل شمشک بالا ، شمشک پایین ، دربندسر، مزارع و روستاهای سفیدستان،‌ درود و جیرود است.

هرچند که پیست اسکی شمشک و پیست اسکی دربندسر مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمشک هستند اما قله دال نشین،‌ چشمه آفتاب ندیده و صخره بزرگ بندبن هم از مکان‌های دیدنی و مناسب برای گذشت‌وگذار در شمشک اند. شمشک علاوه‌بر پیست اسکی، هتل‌های لوکس، ویلاهایی با معماری متفاوت و شله‌های چوبی با منظره‌های چشم نواز دارد که آن را به ییلاق تهرانی‌ها و مقصد سفر مسافران تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی شمشک

پیست بین‌المللی اسکی شمشک

پیست اسکی شمشک بعد از دیزین، بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است.  این پیست بین‌المللی در شمال شرق تهران با فاصله کمی از شهر شمشک قرار گرفته است. از امکانات این پیست می‌توان به دو دستگاه تله‌ سیژ، دو دستگاه تله‌ اسکی بشقابی، دو دستگاه تله‌ اسکی چکشی و نورافکن زرد رنگ اشاره کرد. قرار داشتن ۲ هتل و ۴ رستوران  پیست را برای اقامت چند روزه مناسب کرده است. یکی از جذاب‌ترین نکات پیست اسکی شمشک نورپردازی با نورافکن زرد است که امکان اسکی در نیمه‌شب را برای علاقه‌مندان فراهم کرده است. ارتفاع پیست اسکی شمشک در بالاترین نقطه به ۳۰۵۰ متر و در پست‌ترین نقطه آن ۲۵۵۰ متر از سطح دریا می‌رسد.

بهترین جاذبه های گردشگری شمشک

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر با داشتن ۳۰۵۰ متر ارتفاع در بلندترین نقطه و ۲۶۰۰ متر ارتفاع در پایین‌ترین نقطه در سال ۱۳۶۱افتتاح شد. این پست دارای سه تله‌ سیژ، دو تله‌ اسکی چکشی، یک دستگاه تله‌ اسکی بشقابی، دستگاه برف‌ساز، تله کابین و دو رستوران است. مدرسه اسکی دربندسر نیز یکی از بهترین و مجهزترین مدرسه‌های اسکی ایران است. جذاب‌ترین قسمت پیست اسکی دربندسر را می‌توان رستوران چوبی آن به مساحت ۴۰۰ متر‌مربع در یک و نیم طبقه دانست. رستورانی با معماری متفاوت که تمام آن از چوب نراد فنلاندی ساخته شده است و دکوراسیون داخلی دیدنی‌ای دارد. برای رسیدن به این پیست اسکی باید به ۶۰ کیلومتری شمال‌ شرقی تهران در روستای دربندسر بروید.

بهترین جاذبه های گردشگری شمشک

 امامزاده محمد (ع)

آستان امامزاده محمد (ع) در مرکز روستای شمشک پایین در شهرستان شمیرانات، بخش رودبارقصران، دهستان رودبارقصران، 30 كيلومتری فشم واقع شده است. موقعیت جغرافیایی آن عبارت است از: 36 درجه و 00 دقیقه و 2/32 ثانیه عرض جغرافیایی و 51 درجه و 29 دقیقه و 4/21 ثانیه طول جغرافیایی و در ارتفاع 2531 متری سطح دریا. در زیارتنامه امامزاده، شجره نامه ی آن این گونه آورده شده است: «سید محمد بن عبدالله ابن امام علی النقی بن امام محمد تقی (علیه السلام)». بناي قديم اين بقعه كه قدمت اوليه آن احتمالاً به قرون نهم و دهم هجری باز می گردد، در جبهه شرقی امامزاده اسماعیل  در کنار یک ساختمان بلند و نوساز قرار دارد. مساحت بنا حدود 500 متر مربع که در سالهای اخير كاملاً نوسازی گرديده و روی گنبد آن با روكش فلزی پوشيده شده است. ضريح چوبی كوچكی با ديواره های مشبك به ارتفاع 2 متر روي مرقد مطهر نصب گرديده است. اين امامزاده در بين اهالی منطقه زائرين فراوانی دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری شمشک

امامزاده اسماعیل (ع)

امامزاده محمد جزو جاذبه های مذهبی شمشک و از نوادگان امام علی النقی (ع) است .محل بقعه ایشان  در شمشک پایین است .بنای قدیم این بقعه که قدمت اولیه آن احتمالا به قرون نهم و دهم هجری باز می گردد

با مساحت حدود ۵۰۰ متر مربع  است .ضریح چوبی کوچکی با دیواره های مشبک به ارتفاع ۲ متر روی مرقد مطهر نصب گردیده است.این امامزاده در بین اهالی منطقه زائرین فراوانی دارد .

بقعه متبرکه آن حضرت در شمشک پایینبا فاصله ای حدود ۱۵۰ متر بالاتر از بقعه متبرکه امامزاده محمد (ع)  واقع شده استاصالت بنای بقعه امامزاده اسماعیل (ع)در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.امام زاده اسماعیل با مساحتی در حدود ۳۰ متر مربع به دوره های صفویه و قاجاریه باز می گردد .گفته می شود نسب شریف آن حضرت  بدین ترتیب است : اسماعیل بن فضل بن علی بن موسی الرضا(ع).

بهترین جاذبه های گردشگری شمشک

روستای امامه

روستای امامه در پنج کیلومتری شرق راه اصلی تهران به شمشک و نرسیده به فشم واقع شده و راه آن ماشین‌رو است. در قدیم این روستا به علت سختی زندگی تبعید گاه عده‌ای از مبارزان مازندرانی و گرجستانی بود .امامه آبادی است مرتفع و کوهستانی و سردسیر در دامنه جنوبی البرز مرکزی که آبش از رود محلی و قنات و چشمه تأمین می‌گردد.

بهترین جاذبه های گردشگری شمشک

در امامه بالا بیش از ۳۰۰۰ و در امامه پایین بیش از ۱۵۰۰ گوسفند نگهداری می‌شود. ۳۶ هکتار باغ دارد که محصولات آن غلات بن‌شن، لبنیات، سیب، گیلاس، هلو، آلبالو است و شغل اصلی مردم‌امامه کشاورزی و گله‌داری است.

بناهای قدیمی و تاریخی این روستا دارای سقف مسطح چوبی و خانه‌های اعیانی آن دارای اجزای مختلف خانه‌های ایرانی شامل هشتی و در ورودی زیباست که در حال حاضر فقط چند مورد در با تزئینات گل‌میخ و کوبه‌های زنانه و مردانه از آن باقی‌مانده‌است.

قله سرکچال شمشک

قلهٔ سرکچال ۱ (۴۲۱۰ متر)، همراه با قله‌های فرعی سرکچال ۲ (۴۱۵۲ متر) و سرکچال ۳ (۴۱۲۴ متر)، بر روی یک خط الرأس شرقی – غربی، در شمال شمشک و همچنین روستای روته قرار گرفته‌است. انتهای شرقی این خط‌الرأس، از طریق گردنه مرتفع ۴۰۲۰ متری ورزاب به قلهبرج و سپس خلنو متصل می‌شود. از سمت شمال، به دره دریوک و رود ولایت‌رود مشرف بوده و از غرب به قله کلون‌بستک منتهی می‌شود. همچنین این قله از سمت جنوب، از طریق گردنه لجنی به قله‌های پی‌ناسوم و آبک متصل می‌شود.

بهترین جاذبه های گردشگری شمشک

مسیرهای صعود

مسیر اصلی صعود به قله سرکچال، از طریق یال جنوبی است که از کنار ایستگاه تله‌سیژ شمشک و روستای سپیدستان شروع می‌شود.در این مسیر، جان‌پناه این قله که جان‌پناه لجنی نامیده می‌شود و در سال ۱۳۶۴ ساخته شده، قرار گرفته‌است. همچنین به‌دلیل قرار گرفتن این قله همراه با قله کلون‌بستک بر روی یک خط‌الرأس، صعود قله کلون‌بستک از طریق گردنه دیزین و سپس قله‌های سرکچال در ادامه خط‌الرأس نیز رایج است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید